Med tanke på utspädningen måste man spruta på flera lager, det är ganska tunn färg som används....
Jag tror vi körde första varvet väldigt utspädd för att få fäste men jag kommer inte ihåg blandningsförhållandet.
Helt sant det där med munstycket. Det var ett specialmunstycke för slamfärg.
Jag var också lite orolig för flagning, men faktum är att det inte finns en tillstymmelse till flagning efter 2,5 år. Vi har ju inte ens målat på sågat virke, det här är ju timmer med huggen sida vilken snarare är att jämföra med hyvlat.
Märkligt, eller hur...?:)
Däremot kanske vi skulle har tagit ett lager till för det börjar se lite tunt ut på sydsidan. Ingen fara än iofs.
 
KarlXII skrev:
Med tanke på utspädningen måste man spruta på flera lager, det är ganska tunn färg som används....
.
Just därför kan det vara smart att köpa sprutkvalitet. Silad och perfekt att högtrycksspruta.
 
Den är säkert jättebra att jobba med. I vårt fall var det ingen högtrycksspruta, snarare tvärtom. Gracon lämnade ingen färgdimma överhuvudtaget, vilket gjorde att man knappt hade behövt maskat ( om man nu haft nånting att maska ;) ) och det blev väldigt lite åtgång av färg eftersom allt hamnade på huset. Jag tror att vi blåste på 70-80 liter....
Gracon kan man ju måla med inomhus också utan nån större fara - såg att gotlänningen i Room Service har använt en sån vid ett par tillfällen inomhus.

Vad jag ville berätta var ju bara att det funkar med vanlig utspädd färg också - men det är ganska slabbigt faktiskt.
Å andra sidan är ju falufärgen extremt trevlig att jobba med.

Hursomhelst blev det ju en extremt mysig kostnadbild på det hela...undrar vad det hade kostat om man låtit en firma måla på Demidekk eller nån anna dyr färg...huga. Med det i åtanke skulle man ju kunna kosta på sig sprutvarianten av färgem och slippa slabbet - speciellt om den är potentare i blandningen.
 
Vad finns det för varianter av sprutorna? Just nu finns det bara en graco på blocket och den vill de ha 22.500 för.

Finns det inga billiga färgsprutor som man kan koppla till kompressor?
En sådan kommer ju ändå införskaffas :)

Samtidigt som målningen blir det även lite ombyggnad. Ungefär såhär är det tänkt att bli:
http://www.kryptoniten.se/tmp/huset/ladan.jpg
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.