Q qsecofr skrev:
Tror inte att det finns någon direkt skillnad förutom att kapaciteten är högre. Går snabbare och behöver inte lika lång batterivila. Det kanske det hjälper att uppdatera programvaran, jag menar att den kanske hanterar saker olika beroende på programvara. Men det är svårt att sia om då HVA inte verkar ha någon publik 'changelog' så man vet vad som skiljer de åt.
Ja. Försökte få till en uppgradering av programvaran på R40:n, men ÅF ville ha den liggande på hyllan 1-2 veckor i servicekön innan det skulle bli dags. Frågan är om det är värt några tusen att göra en uppgradering till R1000.
 
K kardborren skrev:
Ja. Försökte få till en uppgradering av programvaran på R40:n, men ÅF ville ha den liggande på hyllan 1-2 veckor i servicekön innan det skulle bli dags. Frågan är om det är värt några tusen att göra en uppgradering till R1000.
Det var ingen dålig kö. Man borde kunna boka uppdateringen och komma in med klipparen den dagen?
Om du klarar dig med en R40li så borde ROB600 funka, den klarar ju upp till 600kvm. Alltid kul med nytt....
 
Q qsecofr skrev:
Det var ingen dålig kö. Man borde kunna boka uppdateringen och komma in med klipparen den dagen?
Om du klarar dig med en R40li så borde ROB600 funka, den klarar ju upp till 600kvm. Alltid kul med nytt....
Man tycker ju att de borde kunna lösa det så. R40li är underspecad för vår tomt, 860 m^2 minus hus och garage. Använder dubbla guider och reläbox för att den ska klara det. Prisskillnaden på 900 kr idag mellan R600 och R1000 är ju minimal.
 
K kardborren skrev:
Man tycker ju att de borde kunna lösa det så. R40li är underspecad för vår tomt, 860 m^2 minus hus och garage. Använder dubbla guider och reläbox för att den ska klara det. Prisskillnaden på 900 kr idag mellan R600 och R1000 är ju minimal.
Ok, slå till på en R1000. Sen säljer du R40 för några lusentappar.
 
  • Gilla
kardborren
  • Laddar…
K kardborren skrev:
Ja. Försökte få till en uppgradering av programvaran på R40:n, men ÅF ville ha den liggande på hyllan 1-2 veckor i servicekön innan det skulle bli dags. Frågan är om det är värt några tusen att göra en uppgradering till R1000.
Det är inte så att du köpt den på nätet och vill ha hjälp lokalt? Min lokala ÅF frågade först var den var köpt. Sen gav han mig ledtiden som var högst otydlig... (har köpt den på nätet).
 
Bricco Bricco skrev:
Det är inte så att du köpt den på nätet och vill ha hjälp lokalt? Min lokala ÅF frågade först var den var köpt. Sen gav han mig ledtiden som var högst otydlig... (har köpt den på nätet).
De frågade inte var jag köpt den. Jag frågade om de gör mjukvaruppdatering på R40 och de svarade glatt att det var bara att komma in med den. Det var när jag sen frågade om de gör det på direkten de svarade att det var ett par veckor väntetid. Bättre att göra sånt utanför säsong enligt dem.
 
Ni som har McCulloch, upplever ni surrande öjud från laddstationen? Min laddstation surrar och ganska hög dessutom.
 
På systermodellen R40li, upplevde jag ett surrande ljud från transformatorn, ej laddstationen, när lågspänningskabeln till laddstationen var lindad som en spole. Tystande när jag sträckte ut kabeln. Laddstationen har alltid varit tyst.
 
Q qsecofr skrev:
hasplåt-kit: [länk]

Robonect heter modulen som man ansluter till sitt wifi, det bör nog täcka hela tomten för att det skall fungera optimalt. Med Robonect kan du göra en hel del roligt. I senaste programvaran kan man komma åt sin klippare via en hemsida som utvecklaren tillhandahåller, alltså du kan nå den utanför ditt eget nätverk.

Man kan göra det själv också vi tex dyndns och portforwarding i sin router. Men tanken var att man slipper det om man inte kan/vill pilla med det själv.

Observera att man måste öppna klipparen och fysiskt koppla in ett kretskort på klipparens moderkort med en flatkabel. Busenkelt om du frågar mig. Garantin är förmodligen förverkad om man öppnar klipparen. Men är man försiktig så finns det inget som kan avslöja att klipparen har varit öppnad. Händer det något inom garantitiden plockar man bara ur modulen.

Robonect: [länk]

Det finns ett forum (dock bara på Tyska, men kan man inte det så finns ju alltid google translate) där det finns mycket att läsa om vad man kan göra.

Det finns en kod på forumet som man kan använda i shoppen för att få 60€ rabatt.
Hej
Har en ROB R600 och är inreserad av hasplåt-kit, frågan är om den passar Rob R600 modellen ?
Som jag förstår det så är Rob R600 en automower 305 och den du ha är automower 308.
Men vilken årsmodell av automower 305 är det om man ska ha reservdelar ?
och var i det tyska forumet kan jag hitta koden som man 60 euro o handla för ?
 
  • Gilla
pelkon
  • Laddar…
C Corn_1 skrev:
Hej
Har en ROB R600 och är inreserad av hasplåt-kit, frågan är om den passar Rob R600 modellen ?
Som jag förstår det så är Rob R600 en automower 305 och den du ha är automower 308.
Men vilken årsmodell av automower 305 är det om man ska ha reservdelar ?
och var i det tyska forumet kan jag hitta koden som man 60 euro o handla för ?
Om du klickar in dig på länken till hasplåten och bläddrar ner en bit så står det vad den passar till.
  • McCulloch® ROB R600, R800, R1000 [2017, 2018, 2019
Här finns koden, men det är inte där dom säljer hasplåten utan Robonect moduler.
https://forum.robonect.de/viewtopic.php?f=25&t=1174
 
  • Gilla
Corn_1
  • Laddar…
Q qsecofr skrev:
Köpte en R1000 på Clas Ohlson. Den är precis likadan som min förr, förr, förra robot R40Li så mina borrade hål i betongplattorna passade till laddplattan :) Beställde en Robonect-modul som förhoppningsvis kommer i slutet av veckan. Skall även beställa ett hasplåt-kit hos mower24.
Tja. Håller på att installera rob1000. Har installerat begränsningskabeln.

Nu blir jag lite konfunderad över guidelabeln.

Har extremt platt och enkel matta. Den är som ett U. Ska jag då lägga guidekaneln ca 2 meter från begränsningskabeln runt hela eller hur ska jag tänka?

Läst instruktionsboken men förstår inte riktigt.

Jag hörde att vissa modeller kan nyttja två guide kablar men kanske inte gäller min?

Hur har ni andra gjort med guidekabeln?
 
Micro553 Micro553 skrev:
Tja. Håller på att installera rob1000. Har installerat begränsningskabeln.

Nu blir jag lite konfunderad över guidelabeln.

Har extremt platt och enkel matta. Den är som ett U. Ska jag då lägga guidekaneln ca 2 meter från begränsningskabeln runt hela eller hur ska jag tänka?

Läst instruktionsboken men förstår inte riktigt.

Jag hörde att vissa modeller kan nyttja två guide kablar men kanske inte gäller min?

Hur har ni andra gjort med guidekabeln?

Guidekabeln leder klipparen hem vid laddning. Den skall skarvas in på begränsningskabeln och leds till laddningstationen. Oftast skarvar in den på begränsningskabeln längst bort från stationen och sedan leder den typ mitt i gräsmattan tillbaka till stationen. Maskinen börjar leta efter kabeln då den skall ladda, ju snabbare den hittar kabeln ju snabbare kommer den tillbaka till stationen. Man strävar alltså efter att ha kabeln centralt så att den är lätt för klipparen att hitta.

Kolla här så kanske det klarnar, strunta att det är två kablar i videon, din klippare hanterar 1 kabel.

 
Q qsecofr skrev:
Om du klickar in dig på länken till hasplåten och bläddrar ner en bit så står det vad den passar till.
  • McCulloch® ROB R600, R800, R1000 [2017, 2018, 2019
Här finns koden, men det är inte där dom säljer hasplåten utan Robonect moduler.
[länk]
Håller på och installerar Rob R600 och är nyfiken på varför ni skaffade hasplåt. Oklart för mig vad den tillför... :thinking:

//Anders
 
A aekeberg skrev:
Håller på och installerar Rob R600 och är nyfiken på varför ni skaffade hasplåt. Oklart för mig vad den tillför... :thinking:

//Anders
Tanken med denna plåt är att hålla undan grässtrå frän den roterande knivdisken och på så vis minska belastning på klippmotor och öka klipptiden.
 
Har kollat in ROB RM1000 men har några funderingar. Min tomt är helt plan och drygt 1000 kvm, med ungefär 800 kvm gräs. Så långt allt väl för ROB. Men jag funderar på hur bra den kan ta sig runt huset som står mitt på tomten. Ena sidan är smal som satan, ~ 50cm, och andra sidan huset täcks av en stengång. Kan jag på någotvis få roboten att köra på båda sidor huset? Behöver jag, och går det ens, att installera två guidekablar?


Schematisk översiktsbild av en tomt med ett svart färgat hus i mitten, brun trädäck och grå stenlagd gång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svart= Hus
Brun= trädäck
Grå = stenlagt




Fredrik Molén | BI/DW | Skandia Mutual Life Insurance Company

| Växel: + 46 (0)8 788 10 00 | Mobil: + 46 (0)72 544 16 66

Besöksadress: Lindhagensgatan 86 | 106 55 Stockholm | skandia.se


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.