Bygger lösvirke en mindre villa. Råspont, synlig från undersidan under takfoten med falsad plåt, Planja Trend 475 direkt på råsponten (med underlagsduk förstås) utan läkt. Hur i friden fäster man rännkrokarna i råsponten? Eftersom plåten skall ligga direkt på så har jag sett ett tips om att fräsa ner dem ett par mm i råsponten men då har man ju mindre än 20mm att skruva i. Man vill ju inte direkt ha synliga skruvar under takfoten. Eller blir det inte mer belastning än att fotplåten som då spikas/skruvas ovan räcker för att hålla kroken på plats?
 
Man sätter rännkrokar på takstolarnas ände, eller på en bräda man fäst på takstolarnas ände.
Fördelen med den modellen är att det är enklare att justera fall.
 
J JoRi skrev:
Bygger lösvirke en mindre villa. Råspont, synlig från undersidan under takfoten med falsad plåt, Planja Trend 475 direkt på råsponten (med underlagsduk förstås) utan läkt. Hur i friden fäster man rännkrokarna i råsponten? Eftersom plåten skall ligga direkt på så har jag sett ett tips om att fräsa ner dem ett par mm i råsponten men då har man ju mindre än 20mm att skruva i. Man vill ju inte direkt ha synliga skruvar under takfoten. Eller blir det inte mer belastning än att fotplåten som då spikas/skruvas ovan räcker för att hålla kroken på plats?
Man sätter en regel under råsponten
 
Estetisk hade jag tänkt undvika en liggande bräda i framkant och sen sitter ju takstolarna på cc1200 och det blir lite brett mellan rännkrokarna. En regel under... ja det skulle kanske fungera. Måste fundera vidare.
 
Vi gjorde att vi fräste ut råspånten. Det blir då att varannan rännkrok som sitter på en takstol sitter väldigt bra och varranan sitter lite svagt. Då kan du använda rikiga rännkroksskruv på den som sitter ovan en takstol och en annan väldigt kort skruv på den som är urfräst. Lite balans att få det rätt, behöver inte fräsa ner hela kroken utan den kanske kan sticka upp 1-2mm. Går att fräsa ut det med en handöverfräs eller cirkelsåg. Att sätta en regel user blir fult om du har tänkt att ha en öppen takfot. Detta följer ju säkert inte någon AMA
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Tycker det låter som en utmärkt ide att fästa varannan ordentligt, tack! Kanske skulle man kunna komplettera de andra krokarna med något bra lim.
 
Kanske är värt att tänka på är hur mycket snölast du får på din ränna. Vi har en taklutning och motentering av rännan som gör att snön inte vilar mot rännan utan glider över.
 
Ricard_C har ett bra och snyggt alternativ.
 
Rännans ytterkant ska vara under takfallets förlängning.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Jag fäste rännkrokarna med genomgående rostfri skruv under råsponten. Sitter som berget. Detta var i och för sig på en lekstuga, så det är bara barn som tittar under taksprånget.. :)
Rännkrok fastskruvad under råspont på en lekstugas tak, sedd från undersidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
Kan man inte skippa att fräsa ner de bockade rännkrokarna och bara skruva fast dom? De är ju bara några m.m. tjocka ovh skruvar man fotplåten mellan krokarna med cc60 så kan det inte bukta nämnvärt eller?

Jag tänkte ha råspånt - takfotspapp - rännkrokar - takfotsplåt - takpapp - pannplåt.

Kommer väl aldrig synas 6-7 meter upp, under fotplåt och pannplåt samt bakom hängrännan om man skippade fräsjobbet?
 
V vanpire skrev:
Det finns såna här rännkrokar:
Ställbar rännkrok LINDAB SKK125 svart [länk]
Men då behöver du fästa en takfotsbräda i takstolarna.
Tack. Har dock redan köpt alla krokar, de ska bockas.
Har öppen takfot.
 
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.