Det är rätt vanligt att enkla ojordade uttag med en liten märkskylt där det står "Endast för sladdlampa"
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det är rätt vanligt att enkla ojordade uttag med en liten märkskylt där det står "Endast för sladdlampa"
Är motsatsen till sladdlampa ficklampa??
 
Magnus E K
I kombination med den där grunda brunnen är det ju som upplagt för en olycka! Finns det jordfelsbrytare åtminstone?
 
E elmont skrev:
Det är rätt vanligt att enkla ojordade uttag med en liten märkskylt där det står "Endast för sladdlampa"
I ställverk har jag träffat på att det stått så, men då var det 24V ac i de uttagen.
 
där det var 24V brukar uttaget vara ett med snedställda "hål" där bara svagströms apparater gick att ansluta.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
I kombination med den där grunda brunnen är det ju som upplagt för en olycka! Finns det jordfelsbrytare åtminstone?
Mja...artefakter från en annan tid...
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
E elmont skrev:
där det var 24V brukar uttaget vara ett med snedställda "hål" där bara svagströms apparater gick att ansluta.
Det användes standard sladdlampor med 24 V glödlampor ( E27), men det var ju 50 år sedan, så man kanske har kommit på bättre tankar nu.
 
Men det finns mängder med hus byggda för över 50 år sedan som är i stort sett "orörda" ur elektrisk synvinkel, inte minst i våra städer.
 
E
Det här hittade vi bakom en golvlist i vår gamla lägenhet (förra ägaren hade renoverat själv).
 
  • Slarvig elinstallation med oskyddade kablar bakom golvlist i en lägenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Jotsat och 9 till
  • Laddar…
Ja, fy!!
Det är riktigt dåligt att inte kunna dölja jordledaren bättre än så!:rofl:
 
Du säker på att den inte var jordad i dyckerten till golvlisten?
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
richardtenggren
Vi rev ut torkskåpet idag och då de tydligen missat att städa även där vid flyttstädningen, så tjejen fick städa lite(kan nog vara lite damm från oss också).

Det dröjde dock inte länge innan hon ropade på mig och frågade om det var farligt med den lösa kabeln som låg på golvet bakom tvättmaskinen.
Så jag skyndade mig dit och bakom tvättmaskinen låg mycket riktigt en gammal 3-fas-anslutningskabel till någon tidigare tvättmaskin, isolerad med ett halvt varv eltejp, typ.
"Ingen fara" om det inte vore för att den gamla arbetsbrytaren var lämnad på(lampan saknades) och säkringarna satt i...

Känns bra att hon har respekt för el, men samtidigt lite besviken på mig själv som aldrig reflekterat över denna brytare tidigare, då den dels inte lyst och att jag nog tyvärr har antagit att ingen människa skulle gör något sådant.
Nu är propparna ur, anslutningskabeln bortkopplad från brytaren och kabeln utdragen ur väggen.(Ytterligare en felaktighet?)

Det kan ju vara så att någon inte kunnat motstå att trycka på knappen(man vet ju själv hur det är, den där rackarns knappen), råkat trycka på den vid vanlig städning eller så. Men till saken hör att vi typ hade 5 cm vatten i delar av källaren under hösten -17 och det kunde ju blivit "ännu" tråkigare... Så antingen steg aldrig vattnet så högt tack vare avloppsbrunnen i tvättstugan eller så var brytaren av då.
 
E Em_A skrev:
Det här hittade vi bakom en golvlist i vår gamla lägenhet (förra ägaren hade renoverat själv).
Fast man ska ha cred att isolerat med silvertejp (y) vissa kör vanlig "hushållstejp", det är ju praktiskt eftersom du ser att skaven är bra då :rolleyes:
 
M mangeroffe skrev:
Ska man höra något åt det här med detsamma eller kan man invänta ombyggnad av kök?
Det är en diskmaskin som är inkopplad till vänster. Sedan tror jag det är matning i botten och vidarekoppling till belysning och uttag till höger. Tack på förhand
Ja, stäng locket på dosan och gör om vid renovering. jordat med skärmledare är inte optimalt men det gör jobbet. Har sett betydligt värre.
 
  • Gilla
mangeroffe
  • Laddar…
M mangeroffe skrev:
Ska man höra något åt det här med detsamma eller kan man invänta ombyggnad av kök?
Det är en diskmaskin som är inkopplad till vänster. Sedan tror jag det är matning i botten och vidarekoppling till belysning och uttag till höger. Tack på förhand
Är du säker på att matningen kommer underifrån? Rent spontant så skulle jag själv "gissat" att den röda jorden är matning men det kan såklart vara fel. Har någon dragit om matning med att ta skärmen till jord så skulle jag kolla upp annat också i bostaden för det borde vart röd jord in i dosan också om det var original.
 
  • Gilla
mangeroffe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.