janwide
Har ett udda bekymmer. Sedan ett tag tillbaks kommer det konstiga knäppande, skrapande ljud från vår kamin. Har bara hört detta när kaminen är kall. Har en fåtölj några meter bort som jag brukar sitta i och då hör man detta men när jag smyger fram så tystnar det direkt. Har misstänkt att fåglar byggt bo i skorstenen eller att det är möss i väggarna.
Inatt hade jag svårt att sova eftersom jag är febrig och förkyld så då gick jag upp och satte mig i min fåtölj och krafsandet började direkt. Efter någon halvtimmes krypandes och liggandes på golvet runt kaminen konstaterar jag att det låter inifrån vedträna!
Idag lyckades sonen ringa in ett specifikt vedträ som han strimlade upp. Och ut föll spöket! Vad är detta? Kan de ge sig på friskt trä? En dryg cm lång.
En cirka en centimeter lång larv på en vit yta, misstänkt för att ha orsakat skrapande ljud i vedträ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73
Dom har vi med. Gillar inte att förvara veden inomhus för länge, eller allt för nära huset.
Det finns många larvar som bor i veden och de liknar varanda.
 
janwide
Efter lite googlande från sonen svarar jag på mitt eget inlägg med ett citat från nätet.
”Det är blåhjonets larver och dessa är ej farliga för huset. Angriper endast virke med bark. Skada sker då larven förpuppar sig, och när skalbaggen gnager sig ut då det angripna virket täckts med exempelvis träfiberplattor, parkett och till och med blyplåt. Skadegörelsen är tämligen liten och kan undvikas om virket barkas före användning. Angriper endast barrträ. Den gör breda slingrande gångar mellan barken och splinten. Flyghålen är 6 x 3 mm, ovala med släta kanter.
Skalbaggen är 10 - 15 mm lång. Den kläcks på försommaren och gnager sig ut. Den parar sig och lägger ägg på barken på döda, döende eller fällda barrträd. Larven är 10 - 18 mm lång. Färg vitaktig. Liknar husbocken. Larven lever och gnagar gångar i tillväxtlagret under barken. Den gnager av både barken och splinten. Förpuppning sker i en puppkammare några centimeter in i veden.”
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
janwide
harry73 harry73 skrev:
Dom har vi med. Gillar inte att förvara veden inomhus för länge, eller allt för nära huset.
Det finns många larvar som bor i veden och de liknar varanda.
Jag är mest förvånad att de kan skapa ett så pass starkt ljud!
 
harry73
Jag var också förvånad. Trodde det var en mal i en lampa ed.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.