Ska lägga om mitt platta papptak och byta plåt överallt.
Av olika anledningar har vi inte möjlighet att ta in fler offerter då taket har läckt (provisoriskt lagat av firman som lämnat offert, som vi för övrigt fått ett mycket bra intryck av, det är alltså tyvärr lite bråttom).
Är nedan offert rimlig?

Det som ska göras i mer detalj.
Tak:
Ny papp (Trebolit) som fästs och skarvsvetsas (ca 190 kvm).
Täckning av 4 fläktar.
Täckning av en stos
En ny glaskupol 70x70cm.

Plåt:
Nya hängrännor, krokar och fotplåt (ca 40 meter)
Nya krönplåtar (ca 60 m)
Ny ståndskiva (ca 15 m)
Yterliggare plåtarbeten (ca 10 m)

150 000 ink moms (ROT ej avdraget)
 
Att lägga tak exklusive plåtarbeten borde kosta ca 350-400 kr/kvm.
Hur mycket det övriga är vet jag inte
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Hej!

Nu vet jag inte var i Skåne du hör hemma men är det i Landskrona-Eslöv ish trakterna så vill jag personligen slå ett slag för Svalövs Takservice då de är väldigt kompetenta, prisvärda och allmänt bra att ha att göra med.

I annat fall tycker jag nog offerten känns rimlig. Nu framgår det ju inte hur stor yta det rör sig om iofs men den dyraste posten är nog nästan plåten. Skulle gissa på att den nästan uppgår till halva kostnaden av offerten...
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Räknade själv på samma (400kr/kvm), vilket skulle innebära att plåtarbetet är ungefär 50%.
 
J Jarlsgård skrev:
Hej!

Nu vet jag inte var i Skåne du hör hemma men är det i Landskrona-Eslöv ish trakterna så vill jag personligen slå ett slag för Svalövs Takservice då de är väldigt kompetenta, prisvärda och allmänt bra att ha att göra med.

I annat fall tycker jag nog offerten känns rimlig. Nu framgår det ju inte hur stor yta det rör sig om iofs men den dyraste posten är nog nästan plåten. Skulle gissa på att den nästan uppgår till halva kostnaden av offerten...
190 kvm, står i det finstilta ;)
Bor i nordvästra Skåne (farligt nära gränsen till Halland), så Svalöv är en bit men definitivt inte orimligt långt bort, men tyvärr finns inte tiden.
 
Ja nu såg jag 190kvm.. suck :crysmile: Så går det när man skummar igenom texten ;)

Men som riktlinje så fick jag priset 40k för omläggning (utan borttagning av den gamla pappen) för mitt tak för något år sen. Jag tror jag har en takyta på ca 100kvm vilket då ger även där priset 400kr/kvm.

Så med det i handen så känns ert rimligt! Värt att kanske göra själv eller åtminstone inhandla själv är fönstret. Där kan ni garanterat spara någon tusenlapp(y)

På den fronten vill jag rekommendera https://fonsterbolaget.se/ som jag själv köpte takfönster ifrån. Bra att ha att göra med och riktigt bra priser! Nu kör de iofs med Fakro och inte Velux men det är same same mer eller mindre i grund och botten (y)
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Tack för svaren.
Ville mest veta då vi inte hade tid med fler offerter, men då kör vi på denna!

Kommer jag ihåg och blir nöjd rapporterar jag företag och slutresultat här!

Det är inget takfönster, mer en kupol för ljusinsläpp, tänk en kupol i plast 70x70 bred och ca 40 ca hög, det är nog inte mycket att spara där, och skönt att få allt gjort, har inte så mycket tid med två små barn, dessutom ska jag riva och ersätta lite eternit som blir svinigt dyrt att leja bort.
Men tack för tipset!
 
Redigerat:
Lexington Lexington skrev:
Tack för svaren.
Ville mest veta då vi inte hade tid med fler offerter, men då kör vi på denna!

Kommer jag ihåg och blir nöjd rapporterar jag företag och slutresultat här!

Det är inget takfönster, mer en kupol för ljusinsläpp, tänk en kupol i plast 70x70 bred och ca 40 ca hög, det är nog inte mycket att spara där, och skönt att få allt gjort, har inte så mycket tid med två små barn, dessutom ska jag riva och ersätta lite eternit som blir svinigt dyrt att leja bort.
Men tack för tipset!
Nej jag förstod att du menade kupol :) Han säljer kupoler också men har inte det på hemsidan bara :thinking:
http://www.fakrosverige.se/produkter/alla-produkter/takfonster-till-platta-tak/kupoler/
Antar att det är en sådan du menar?
Finns även nyare modeller med steppat glas!
http://www.fakrosverige.se/produkter/alla-produkter/takfonster-till-platta-tak/steppat-glas/
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Rickard.
Känslan är att det är rimligt svårt att gå på något annat än känslan utan att veta mer. Pappen är dyrare än någonsin (oljepriset), avvattningen och plåtarbeterna tar mycket tid sen brukar ljusinsläpp vara nästintill orimligt dyra i inköp.

Kolla om firman är kopplade till tätskiktsgarantier när dom lägger trebolit.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Nej jag förstod att du menade kupol :) Han säljer kupoler också men har inte det på hemsidan bara :thinking:
[länk]
Antar att det är en sådan du menar?
Finns även nyare modeller med steppat glas!
[länk]
Ja precis, men som sagt, firman får fixa det också, så blir allt rätt från början om inte annat :D
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Känslan är att det är rimligt svårt att gå på något annat än känslan utan att veta mer. Pappen är dyrare än någonsin (oljepriset), avvattningen och plåtarbeterna tar mycket tid sen brukar ljusinsläpp vara nästintill orimligt dyra i inköp.

Kolla om firman är kopplade till tätskiktsgarantier när dom lägger trebolit.
Alla papper är i ordning, och som sagt, intrycket jag fick av dom när dom var här och hjälpte mig med läckan va bra. Dessutom bor en av ägarna ett stenkast hemifrån mig, så det är ju bara att traska dit om det skiter sig ;)
 
M
Lexington Lexington skrev:
Ska lägga om mitt platta papptak och byta plåt överallt.
Av olika anledningar har vi inte möjlighet att ta in fler offerter då taket har läckt (provisoriskt lagat av firman som lämnat offert, som vi för övrigt fått ett mycket bra intryck av, det är alltså tyvärr lite bråttom).
Är nedan offert rimlig?

Det som ska göras i mer detalj.
Tak:
Ny papp (Trebolit) som fästs och skarvsvetsas (ca 190 kvm).
Täckning av 4 fläktar.
Täckning av en stos
En ny glaskupol 70x70cm.

Plåt:
Nya hängrännor, krokar och fotplåt (ca 40 meter)
Nya krönplåtar (ca 60 m)
Ny ståndskiva (ca 15 m)
Yterliggare plåtarbeten (ca 10 m)

150 000 ink moms (ROT ej avdraget)
Det är ett bra pris,dom flesta ligger på 1100 kr kvadraten som betalar moms o skatt i sverige,
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
M
O uppåt,beroende vad som ska göras,dem som är billigare har utländsk arbetskraft eller spat in på fusk mef ställningarna eller gör det svart,annars är den ingen förtjänst för firman som utför jobben.
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Tack för svaret, om än lite sent :D
Vi la om taket förra sommaren och är fortfarande mycket nöjda!
 
M
Lexington Lexington skrev:
Tack för svaret, om än lite sent :D
Vi la om taket förra sommaren och är fortfarande mycket nöjda!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.