Status
Tråden går ej att kommentera.
Anna_H Anna_H skrev:
Befolkningsökningen kan man visst ge sig på. Men paradoxalt nog sker det genom att höja hälsan så att fler lever längre. Det beror på att första steget handlar om att minimera dödlighet i barnsäng och barnadödlighet. Det blir en viss eftersläpning, vilket ger en tillfällig befolkningsexplosion, vilket vi ser tydligt i Afrika nu, särskilt i länder där HIV är vanligt och där en överväldigande majoritet av befolkningen är barn. Men efter 1-2 generationer slutar folk föda 10 barn i hopp om att iallafall två ska bli vuxna. Födelsetalen minskar, runt 1950 var det globala födelsetalet omkring fem barn per kvinna, och år 2000 hade siffran sjunkit till 2,65, men det är ojämnt fördelat.
Du har delvis rätt, men detta gäller enbart om levnadsstandarden samtidigt ökar och att föräldrarna ser att de kommer att bli försörjda när de blir gamla. I princip sjunker barnafödslarna med högre utbildning och med socialförsäkringssystem och pensioner, inte baserat på att fler barn överlever enbart.

Tar vi befolkningsexplosionen i Afrika så kommer denna inte att minska lika snabbt som den gjorde i Nordamerika, Japan Sydkorea och i Europa. Detta eftersom många länder i Afrika inte har den samhällsstruktur som behövs för att detta skall ske.

Precis som pensionerna i Sverige är ett pyramidspel där fler personer i kommande generationer skall betala för våra pensioner, så är det samma sak i många länder i Afrika, men där skall fler barn i kommande generationer direkt betala för föräldrarnas "pensionering". Om man inte har någon "försäkring" så kan man inte heller chansa på att man dels får

Den dag man har ett register över alla invånare, då kan man börja bygga upp en välfärdsstat. Detta kan man också koppla till ett problem som vi i Sverige har med immigrationen, vi har ingen historia på de personer som kommer hit. Detta skapar många problem i många olika led. Ett praktexempel på hur det kan gå var mannen som agerade i Gävle/Sandviken/Dalarna som hade minst två (troligen fler) identiteter genom att han immigrerat till Sverige flera gånger i rad och uppgett olika identiteter. Han upptäcktes genom andra brott, men ingen vet hur många sådana här personer det finns i Sverige. Detta var en bit OT, men det visar på problemen som finns när man inte har koll på identiteter och det visar på en del av de problem som man måste hantera i lågutvecklade länder för att kunna få en säkerhet som kan ge försäkringar som behövs för att får ned födslotalen.

Summa summarum, dödstalen i barnsäng mm är inte grundproblemet. Man har från 1900-talet mitt gett mediciner till de fattiga i exempelvis Afrika, man borde se en markant minskning i födslotal redan nu, men det gör man inte. Problemet är i huvudsak avsaknad av trygghet i samhällssystemet, samt till viss del religiösa och kulturella beteenden (vilket också kan ses i grupperingar i Sverige som är dåligt integrerade, där tar det längre tid innan födslotalen går ned efter att de kommit till Sverige).
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Befolkningsökningen kan man visst ge sig på. Men paradoxalt nog sker det genom att höja hälsan så att fler lever längre. Det beror på att första steget handlar om att minimera dödlighet i barnsäng och barnadödlighet. Det blir en viss eftersläpning, vilket ger en tillfällig befolkningsexplosion, vilket vi ser tydligt i Afrika nu, särskilt i länder där HIV är vanligt och där en överväldigande majoritet av befolkningen är barn. Men efter 1-2 generationer slutar folk föda 10 barn i hopp om att iallafall två ska bli vuxna. Födelsetalen minskar, runt 1950 var det globala födelsetalet omkring fem barn per kvinna, och år 2000 hade siffran sjunkit till 2,65, men det är ojämnt fördelat.
Det är en modell som gäller för vissa länder, men som visat sig inte vara tillämpbar generellt och det beroende på en mängd faktorer som kultur och religion. Tanzania är ett land som fått mycket bistånd av Sverige och hade relativt få medborgare tidigare, men ökar kraftigt.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3345&artikel=5479719
 
Jag har rensat off topic och osakligheter.

/Moderator
 
harry73
Nu har vi haft några väldigt långtgående förslag i tråden, t ex
- Förbjuda alla charterresor - "Jag flyger aldrig charter så det får de gärna lägga ner "-
- Förbjuda bilresor inom stadsgränserna - "Borde vara dödstraff och ta bilen till jobbet om man bor och jobbar innan inför tullarna" -
- Bara elbilar - "För mig personligen är det att slippa giftet fossilbilar släpper ut som är största vinsten samt att de låter mindre (men nu vill ju idiotiska politiker att de ska ha artificiellt ljud). Så även om elbilar var sämre för miljön så hade jag varit positiv till det då det lokala miljön blir bättre, men nu var ju det falsk information att elbilar skulle vara sämre, så Win win" -
- Förbjuda alla kolkraftverk i Kina - "Är det något vi borde lägga krutet på är det att förbjuda Kina från att bygga fler kolkraftverk samt kräva de lägger ner dom de har." -

Det är såklart bra med många olika förslag och tankeställare, och ovanstående förslag skulle absolut ge en bidrag till lösningen. Men man kommer inte där om man bara föreslår lösningar som inte drabbar sig själv. Alla måste bidra till en lösning och acceptera en konsumtion med lägre fotavtryck.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nu har vi haft några väldigt långtgående förslag i tråden, t ex
- Förbjuda alla charterresor - "Jag flyger aldrig charter så det får de gärna lägga ner "-
- Förbjuda bilresor inom stadsgränserna - "Borde vara dödstraff och ta bilen till jobbet om man bor och jobbar innan inför tullarna" -
- Bara elbilar - "För mig personligen är det att slippa giftet fossilbilar släpper ut som är största vinsten samt att de låter mindre (men nu vill ju idiotiska politiker att de ska ha artificiellt ljud). Så även om elbilar var sämre för miljön så hade jag varit positiv till det då det lokala miljön blir bättre, men nu var ju det falsk information att elbilar skulle vara sämre, så Win win" -
- Förbjuda alla kolkraftverk i Kina - "Är det något vi borde lägga krutet på är det att förbjuda Kina från att bygga fler kolkraftverk samt kräva de lägger ner dom de har." -

Det är såklart bra med många olika förslag och tankeställare, och ovanstående förslag skulle absolut ge en bidrag till lösningen. Men man kommer inte där om man bara föreslår lösningar som inte drabbar sig själv. Alla måste bidra till en lösning och acceptera en konsumtion med lägre fotavtryck.
Det går inte bli mycket mer miljövänlig än en stadsbo utan bil så det är svårt.
 
harry73
Jag kan komma med några förslag :)

- Nästa gång du planerar Thailandresa, testa Kanarieöarna eller annat ställe som är närmare.
- Ta tåg inom Sverige
- Byt inte kök (eller hela inredningen) bara för att den inte är helt perfekt
- Köp lite mindre elektroniska prylar
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Ja inga större förändringar för oss, min hemdator är från 2006, den bästa semester jag nånsin haft var förra året, 4 veckor hemma.
 
- Nästa gång du planerar Thailandresa, testa Kanarieöarna eller annat ställe som är närmare.
Obefintlig kultur där, inga bra restauranger osv.
- Ta tåg inom Sverige
Det gör jag redan när det är praktiskt genomförbart. Har två barn, mao hyr jag bil om det ska transporteras julklappar osv
- Byt inte kök (eller hela inredningen) bara för att den inte är helt perfekt
Jag återanvände det kök som satt när vi renoverade. I förra bostaden platsbyggde jag ett kök, nu snart 20 år senare sitter samma kök kvar
- Köp lite mindre elektroniska prylar
Jag köper bara kvalitetsgrejer som håller länge.
 
optimum
Nu är ju det så kallade klimathotet en mer global sak än om du och jag slutar resa till Thailand eller åker bil i Sverige.

Jag har en enkel lösning på minskade bilresor och därmed minskade utsläpp för Sverige.
Sänk priset på öl ,vin och sprit till samma prisnivå som i Tyskland och massor med bilresor dit försvinner.

Då kan vi gå till systembolaget och handla varorna utan bil och till rätt pris.
En perfekt skatteväxling för miljön.

Dessutom minska lagning till minderåriga.
 
  • Gilla
Noseone och 3 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Nu är ju det så kallade klimathotet en mer global sak än om du och jag slutar resa till Thailand eller åker bil i Sverige.

Jag har en enkel lösning på minskade bilresor och därmed minskade utsläpp för Sverige.
Sänk priset på öl ,vin och sprit till samma prisnivå som i Tyskland och massor med bilresor dit försvinner.

Då kan vi gå till systembolaget och handla varorna utan bil och till rätt pris.
En perfekt skatteväxling för miljön.

Dessutom minska lagning till minderåriga.
Där är jag också mer miljövänlig. Dricker bara årgångsviner och de är billiga på bolaget så behöver inte åka till tyskland! :p
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Nu är ju det så kallade klimathotet en mer global sak än om du och jag slutar resa till Thailand eller åker bil i Sverige.

Jag har en enkel lösning på minskade bilresor och därmed minskade utsläpp för Sverige.
Sänk priset på öl ,vin och sprit till samma prisnivå som i Tyskland och massor med bilresor dit försvinner.

Då kan vi gå till systembolaget och handla varorna utan bil och till rätt pris.
En perfekt skatteväxling för miljön.

Dessutom minska lagning till minderåriga.
Det är väl samma argument som att legalisera droger?

Men tyvärr kan jag meddela att ditt förslag inte skulle funka, även om det var seriöst. Det inträffar något av en paradox (som har en fin eponym) vilken säger att med ökade resurser ökar förbrukningen. Dvs om du sparar tid och pengar på att slippa åka till Danmark, så kommer detta leda till konsumtion av annat slag, vilket alltså inte avlastar Miljön.

Därför kommer vi aldrig kunna effektivisera bort vår klimatpåverkan OM vi inte samtidigt höjer priset eller skattelasten ..
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
På intet sätt (nåja) var det meningen att klanka ner på dig. köper man mindre OCH färre elektronikprylar blir den positiva effekten desto större! Eller hur?

Lite rolig tyckte jag faktiskt att jag var.
Jag tror absolut folk köper för mycket skit. Men att politiker ska försöka reglera det via sk kemikalieskatten är ännu mer fel. Den är dessutom helt jävla effektlös då folk handlar inom EU istället. Negativt för inhemsk handel och transport ökar vilket är negativt för miljön.

Kemikalieskatten är praktexempel på när svenska politiker försöker styra miljöbeslut.
 
Så länge vi har frihandel inom EU (dvs så länge EU existerar) så är alla former av lokala beslut i Sverige i praktiken meningslösa. Ett par exempel:
- Jag köper hårddiskar från Europa för att slippa kassettskatt. Ofta dessutom till en lägre MOMS-sats, om nu inte handlaren säljer för mycket till Sverige, men det gör de sällan på eBay och Amazon.
- Jag köper kinesiska importvaror via Europeiska varumäklare för att slippa 75kr+moms i hantering i Sverige. Dessutom så får jag då stöd av EUs konsumentköplagar.

Jag väljer att gå runt de delar av de svenska reglerna som jag inte gillar, det påverkar inte mina köpvanor.

Bensin och Diesel är svårare, men det är lagligt att ta in Finsk eldningsolja i Sverige. Den fungerar alldeles utmärkt att köra bil på. Dock är det inte värt besväret om man inte bor nära gränsen. Och man kan inte köra med denna i tanken på den finska sidan, så folk tankar i dunkar.

Poängen är den att det går inte lösa problemen på svensk nivå (precis som mitt tidigare exempel med att vi kör elbilar på kolkraft visar). Man måste minst till EU för att lösa problemen, annars så lurar man bara sig själv.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Så länge vi har frihandel inom EU (dvs så länge EU existerar) så är alla former av lokala beslut i Sverige i praktiken meningslösa. Ett par exempel:
- Jag köper hårddiskar från Europa för att slippa kassettskatt. Ofta dessutom till en lägre MOMS-sats, om nu inte handlaren säljer för mycket till Sverige, men det gör de sällan på eBay och Amazon.
- Jag köper kinesiska importvaror via Europeiska varumäklare för att slippa 75kr+moms i hantering i Sverige. Dessutom så får jag då stöd av EUs konsumentköplagar.

Jag väljer att gå runt de delar av de svenska reglerna som jag inte gillar, det påverkar inte mina köpvanor.

Bensin och Diesel är svårare, men det är lagligt att ta in Finsk eldningsolja i Sverige. Den fungerar alldeles utmärkt att köra bil på. Dock är det inte värt besväret om man inte bor nära gränsen. Och man kan inte köra med denna i tanken på den finska sidan, så folk tankar i dunkar.

Poängen är den att det går inte lösa problemen på svensk nivå (precis som mitt tidigare exempel med att vi kör elbilar på kolkraft visar). Man måste minst till EU för att lösa problemen, annars så lurar man bara sig själv.
Ni menar alltså att svensk skattelagstiftning i miljöfrågor är HELT verkningslös med exemplen att du sitter och beställer från Wish?? :thinking::crysmile:
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
J
elpaco elpaco skrev:
Ni menar alltså att svensk skattelagstiftning i miljöfrågor är HELT verkningslös med exemplen att du sitter och beställer från Wish?? :thinking::crysmile:
Nu var det exempel han nämnde på att lokal handel kanske inte ska drabbas eftersom det är väldigt stor konkurrens från utländska handelsplatser. Det kanske inte är så märkligt då wish ensamt har 300 miljoner användare. Lägg sen till Ali express och Amazon på det så var man uppe i 150000 paket per dygn på utrikesterminalen på Arlanda innan man införde avgifterna. Det är känt att svenska handeln går på knäna bland annat beroende på den konkurrensen. Det kan man tydligen raljera över. Helt verkningslös tror iofs inte jag heller den är på grund av det. Åtminstone inte ekonomiskt för handlarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.