Arbetstid inkl den tid det tar att hämta/beställa material, körning, administrativ tid som t.ex. tidsregistrering och fakturering. Man kan alltså inte bara räkna tiden de har varit fysiskt på plats och utfört arbete. Dessutom faktureras ofta även bilen per dag, ovanpå timkostnaden, då denna också är en stor kostnad för en firma. Och då menar jag inte bara bilen med slitage, service och reparationer.. Utan även innehållet. Dvs maskiner som slits, kräver underhåll, och måste bytas ut efter hand.
 
  • Haha
johnniemalm
  • Laddar…
S
Torpar-Anna Torpar-Anna skrev:
Är det alltid så, är det brukligt? Måste inte hantverkaren upplysa om det när den talar om sitt timpris?
Om du har begärt fast pris så har du väl fått det? Om du kör löpande så skulle då aldrig jag informera kunden om (nu jobbar jag inte mot privatpersoner längre) att jag tar betalt även för restiden. Skulle istället bli riktigt förbannad på en kund som förväntar sig ideellt arbete när jag kör bil.
 
Redigerat:
  • Gilla
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
Kan vara klok att inte ta Uppsala firman om man bor i Götteborg och betalar per timmar
 
D Drömtroll skrev:
De flesta anställda hoppas jag får betalt om de förflyttar sig i jobbet. Jag får det (konsult), hemtjänstanställda får det, ambulansläkare får det.
Hantverkaren får inte betalt för att ta sig till sitt tjänsteställe, dvs. att resa till jobbet. Men brukligt är att man räknar restiden från "kontoret" hem till dig som debiterbar tid.
Det där varierar ju en del. När jag på jobbet anlitar konsulter (programmerare) brukar arbetets ort vara vårt kontor och vi betalar inte ut restidsersättning och mig veterligen får inte konsulten någon ersättning från konsultfirman heller. De har i sina avtal en flexibel anställningsort som kan vara typ "inom 40 minuter kollektivt från konsultfirmans kontor".

Men det är ju olika mellan olika branscher. Likaså när man köper städning (RUT) så brukar inte restid/bil debiteras separat inom en viss radie från städfirmans kontor.
 
D
M m_gadd skrev:
Det där varierar ju en del. När jag på jobbet anlitar konsulter (programmerare) brukar arbetets ort vara vårt kontor och vi betalar inte ut restidsersättning och mig veterligen får inte konsulten någon ersättning från konsultfirman heller. De har i sina avtal en flexibel anställningsort som kan vara typ "inom 40 minuter kollektivt från konsultfirmans kontor".

Men det är ju olika mellan olika branscher. Likaså när man köper städning (RUT) så brukar inte restid/bil debiteras separat inom en viss radie från städfirmans kontor.
Men visst är det så att du inte betalar för konsultens restid "till jobbet"? Det får jag inte heller betalt för om jag sitter ute hos kund (eller inhouse såklart). Men om jag däremot arbetar inhouse på kontoret och måste förflytta mig 60 minuter till och från kunden för ett möte så ingår det i "ersättningsbara" resor. Dvs resor till/från jobbet = ingen ersättning, resor under arbetstid = ersättning.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Torpar-Anna Torpar-Anna skrev:
Jag tycker inte att det är rätt att jag ska betala för hantverkarens resa till arbetet. Vilken anställd får lön för tiden att åka till sitt arbete?? Men det kanske bara är jag som är så pass korkad att tycka det.
Vi antar att du bor 25 mil från närmsta hantverkare. Om du inte betalar för restiden, tror du att nån hantverkare är intresserad av att ta jobbet hos dig?:thinking:
Blir skaplig förlustaffär... 5 timmar resa och 3 timmar arbete på en dag.:crysmile:

Här är det också skillnaden mellan arbetet (firmans högkvarter), och arbetsplats (ditt hem). Resan till firman får inte hantverkaren betalt för.:)
 
D Drömtroll skrev:
Men visst är det så att du inte betalar för konsultens restid "till jobbet"? Det får jag inte heller betalt för om jag sitter ute hos kund (eller inhouse såklart). Men om jag däremot arbetar inhouse på kontoret och måste förflytta mig 60 minuter till och från kunden för ett möte så ingår det i "ersättningsbara" resor. Dvs resor till/från jobbet = ingen ersättning, resor under arbetstid = ersättning.
Jo precis.
Sen finns det ju säkert en massa undantag som bekräftar regeln.

Som anställd brukar man ju ha nån form av anställningsort. Resor till den brukar man få stå för själv (pendling). Medans resor utanför anställningsorten ersätts. Sen är ju en annan fråga egentligen hur ett bolag väljer att ta betalt av sina kunder för de ökade kostnader man får i samband med resor. Där finns det betydligt större spridning. Finns ju alla varianter där.

Vet att en släkting till mig bråkade med en snickare om resersättning där han anlitat en snickerifirma med säte 1 km bort men där de i sin tur använde en underentreprenör som hade sitt säte 6 mil bort och när räkningen kom plötsligt debiterade för dessa 12 mils resa varje dag. I min erfarenhet är det lite High Chaparall i den branschen om vad som är skäligt och inte.
 
  • Gilla
StefanCalmar
  • Laddar…
Torpar-Anna Torpar-Anna skrev:
Jag tycker inte att det är rätt att jag ska betala för hantverkarens resa till arbetet. Vilken anställd får lön för tiden att åka till sitt arbete?? Men det kanske bara är jag som är så pass korkad att tycka det.
Men hallå, hantverkaren är ju redan på sitt jobb
Klart han ska ha betalt
Han kanske bor i Södertälje
Han har åkt till firman där han är anställd som ligger i Västberga (här börjar han)
Och sen åker han till kund (dig).... som bor på en plats där snåljåpar tydligen bor
 
Blanda inte ihop att personen får betalt och vad firman debiterar. Allt är bara sätt att ta betalt. Det går alldeles utmärkt att ta ut ett högre timpris och låta restid ingå. Det finns alltid saker som det är mer eller mindre svårt att ta betalt för. Bara för att lönekontorets tid oftast inte debiteras kund direkt betyder det ju inte att de som jobbar med lön inte får betalt.
 
Har även sett företag som debiterar olika timpriser beroende på om de sitter i bilen eller om de utför en tjänst.

Är väl som vanligast där du t ex utför en tjänst med hjälp av utrustning som är dyr, medan du inte kostar lika mycket när du sitter i bilen och ej använder utrustningen.
 
Hej, snickare här.
Det som är normalt är att du som kund betalar för snickarens tid han lägger ner för att göra just ditt jobb. Dagen börjar 07 och slutar 16. Antingen är det skrivet att dagen börjar med start från firman, eller att start ute hos kund. Det varierar mellan firmor.

Det innebär, Arbetstiden startar 0700 (i det ingår tiden restiden som behövs för att köpa material för att lösa just ditt projekt). Sen brukar det oftast även tillkomma en chablonavgift per dag för servicebilen.

Så det du betalar för är : Tiden han snickrar, tiden han kör bilen (med start 07 och slut 16), Bilens chablonavgift.
 
B bozze4evigt skrev:
Har även sett företag som debiterar olika timpriser beroende på om de sitter i bilen eller om de utför en tjänst.

Är väl som vanligast där du t ex utför en tjänst med hjälp av utrustning som är dyr, medan du inte kostar lika mycket när du sitter i bilen och ej använder utrustningen.
Det stämmer, visa service företag debiterar olika priser. Oftast till fördel för kunden.
 
Torpar-Anna Torpar-Anna skrev:
Jag tycker inte att det är rätt att jag ska betala för hantverkarens resa till arbetet. Vilken anställd får lön för tiden att åka till sitt arbete?? Men det kanske bara är jag som är så pass korkad att tycka det.
ALLT kostar..Det blir därför billigare om du väjer en UE nära dig.. för alla tar betalt från att de sätter sig i firmabilen.
restid från firman till arbetsplatsen.
Måste de sen åka o köpa nåt så är det också arbetstid.
Även mellansnack med en UE kostar, så prata inte med dem i onödan .-)
 
Detta kanske förklarar varför de flesta låter sina anställda utgå från firman och "bara" tar betalt därifrån. Kunden skulle annars bli debiterad från den anställdes hem, vilket kan ligga vart som helst. Om kunden väljer en firma i samma stad för att det då skall bli kort resväg så är det inte så kul om hantverkaren bor 20 mil bort och skall ha betalt därifrån.
https://malarnasfacktidning.se/2015/09/resan-hemifran-betald-arbetstid/
 
Alltså. Vad den anställde får betalt för, och vad företaget debiterar kunden för har inget med varandra att göra.
 
  • Gilla
karkka och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.