Hej! Första gången jag skriver här. Vi köpte ett hus 2014, som har jordvärme sedan 1997. När kollektorslangen grävdes ner för över 20 år sedan, så lades den för grunt. Det har medfört att jorden sjunker undan och att det är ett långt, slingrande dike i gräsmattan. Förre ägaren sa att de försökt fylla igen, men att det sjunkit undan. Har förra året själv fyllt igen och sått gräs som blev bra, men tycker nu att det ser ut att sjunka. Hur ska jag göra för att jorden ovanför jordvärmeslangen inte ska sjunka undan? Tacksam för alla idéer.
 
  • Långt, slingrande dike i en gräsmatta där jordvärme har sjunkit undan på grund av för grunt lagd kollektorslang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Att det fortfarande skulle sjunka 20 år efter grävningen tror jag inte riktigt på. Kan det vara så att ni har fyllt på med köpta jordprodukter baserade på torv och annat organiskt material? Den bryts ju ned och går inte att fylla med,

Du måste fylla med den mineraljord som finns på tomten eller t ex sand. Men det lär aldrig ta bort randigheten i gräsmattan, jorden är troligen inte homogen efter slangnedgrävningen, djupare jordlager har förts upp till ytan. För att få en snygg lösning skulle det behövas en omgrävning/plöjning av hela ytan och sen sådd.
 
Ligger slangen för grunt så kan tjälen göra att marken reser sig vid slangen. Svårt att göra nånting åt utan allt för mycket jobb.
 
Hur du ska göra! Borra! Det där är ett hopeless case, blir is på slang på vintern som trycker undan jorden runt å då när det tinar fäller jord ner
 
Gräs växer olika beroende på jordvärmen. Om man inte tar bort gräsklippet växer mattan med c:a 3 mm/ år på höjden men där jordvärmeslangen kyler marken har du liten tillväxt så här höjs inte mattan.
Samtidigt har man kanske använt en sågklinga för att skapa spåret till slangen, och som nämnts tidigare fyllas spåret med finmalt torv som försvinner.
Jag hade provat med en midjestyrd vibbrovält på c:a 1 ton ( sådan asfaltläggare har till trottoarer). Själv har jag använt skogstraktor med breda däck på vagnen och ett last massaved, kört ”hjul i hjul” med överlapp. Efter några månader har man en golfgreen.
 
Tack för svaren - ska testa tipsen och se om det hjälper, att gräva om har jag inte tid med just nu.
 
Hej,
Gammal tråd men hur har det gått ?
Vi har samma problem, det konstigaste är att de först 6-7 åren med jordvärme så hade vi bygdens finaste gräsmatta.
Sedan började den sjunka jag har oxå ett dike. fyllt på med sand, jord omvartannat, fint matrial, grovt matrial,
det är som ett slukhål nu är det en 30cm djup fåra. det är inte över hela ytan bara vissa delar som är värst.
Slangen ligger ca: 1meter ner i lera.
 
Ping i tråden! Hur har det gått för er? Har ni försökt åtgärda fårorna?

Vi har liknande problem. Haft lite olika folk här med blandade kompetenser för att se vad vi skulle kunna hitta på. Det mest konstruktiva verkar vara att man behöver fylla igen och Enligt grannen har tidigare ägarna aldrig gjort något för att fylla/jämna av för att minska fårorna (ca 30 år sedan slingan lades ner). Vi är inne på att jämna av topparna under tidig höst i år. Sen fylla ut med ett par lass matjord och så om gräset. Detta då vi har tillgång till grävare och kan göra jobbet själva, så kostnaden blir inte så saftig.

Samtidigt känns det lite hopplöst när man kollar runt. Verkar vara något av en omöjlighet att bli av med fårorna så länge man inte väljer att byta typ av kollektor till exempelvis bergvärme. Några råd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.