Hej, Jag funderar på att stödså och fylla gropar i min befintliga gräsmatta. Då har jag läst och hört att en dressraka underlättar jobbet. Man kan köpa dressraka från golfpryl sajter men de kostar runt 1500-1700 kr. Känns lite saftigt för ett metallgaller med handtag. Har nån byggt en sådan? Vill egentligen ha lite tips på material och sånt.



Grön dressraka med metallgaller och långt handtag för att jämna till gräsmattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Harrison
  • Laddar…
Jag byggde mig en egen för tre år sedan.
Väldigt användbar, underlättar rejält när man ska få det jämnt.
Byggd av rundstav, planhyvlat, Elfa bärlister och ett sliphandtag.
Hembyggd verktyg med rundstavar och bärlister på gräsmatta, använd för att få ytor jämna vid byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
dpdp och 6 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag byggde mig en egen för tre år sedan.
Väldigt användbar, underlättar rejält när man ska få det jämnt.
Byggd av rundstav, planhyvlat, Elfa bärlister och ett sliphandtag.
[bild]
Riktigt snyggt! Har du svetsat ihop delarna?
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Det är trä..
 
  • Gilla
dpdp och 3 till
  • Laddar…
AlexKa1973 AlexKa1973 skrev:
Riktigt snyggt! Har du svetsat ihop delarna?
Nope, lim, skruv och lite fälgfärg!
Håller ihop bra än.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Nope, lim, skruv och lite fälgfärg!
Håller ihop bra än.
Härligt med nytänkande, tack för tipset!
 
Rickard.
Känns som att jag varje sommar håller på med att fylla nya gropar i gräsmattan både sådana jag orsakat och sånna som bara dyker upp.
Jag använder en vanlig stålräfsa för att släta ut och det funkar utmärkt tycker jag. Men det är klart min gräsmatta håller inte ens fairway-kvalitet.
 
  • Wow
  • Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
AlexKa1973 AlexKa1973 skrev:
Härligt med nytänkande, tack för tipset!
Förresten, vad har för mått på stavarna, längd och diameter? Måste ändå väga en del för kunna funka bra.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Känns som att jag varje sommar håller på med att fylla nya gropar i gräsmattan både sådana jag orsakat och sånna som bara dyker upp.
Jag använder en vanlig stålräfsa för att släta ut och det funkar utmärkt tycker jag. Men det är klart min gräsmatta håller inte ens fairway-kvalitet.
Det blir min första sommar med ”nya” gräsmattan som jag har fått ärva efter husköp. Rätt så guppigt och mossigt överallt så drömmen om en fairway kvalite är nog ouppnåelig.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Själv kör jag med baksidan av krattan... djupare gropar så bankar man till det lite också.. jag har ingen golfbana men det "funkar"
 
  • Gilla
Harrison och 2 till
  • Laddar…
En lastpall uppochner med snöre i funkar också utmärkt
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
AlexKa1973 AlexKa1973 skrev:
Förresten, vad har för mått på stavarna, längd och diameter? Måste ändå väga en del för kunna funka bra.
Kan kolla dimensioner imorgon.
Den väger lagom mycket tycker jag.:)
 
  • Gilla
AlexKa1973
  • Laddar…
P petererlandsson1194 skrev:
Själv kör jag med baksidan av krattan... djupare gropar så bankar man till det lite också.. jag har ingen golfbana men det "funkar"
Ja, det funkar, men det är faktiskt mycket enklare och blir mycket jämnare med en bra raka.
Därför jag byggde en.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
En lastpall uppochner med snöre i funkar också utmärkt
Det funkar väl väldigt bra för att jämna till jordbädden före sådd, men för att jämna till
och dressa gräsmattan så känns det lite osmidigt, man vill ju gärna kunna raka fram och tillbaka flera gånger på samma ställe.
Här är en video på en raka som liknar min,
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Östlund och 4 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det funkar väl väldigt bra för att jämna till jordbädden före sådd, men för att jämna till
och dressa gräsmattan så känns det lite osmidigt, man vill ju gärna kunna raka fram och tillbaka flera gånger på samma ställe.
Förresten, vad har för mått på stavarna, längd och diameter? Måste ändå väga en del för kunna funka bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.