Hejsan

Jag med familj är i steget att planera rivandet av vägg mellan allrum och kök. Den är bärande, precis som en tidigare vägg har varit ca 2 meter närmare i bil. Den är som synes avväxlad. Vad gäller köksväggen så ska vi öppna ungefär 50% av 3 meter.

Det är ingen fast konstruktion utan en ihålig och reglad vägg, ca cc 60, uppmätt med tumstock och magneter

Tanken är inte att växla av hela väggen utan bara lite mer än öppningen, det kommer mao finnas vägg kvar på båda sidor. Hur ska vi resonera här, behöver vi pelare eller kan vi bara stödregla och hur lång balk behöver vi?

Ingen ventilation går i väggen men den följer väggen på kökssidans.

Tack på förhand
Mvh Tobbe
 
Man behöver se ritningar för att kunna säga något om detta.
 
  • Gilla
Mjölsered
  • Laddar…
Det är lite knepiga ritningar. Om det är ett träbjälklag mellan bv och öv så bör väggen mellan kök och vardagsrum (allrum) och dess förlängning vara en bärande hjärtvägg, men den är inte ritad så. Finns det en balk i taket i det utsnitt som jag bifogar? Även med en bärande hjärtvägg blir det väldigt stor spännvidd för golvbjälkarna i mellanbjälklaget. Du har ingen teknisk beskrivning? Om antagandet om hjärtvägg är riktigt så bör en 3 m lång avväxlingsbalk vara av limträ och ha minst dimensionen 90x315 mm. Den måste ställas på två 90x90 mm pelare av limträ. Sedan gäller det att bottenplattan tål de punktlaster som pelarna ger upphov till. Det kan jag inte läsa ut av bilderna.

Glömde bifoga bilden. Gör det i nytt inlägg.
 
Hittade en till ritning som kanske säger dig mer än mig

Tack för svaren
Mvh Tobbe
 
  • Detaljerad arkitektonisk ritning av en byggkonstruktion med måttsättning och materialangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, den förklarar en hel del av husets konstruktion. Det jag skrev i förra inlägget om avväxlingsbalk stämmer. Åtgärden kräver en bygganmälan.
 
J justusandersson skrev:
Ja, den förklarar en hel del av husets konstruktion. Det jag skrev i förra inlägget om avväxlingsbalk stämmer. Åtgärden kräver en bygganmälan.
Tack för svaret.
Båda de va redan klart för mig med. Du tror fortf på att jag behöver växla av hela 3 meter och behöver pelare eller kan jag komma undan med kortare. Sett till hur väggen verkar vara uppbyggd idag så bör inget extra stöd behövas?

Mvh Tobbe
 
Jag läste lite slarvigt. Ser nu att du skrev 50 % av tre meter. Jag återkommer med svar senare idag.
 
Du måste ju ha en pelare i varje ända av balken, men du behöver ingen ytterligare pelare på mitten. Pelarna i vardera ända av den avväxlande balken kan du bygga in i väggsnuttarna som blir kvar.

Dvs ska öppningen vara 2 meter i slutänden gör du den ca 220 cm bred så att det ryms en pelare i vardera änden.

Hur kraftig balken ska bara är Justus bättre lämpad att svara på.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Du måste ju ha en pelare i varje ända av balken, men du behöver ingen ytterligare pelare på mitten. Pelarna i vardera ända av den avväxlande balken kan du bygga in i väggsnuttarna som blir kvar.

Dvs ska öppningen vara 2 meter i slutänden gör du den ca 220 cm bred så att det ryms en pelare i vardera änden.

Hur kraftig balken ska bara är Justus bättre lämpad att svara på.
Hej

Behövs det verkligen eller är det något krav?
Väggen jag ska göra en öppning i är bara reglad, alltså har man tidigare hävdad att det räcker, är då behovet större nu för kraftigare pelare?

Jag har även fått information från annat håll att man vid en öppning kan låta balk vila på befintlig och kvarvarande bärande konstruktion? Jag har hittat mycket info men även blandad så jag är fortf lite fundersam

Tack för svaret.
Mvh Tobbe
 
T Tolin80 skrev:
Hej

Behövs det verkligen eller är det något krav?
Väggen jag ska göra en öppning i är bara reglad, alltså har man tidigare hävdad att det räcker, är då behovet större nu för kraftigare pelare?

Jag har även fått information från annat håll att man vid en öppning kan låta balk vila på befintlig och kvarvarande bärande konstruktion? Jag har hittat mycket info men även blandad så jag är fortf lite fundersam

Tack för svaret.
Mvh Tobbe
Du kommer att kapa bort minst två av reglarna i hålet, dessa behöver du på något vis att ersätta bärigheten för. Reglarna på sidan kan kanske inte ta den extra vikten när två reglar saknas plus att balken ovanför behöver kunna ta trycket av de två kapade reglarna och föra ut det till sidorna.
Rita upp ert nya hål på väggen och skär bort gipset utan att skada reglarna så ser du hur det ser ut där inuti.
I ett tidigare hus så hade vi dubbla ståendes 45x95 i en vägg där tre kertobalkar vilade på hammarbandet så allt behöver inte lösas med limträ.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Om öppningen bara ska vara 1,5 meter räcker det med en 56x180 mm balk. Antingen gör du som Anna_H beskriver ovan med en pelare i vardera ände eller så kan du låta balken vila på återstående delar av väggen (varvid balken måste göras längre). Det innebär dock att du först måste riva hela eller delar av väggen och sedan bygga upp det på nytt. Det blir dyrare och jobbigare.
 
  • Gilla
Tolin80
  • Laddar…
Hejsan

Tack för era svar
Det lutar åt att vi kommer köra med pelare isf då det verkar enklare. Är det något utöver detta ni tycker jag bör fundera på innan jag går vidare med detta med kommun.

Mvh Tobbe
 
T Tolin80 skrev:
Hej

Behövs det verkligen eller är det något krav?
Väggen jag ska göra en öppning i är bara reglad, alltså har man tidigare hävdad att det räcker, är då behovet större nu för kraftigare pelare?
Balken måste vila på NÅGOT, den kan ju inte sväva i luften. Om du sedan kallar det för pelare eller regel är ju bara semantik, handlar väl mer om att reglar som regel är rektangulära, medan pelare oftast är kvadratiska eller runda.

Hur kraftig regeln/pelaren ska vara som bär upp den regel/balk som bär bjälklaget beror ju på hur stor öppningen är. Ju bredare öppning, desto kraftigare balk och stolpar. Annars får du nedböjning. Om stolparna/de stående reglarna är för klena böjs de och hela balken sjunker. Om balken är för klen böjs den.

Så ja, det är ett krav, baserat på enkla fysikaliska lagar. Han Newton du vet...
 
  • Gilla
Tolin80
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.