Vad kostar det att flytta en friggebod 2-3m med lyftkran. Kranen sår ca 16m från gatan.

Boden står på plintar och ska flytta mot gatan.
 
A A.G skrev:
Vad kostar det att flytta en friggebod 2-3m med lyftkran. Kranen sår ca 16m från gatan.

Boden står på plintar och ska flytta mot gatan.
Antar att boden står 16m från gatan? det låter jäkligt långt och jäkligt dyrt...
 
Njaaa. Nu är det rätt många år sedan, men när vi bytte tak så tog firman dit en mobilkran, modell större. Stödbenen sträckte sig över hela gatan. De lät ett flak "sväva" över taket, och så gick 5 gubbar och skottade ner pannor. Rivningen gick på mindre än 2h.

Då sade firman att kranen kostade 3000 att få dit, och redo. Sedan under 1000 kr/h.

Jag har även senare anlitat kranbil, men så av betydligt klenare variant. Det är förvånansvärt billigt.
 
Det löser en vanlig kranbil lätt, speciellt eftersom det inte är några vikter att snacka om.
Som ovan är inne på så är det inte många tusenlappar, men det bästa är ju givetvis att höra sig för. Allt annat blir ju bara kvalificerade gissningar.
 
Vidare måste ju boden klara lyftet också!
 
G Gavel skrev:
Vidare måste ju boden klara lyftet också!
Klarar den av att stå på plintar så klarar den ett korrekt utfört lyft.
 
Tack för alla svar. Låter ju inte så farligt

Vilka företag kan tänkas göra en sådan flytt?
 
A A.G skrev:
Tack för alla svar. Låter ju inte så farligt

Vilka företag kan tänkas göra en sådan flytt?
Det beror helt på vår i Sverige vi befinner oss. Men som sagt, detta är inget märkvärdigt lyft så det kan tänkas att vissa speditörer och transportföretag har kranbilar som räcker för ändamålet.
Rösbo åkeri (kranbil.nu) i Göteborgsområdet t.ex. har det definitivt.
 
  • Gilla
A.G
  • Laddar…
Svårt att veta hur mycket boden väger. Men jag skulle tro att en vanlig lastbilsmonterad kran klarar något ton på den sträckan. Så hör med åkerier med flakbilar, typ grusbilar.
 
  • Gilla
JanEW
  • Laddar…
ullet
Kommer man åt med traktor funkar det ofta att lyfta en bod med långa gafflar också.
 
  • Gilla
JanStark
  • Laddar…
Hur höga är plintarna?
Alternativ idé, funkar om marken är någorlunda jämn, utan lutning och om tid, ork och inställning finnes:
- Lyft boden med 4 vanliga garagedomkrafter. (Hittas inga hos grannar/vänner kostar de ett par hundringar på Biltema/rusta/Jula eller liknande. Bor du nära Gbg/Borås kan du få köpa av mig billigt, jag lyfte sommarstugan för några år sedan. ;) )
- Fäst 2-3 medar på undersidan, i färdriktningen såklart.
- Lägg ett antal runda stockar eller i värsta fall såpade reglar tvärs längs färdvägen.
- Sänk ner så medarna lägger sig på stockar/reglar.
- Dra boden på plats där nya plintar är klara.
- Gör allt baklänges. (Ja inte dragandet dårå...:rofl:)
Klart!
Är man funtad som jag är det ett mycket roligare sätt att göra jobbet, men en kranbil går troligen mycket fortare. ;)
 
  • Gilla
Gavel och 2 till
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Det beror helt på vår i Sverige vi befinner oss. Men som sagt, detta är inget märkvärdigt lyft så det kan tänkas att vissa speditörer och transportföretag har kranbilar som räcker för ändamålet.
Rösbo åkeri (kranbil.nu) i Göteborgsområdet t.ex. har det definitivt.
Problem är att den även ska flyttas ned ca 1,5m också.
 
Fast det är ju inget problem för en kran. Däremot kanske det strular till om man vill flytta manuellt med domkrafter.
 
A A.G skrev:
Problem är att den även ska flyttas ned ca 1,5m också.
Nä då kan manuell flytt bli lite väl spännande... ;) Men kran borde som sagt inte ha några problem, om inte vägen där kranen kan stå ligger ytterligare mycket lägre möjligen... Men då finns ju större/högre kranar.
 
H hempularen skrev:
Fast det är ju inget problem för en kran. Däremot kanske det strular till om man vill flytta manuellt med domkrafter.
Jag har gjort en liknande övning, både ned och upp på en bergknalle med en lekstuga (med några års mellanrum). Principen är densamma, man behöver bara kraftigare doningar med en större stuga.

Jag körde med såpade medar tillverkade av kraftiga reglar. Sedan använde jag ett rejält dragblock för att dra upp stugan. När den skulle ned så hade jag en kedja som säkring och använde dragblocket i den andra riktningen till en början. Såpa inte för mycket, man vill gärna ha friktion på medarna. Det kan vara bra att ha lite sand redo också. Och ha inte för brant lutning på medarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.