Jag fick inte heller bygga Attefallshus av samma skäl, dvs kulturskyddat område. Däremot hade jag 35 m2 byggrätt kvar och byggde då en gäststuga istället. Sovrum, allrum och loft samt kaklat duschrum. Jag fick ha vatten och avlopp men inte kokmöjligheter. Däremot inget som hindrar köksinredning, diskbänk och avlopp i "pentryt". Det finns faktiskt fördelar med gäststuga framför attefallare eftersom man inte behöver uppfylla BBR krav på energi och tillgänglighet. Därför kan man bygga mindre duschrum och tunnare väggar, dvs få mer tillgänglig boyta. Uppvärmningskostnaden blir låg ändå eftersom jag värmer med luftvärmepump.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Ang. budget så blir det en anpassad "byggsats" totalbudget är 150 kkr men hoppas den går på 100...) Räknar man om eget arbete i kronor blir totalen givetvis annan, men det gör inte jag.
Är det en regelrätt komplementbostad ni tänker, dvs komplett med VVS, badrum, "kök", så tror jag det är svårt att komma under 150K, om man inte har kontakter inom el eller annat som väsentligen kan kapa kostnader. Har du gjort en mer detaljerad kalkyl?
 
Har alla kompetenser inom familjen/bekanta så dessa kostnader är nära noll, (läs Öl) . Så min budget är i princip bara material. Har gjort flera renoveringar/proj innan till vad folk ansett galet låg budget. Men de har fungerat (sista drog över med 15% men det var ok) .
 
Ja, då finns det en förklaring! :)
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Johnny Viking Johnny Viking skrev:
Tack båda för information.

Trist nog svarade kommunen att hela kommundelen jag bor i är ett område med "högt arkitektoniskt och historiskt värde", därmed gäller inte Attefallsreglerna här eller ens i närheten.

Fick även svaret att jag inte heller enligt detaljplanen får bygga en extra komplementbyggnad som får inredas som bostad (därmed inte heller att hyra ut).

Hade ju som mål att detta skulle innebära en sidoinkomst för att i framtiden hjälpa betala lån när räntorna går upp. Kanske får sätta mig in i aktier istället? ... Frågan om man med samma kostnad som ett Attefallshus kan få en snarlik avkastning som en hyresintäkt skulle?

Nåja, tack alla för tipsen. Men mitt projekt lär inte bli av.
Jag hade begärt att få ut både inventeringen och detaljplanen.
VI är säkert många här som kan slänga ett öga och se om kommunen har tänkt helt rätt.
 
Stugan vart klar i Oktober, gick över budget, blev 176 kkr totalt till slut. Men det var mest för att kommunen tog ut en "lägenhetsavgift" om 20 kkr när vatten/avlopp skulle kopplas in....suck. Men är nöjd än så länge. Det är en Vibostugan 25a byggsats som jag började med.
Nybyggd grå stuga med altan från Vibostugan 25a byggsats, klar i oktober.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd köksinteriör i en stuga med träbjälkar, vita kaklade väggar och moderna köksmöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyrenoverat badrum med vitt kakel, dusch, toalett och handfat i ett färdigställt byggprojekt av en stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av nyfärdigställd stuga med trägolv och fönster som visar utsikt, Vibostugan 25a.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit klädförvaring och hyllor i nyligen färdigställd stuga, trägalgar på metallstång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Bidrar med totalkalkyl för vår friggebod från Vibostugan, längst ned på sidan: https://vibogym.se om någon annan letar referens.
 
Bra gjort att få ihop det(y)(y), utan gymutrustning ligger du ju på ca 110 kkr för själva stugan. Jag gjorde något liknande, det är kul när eget arbete betalar sig så bra=)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.