Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja det är brukligt.

Konsumentjänstlagen gäller:

Hantverkaren och kunden kan avtala om ett pris för jobbet. Då gäller det priset. Ofta kallas det för "fast pris".

Avtalas inte om ett pris för jobbet så avtalas det ofta om en beräkningsgrund för priset, t ex timpris. Då måste man följa det. Men eftersom man inte har avtalat om hur timmarna ska beräknas så ska detta bestämmas utifrån vad som är skäligt. Med skäligt menas de verkliga timmar som gick åt enligt gängse tidsberäkningssätt i branschen. Och där ingår restid till kunden.
Menas det då att det är skäligt att hantverkaren både debiterar för tid, d v s timpris, och fast kostnad, d v s bil?
 
Claes Sörmland
Torpar-Anna Torpar-Anna skrev:
Menas det då att det är skäligt att hantverkaren både debiterar för tid, d v s timpris, och fast kostnad, d v s bil?
När sådana här saker hamnat i rätten brukar domstolen anta att skäligt är det som är gängse i branschen. Och de flesta hantverkare debiterar timpris + en extra bilkostnad. Naturligtvis kan hantverkaren inte lägga på vad som helst för bilen utan det måste hålla sig inom vad som är rimligt i branschen.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
När sådana här saker hamnat i rätten brukar domstolen anta att skäligt är det som är gängse i branschen. Och de flesta hantverkare debiterar timpris + en extra bilkostnad. Naturligtvis kan hantverkaren inte lägga på vad som helst för bilen utan det måste hålla sig inom vad som är rimligt i branschen.
Ok, tack för sakligt och konkret svar.
 
Jag jobbar för en "mindre firma" som snickare. Jag börjar 06:45 och slutar 16:00. All tid däremellan skriver jag på min lönelapp. Oavsett om jag åker och hämtar 2 skruv eller 2lass med gips.
Jag utgår från hemmet så jag kunde (enligt facket) åka från mitt hem till kund klockan 06:45.
Men jag åker alltid samma tid 06:30 oavsett vart jag jobbar. Jag har ju trots allt sökt jobb till en Skövde firma för att jag bor där. Ska jag då resa på min fritid till jobbet 45minuter bort?
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Brukligt är Tim debitering för både resor och arbete plus km ersättning
 
  • Gilla
CCPusher och 1 till
  • Laddar…
Ja, all tid som åtgår till uppdraget hos dig debiteras normalt. Restid, uthämtning av material, tid för att slänga rivningsmaterial, skriva fakturaunderlag till kontoret mm.
Kostnad för servicebil kan tillkomma, antingen som fast summa eller per km.
 
  • Ledsen
Mazdarune
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Brukligt är Tim debitering för både resor och arbete plus km ersättning
Tack
 
L lordi skrev:
Ja, all tid som åtgår till uppdraget hos dig debiteras normalt. Restid, uthämtning av material, tid för att slänga rivningsmaterial, skriva fakturaunderlag till kontoret mm.
Kostnad för servicebil kan tillkomma, antingen som fast summa eller per km.
Tack
 
Plus ersättning för bilen. Konstigt nog får hantverkaren mer betalt när vederbörande sitter i bilen än när nyttigt jobb utförs hos kunden...
 
  • Gilla
m_gadd
  • Laddar…
useless useless skrev:
Plus ersättning för bilen. Konstigt nog får hantverkaren mer betalt när vederbörande sitter i bilen än när nyttigt jobb utförs hos kunden...
Fast det är ju en lite krystad tolkning, tycker jag.
 
H hempularen skrev:
Fast det är ju en lite krystad tolkning, tycker jag.
...och väldigt olika mellan yrkesgrupperna. Att generalisera "hantverkare" blir ganska missvisande. Det är tex enorm skillnad mellan målare och rörmokare. Vi tar 150kr/dagför bilen. Restid sker utanför arbetstid, så den debiteras inte. Vi ska alltså vara på plats kl 7 och åka därifrån kl 16.
I vissa fall, där målaren själv måste hämta material, så debiteras den tiden. Men man ska ju i så stor utsträckning som möjligt ha med sig det man behöver varje dag, eller få material utlevererat.
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
Så, om du har två kunder så kan du inte besöka dom samma dag eftersom du inte kan åka emellan på arbetstid? Det funkar säkert om man jobbar med långa projekt där man är hela dagarna på ett och samma ställe.
 
  • Gilla
CCPusher
  • Laddar…
useless useless skrev:
Så, om du har två kunder så kan du inte besöka dom samma dag eftersom du inte kan åka emellan på arbetstid? Det funkar säkert om man jobbar med långa projekt där man är hela dagarna på ett och samma ställe.
Jodå, visst kan jag det. Då debiteras ju 150kr/dag 2 gånger. Det är väl snarare en storts "framkörningsavgift". Det händer att kunder ifrågasätter detta, men vi måste ju försöka få betalt för resor/bil vi med.
De flesta av våra mindre jobb är försäkringsjobb/avtalskunder så då råder fast pris.
 
M Mattias_Eson skrev:
Jag jobbar för en "mindre firma" som snickare. Jag börjar 06:45 och slutar 16:00. All tid däremellan skriver jag på min lönelapp. Oavsett om jag åker och hämtar 2 skruv eller 2lass med gips.
Jag utgår från hemmet så jag kunde (enligt facket) åka från mitt hem till kund klockan 06:45.
Men jag åker alltid samma tid 06:30 oavsett vart jag jobbar. Jag har ju trots allt sökt jobb till en Skövde firma för att jag bor där. Ska jag då resa på min fritid till jobbet 45minuter bort?
Tycker det du beskriver låter rimligt och ärligt - även om det är rätt trist med en tur för att hämta 2 skruv.

En sak som skulle kunna tala mot full restidsersättning är att det inte tillräckligt motiverar en firma att samla småjobb, så att man inte har samma motivation att ta flera småjobb i samma område samma dag utan istället kör fram och tillbaka över staden. men där kan det ju finnas olika bolag som hanterar det olika bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.