Vi behövde en trappa in från altanen, men min fru kom på att man bara kunde förlänga den och också använda som sittbänk. När vi ändå skulle göra det kunde vi lika gärna ha förvaring i den till dynor och kuddar.

Jag började såklart söka runt efter vad som redan var gjort ifall det fanns någon bra ritning, men i slutändan blev det till att göra en egen variant. Och för att få det riktigt bra gjorde jag en 3d-modell i SketchUp, som är ett gratisprogram. Det tog lite tid att lära sig, även om jag kunde principerna för 3d-modellering. Det var riktigt bra att ha laptopen där ute när jag byggde, bara att klicka på de olika delarna för att få mått och kapa med kapsågen.

Den är inte perfekt, jag har till exempel inte gjort den helt vattentät eftersom jag inte är säker på om det behövs. Är mer rädd att få ett alltför tätt utrymme, plus att den står lite under tak, så jag försöker några veckor och ser hur det funkar.

Ska försöka ladda upp modellen om det går så att andra kan ladda ner och ändra efter behag, är det nån som vet hur man gör?

Måtten i trappan är beräknade efter trappformel och den är behaglig att gå i, och min ettåring fixar att både klättra upp och ner utan att jag ska behöva vara överdrivet orolig.

Allt ska målas/betsas i mörkgrått, men detta får vänta ett år eftersom man inte ska måla nytt impregnerat trä.

Material
I princip hela bygget är gjort i impregnerat, reglar 48x48 och 120x28 utanpå. Vid trappan körde jag några 48x96 för att vara helt säker på att det skulle bli stabilt, men med relativt tjocka plankor och tätt byggt hade det nog gått bra ändå. Regeln längst fram gröpte jag ur hål i med stämjärn för att få rätt höjd. Jag har också lagt in några 45-graders plankor för att styva upp här och där som inte syns på ritningen/bilderna. Totalt 7 st gångjärn till luckorna.

Verktyg
Jag använde gersåg för att kapa, en batteridriven cirkelsåg för att kapa på längden och en slagskruvdragare att skruva med, plus hammare och stämjärn for att gröpa ur för gångjärn och i nedersta regeln på trappan. Jag hade också en "mulltiverktyg" (googla om du inte vet vade det är) för att kunna skära i hörnen till luckorna, men det hade kanske gått med en fogsvans också. Måttband och vinkelhake användes flitigt för att se till att allt var rakt och i vinkel.

Byggande
Stomme: Först gjorde jag botten och satte på vertikala reglar. Därefter de övre horisontella reglarna, viktigt att se till att allt är rakt när de skrivas på. Sätt gärna in lite snedstag här och där. Efter det gjorde jag reglar till ryggstöd som lutar ca 20 grader.
Klädnad: För att luckorna ska bli raka och fina är det bra att lägga ner de 48x48-reglar som ska sitta fast i luckan innan man lägger på plankorna till sitsen. Sätt också fast gångjärnen till luckorna (jag satte dem i framkant) och fäst den yttersta plankan i dem först av allt. Skruva sedan fast plankorna överallt där de ska vara, inklusive i de lösa reglarna som ska sitta i luckan. Avsluta med att såga hål så att det blir luckor.

Möjligt att jag har glömt nämna detaljer, men det mesta framgår nog av bilderna. Det tog ca 1,5-2 arbetsdagar att göra hela faderullan.

Hoppas att nån har nytta av detta. Bara fråga om det är något jag glömt.

Trätrappa med innebyggd förvaringsbänk på altan, intill husvägg, med laptop på litet bord i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trästomme för multifunktionell trappa och sittbänk med integrerad förvaring under byggnation på altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyligen byggd trästomme för kombinerad trappa och sittbänk med förvaring på altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Impregnerat trä och verktyg för bygge av multifunktionell trappa med förvaring på altan under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ettåring står bredvid en hemmabyggd kombinerad trätrappa och sittbänk med förvaring på en altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förvaringstrappa av trä på altan med öppen lucka och laptop på bord i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Impregnerad trätrappa med integrerad sittbänk och förvaringsluckor utrustad med gångjärn, bredvid en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-modell av en multifunktionell trappa med förvaring och sittbänk designad i SketchUp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av anpassad trappa och sittbänk med förvaring, med detaljerade måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av en multifunktionell trapp- och sittbänkskonstruktion med förvaring, visas i SketchUp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av en kombinerad trappa och sittbänk med förvaring, med måttangivelser i SketchUp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av en kombinerad trappa och sittbänk med förvaring, skapad i SketchUp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
intrestin och 22 till
  • Laddar…
Smart lösning! Gångjärnen i gaveln, hur har du tänkt där?
 
  • Gilla
Trallalaaa
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Smart lösning! Gångjärnen i gaveln, hur har du tänkt där?
Vi har en stor dyna till en soffa som inte får plats i de vanliga facken så om man öppnar bägge luckor i gaveln får man in den där. Det blev lite knixigt att få till en enda lucka med vänliga gångjärn utan att den slår i väggen/ryggstödet, så det fick bli två luckor.
 
  • Gilla
roslagstorparen
  • Laddar…
Hur är det med regn å dynorna?

Vilken vinkel har du på ryggstödet?
 
A A.G skrev:
Hur är det med regn å dynorna?

Vilken vinkel har du på ryggstödet?
Bra fråga, jag glömde kolla dynorna efter senaste dygnets spöregn och nu är vi i sommarstugan i helgen. Jag får helt enkelt kolla på söndag kväll och svara då.

Vinkeln på ryggstödet är 20 grader.
 
  • Gilla
A.G
  • Laddar…
T Trallalaaa skrev:
Bra fråga, jag glömde kolla dynorna efter senaste dygnets spöregn och nu är vi i sommarstugan i helgen. Jag får helt enkelt kolla på söndag kväll och svara då.

Vinkeln på ryggstödet är 20 grader.
Väldigt fin modell. Vilken version av sketchup använder du?
 
  • Gilla
Trallalaaa
  • Laddar…
M Mach77777 skrev:
Väldigt fin modell. Vilken version av sketchup använder du?
Tackar! :)
Jag använder gratisversionen (har för mig att det finns nån där man kan betala också), version 17.3.116.
 
Hej! Vad fin! Får man fråga vad kalaset kostade?
 
  • Gilla
Trallalaaa
  • Laddar…
S Surpuppan skrev:
Hej! Vad fin! Får man fråga vad kalaset kostade?
Hej! Tyvärr glömde jag att notera vad det kostade. Ska försöka ha koll på det till nästa projekt...
 
T Trallalaaa skrev:
Vi behövde en trappa in från altanen, men min fru kom på att man bara kunde förlänga den och också använda som sittbänk. När vi ändå skulle göra det kunde vi lika gärna ha förvaring i den till dynor och kuddar.

Jag började såklart söka runt efter vad som redan var gjort ifall det fanns någon bra ritning, men i slutändan blev det till att göra en egen variant. Och för att få det riktigt bra gjorde jag en 3d-modell i SketchUp, som är ett gratisprogram. Det tog lite tid att lära sig, även om jag kunde principerna för 3d-modellering. Det var riktigt bra att ha laptopen där ute när jag byggde, bara att klicka på de olika delarna för att få mått och kapa med kapsågen.

Den är inte perfekt, jag har till exempel inte gjort den helt vattentät eftersom jag inte är säker på om det behövs. Är mer rädd att få ett alltför tätt utrymme, plus att den står lite under tak, så jag försöker några veckor och ser hur det funkar.

Ska försöka ladda upp modellen om det går så att andra kan ladda ner och ändra efter behag, är det nån som vet hur man gör?

Måtten i trappan är beräknade efter trappformel och den är behaglig att gå i, och min ettåring fixar att både klättra upp och ner utan att jag ska behöva vara överdrivet orolig.

Allt ska målas/betsas i mörkgrått, men detta får vänta ett år eftersom man inte ska måla nytt impregnerat trä.

Material
I princip hela bygget är gjort i impregnerat, reglar 48x48 och 120x28 utanpå. Vid trappan körde jag några 48x96 för att vara helt säker på att det skulle bli stabilt, men med relativt tjocka plankor och tätt byggt hade det nog gått bra ändå. Regeln längst fram gröpte jag ur hål i med stämjärn för att få rätt höjd. Jag har också lagt in några 45-graders plankor för att styva upp här och där som inte syns på ritningen/bilderna. Totalt 7 st gångjärn till luckorna.

Verktyg
Jag använde gersåg för att kapa, en batteridriven cirkelsåg för att kapa på längden och en slagskruvdragare att skruva med, plus hammare och stämjärn for att gröpa ur för gångjärn och i nedersta regeln på trappan. Jag hade också en "mulltiverktyg" (googla om du inte vet vade det är) för att kunna skära i hörnen till luckorna, men det hade kanske gått med en fogsvans också. Måttband och vinkelhake användes flitigt för att se till att allt var rakt och i vinkel.

Byggande
Stomme:
Först gjorde jag botten och satte på vertikala reglar. Därefter de övre horisontella reglarna, viktigt att se till att allt är rakt när de skrivas på. Sätt gärna in lite snedstag här och där. Efter det gjorde jag reglar till ryggstöd som lutar ca 20 grader.
Klädnad: För att luckorna ska bli raka och fina är det bra att lägga ner de 48x48-reglar som ska sitta fast i luckan innan man lägger på plankorna till sitsen. Sätt också fast gångjärnen till luckorna (jag satte dem i framkant) och fäst den yttersta plankan i dem först av allt. Skruva sedan fast plankorna överallt där de ska vara, inklusive i de lösa reglarna som ska sitta i luckan. Avsluta med att såga hål så att det blir luckor.

Möjligt att jag har glömt nämna detaljer, men det mesta framgår nog av bilderna. Det tog ca 1,5-2 arbetsdagar att göra hela faderullan.

Hoppas att nån har nytta av detta. Bara fråga om det är något jag glömt.

[bild]

[bild]

[bild]
[bild]

[bild]
[bild]
[bild]

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Du har inte kvar sketchup ritningen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.