Pojkarna verkar inte ha så stor skillnader, jag har visat dom bilder och dom gillar de flesta så länge de är ljusblåa eller röda eller lila t.om. svart eller grön verkar inte gå för sig (mina favoriter)
 
varför dividera om vikten? En cykel som är lagom stor för åldern lär väl inte vara för tung för barnet. Allt idag är ändå lättare än äldre cyklar och även då gick det ju bra. Våra ungar (sex till antalet) har cyklat på det som funnits att tillgå sen typ 4-5 års åldern. Jag gillar inte stödhjul så de har helt enkelt fått lära sig tidigt .
 
Nå men lättare är väl ändå bättre och XXL cyklarna är i acceptabel prisnivå för oss så varför köpa en tyngre. Allt går väl och det är enkelt att börja gröta ner sig i alla petitesser men jag tycker detta verkade en bra kompromiss.
 
Jo så kan man ju tänka men jag har aldrig sett nå barn klaga på nån tung cykel..........Dessutom får man komma ihåg att cyklar idag är tillverkade i stort sett samma fabriker allihop så det spelar ingen större roll vilket märke man tar. Kända svenska, finska och norska märken är väl ett minne blott även om de lever kvar och nån inhemsk tillverkning finns väl knappast ?
Vi har alltid köpt Biltema cyklar till ungarna. Fungerar utmärkt den perioden de används och våra har som sagt ärvts flera ggr om. Den första cykeln slits ju inget heller så de brukar ju vara i nyskick länge. Andrahandsvärdet på cyklar är lika med noll dessutom så det finns egentligen ingen som helst anledning att köpa dyrt.
 
Köp inte för stor ram. Jag köpte en 20” på blocket till min 6-åring. Men när sadeln är tryckt i botten kommer tramporna för högt upp, så det blir inte bra att cykla. Gått tillbaka till 16” med sadeln på toppen istället så får 20” vänta till nästa år. 18” kan funka, men annars får ni nog köra 16” och eventuellt byta nästa sommar.
 
S Stefan1972 skrev:
Andrahandsvärdet på cyklar är lika med noll dessutom så det finns egentligen ingen som helst anledning att köpa dyrt.
Det håller jag inte alls med om. Vi brukar sälja och köpa kvalitetsmärken för samma peng så cyklarna blir gratis för oss. Men man får räkna med närmare en tusenlapp för en begagnad kvalitetscykel till barn. Så länge de förvaras inomhus blir det ju inte så mkt slitage förutom lite repor från fallen...
 
T Tosse skrev:
Det håller jag inte alls med om. Vi brukar sälja och köpa kvalitetsmärken för samma peng så cyklarna blir gratis för oss. Men man får räkna med närmare en tusenlapp för en begagnad kvalitetscykel till barn. Så länge de förvaras inomhus blir det ju inte så mkt slitage förutom lite repor från fallen...
jo det är klart att det finns en marknad för de som bara vill ha dyrare cyklar men det jag menade mest är ju att kvalitetsskillnaderna inte blir så stora som man kan tro om man ser till priset. Det blir ju mest namnet man betalar för.
 
Jag kollade upp och Isla cyklarna var gjorda i Vietnam. Inget man vill betala premium för. Men frogcyklarna verkar vara tillverkade i England, i Wales.
 
S Stefan1972 skrev:
jo det är klart att det finns en marknad för de som bara vill ha dyrare cyklar men det jag menade mest är ju att kvalitetsskillnaderna inte blir så stora som man kan tro om man ser till priset. Det blir ju mest namnet man betalar för.
Biltema kan säkert ha okej kvalitet/funktion. De har ju sålt så mycket cyklar under många år att de bör ha lärt sig. Köpte dock en balanscykel där som bakhjulet totalt kapsejsade på, livsfarligt.

Köpte en Bits på XXL (12”) för 800 tror jag det var. Väldigt markant skillnad mot Specialized för 1000 kr begagnad. Hur hjulen rullar, bromsen, samt att Bits-hjulen är något skeva från leverans.
 
Barnens tidigare cyklar är BT balanscyklar, jag kommer ihåg jag fick fixa nya delar på hjulen och nya lager förra året då de havererade, tur man har svarv.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Barnens tidigare cyklar är BT balanscyklar, jag kommer ihåg jag fick fixa nya delar på hjulen och nya lager förra året då de havererade, tur man har svarv.
Lustigt.....vi har som sagt nästan uteslutande BT cyklar och jag har inte lagat nåt primärt på dem än idag. Jo en cykel fick jag byta vevparti på. Dessutom shimano där också så det måste ha varit nå feltillverkat, den var inte använd mycket innan det var helt skrot och glappade en centimeter typ. Dock långt efter garantitiden gick ut.
 
Förutom att det gick sönder där vid hjulen har dom funkat helt bra för oss och efter reparationen och bättre kvalitétslager håller dom säkert länge än. Lite rost här som var dock. Dom har som längst cyklar 8km på dom, 4km till mommo och tillbaka.
 
Nog är det kvalitetsskillnad på billiga och dyra cyklar. Eller tror ni att det inte är någon kvalitetsskillnad mellan billiga och dyra vuxencyklar heller?

Cykling är en materialsport även för barn. En lättare cykel med bättre delar är roligare att cykla på än en tung blyklump där kedja, växlar och bromsar kärvar. Om man bara tar hand om prylarna så håller de andrahandsvärdet bra. Köper man cykeln begagnad så är det till och med möjligt att man får tillbaka samma pengar efter 1-2 år.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Vi har just nu tredje barnet som sliter på samma cykel och den är lika bra som när den var ny, Specialized Hotrock 16.

Lättare än många andra (inte lika lätt som Isla och Frog), bra sittställning, tålig och lättrampad.

Funkar lika bra till tjejer och killar (vi har en röd).
 
Självklart finns skillnader men en fyra-fem ggr så dyr barncykel är knappast lika mycket bättre. Allt beror ju helt på vilken typ av cykel man tittar på. Finns cyklar för vuxna som kostar över 100k men jag vet inte om de skulle tillföra mig så mycket mer än en Biltema cykel.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.