Behöver försvaga betong utan att använda slag funktionen på min borrhammare. Hittade två sorter där priset nästan är dubbelt och man kan undra om det är dubbelt så bra? Någon med erfarenhet av dessa två eller andra tips?

https://sandbergsjarn.se/produkter/maskintillbehor/borr/kakelborr/milwaukee-diamantborr-dplus-6mm/

https://www.verktygsproffsen.se/mas...a/halsagar/pro-fit-diamond-serien-diamantborr

Tänker mig 5mm versionen eftersom hålen är oviktiga, gäller bara att försvaga med så lite vibrationer som möjligt.
Men det kanske finns andra smarta lösningar för att försvaga betong utan slag funktion?
 
Diamantskiva och vinkelkap?
 
R Robert-san01 skrev:
Diamantskiva och vinkelkap?
Ja det har jag men behöver komma lite djupare. Ska lägga ner avlopp och vatten i golvet i en gammal lägenhet. Kommer 6 cm med min vinkelkap men behöver ner 2-3cm till. Samt att jag inte kommer åt med kapen överallt. Vill inte hälsa på hos grannen under. Annars hade jag kört på med borrhammaren.
 
Försvaga betongen låter ju inte speciellt bra. Eller ska du helt enkelt ta bort den? Varför är det känsligt för vibrationer?
Bara borra hål ger inte speciellt mycket vibrationer i resten av valvet.
Annars kan du ju kärnborra, men det beror som sagt på vad syftet är.
 
C C.Lundin skrev:
Försvaga betongen låter ju inte speciellt bra. Eller ska du helt enkelt ta bort den? Varför är det känsligt för vibrationer?
Bara borra hål ger inte speciellt mycket vibrationer i resten av valvet.
Annars kan du ju kärnborra, men det beror som sagt på vad syftet är.
Alltså jag ska ju göra en kanal i golvet och vill inte gå på med borrhammare. Vinkelslipen tar mig ca 6 cm ner. Men behöver ner till 8-9 cm så jag får ner ett 75mm rör utan att behöva bygga upp golvet så mycket.
Men ner till grannen är det kanske inte mer än 15-18 cm tjock betong. Jag vill ta det lugnt för att undvika sprickor eller att saker rasar ner i badrummet.
Med försvaga så menar jag förstås bara där jag ska ha min ränna, så jag kan bruka handkraft eller väldigt lätt med borrhammaren för att få bort bitar så jag får ett passande djup på rännan.
 
A
Det låter som att du ska göra en ränna/kanal i golvet..?

Finns där ett befintligt rör som du ska byta ut eller ska du lägga ner helt nytt?


- hur Tjockt är golvet du ska lägga ner röret i?
- är det ett gjuter lager eller olika material?
- hur Lång är rännan du ska göra?


TS svarade innan...
 
S stefand skrev:
Alltså jag ska ju göra en kanal i golvet och vill inte gå på med borrhammare. Vinkelslipen tar mig ca 6 cm ner. Men behöver ner till 8-9 cm så jag får ner ett 75mm rör utan att behöva bygga upp golvet så mycket.
Men ner till grannen är det kanske inte mer än 15-18 cm tjock betong. Jag vill ta det lugnt för att undvika sprickor eller att saker rasar ner i badrummet.
Med försvaga så menar jag förstås bara där jag ska ha min ränna, så jag kan bruka handkraft eller väldigt lätt med borrhammaren för att få bort bitar så jag får ett passande djup på rännan.
Ska du göra en kanal så skulle jag defintivt använt vinkelslip. Kör en större, 180mm eller 225mm, med diamantklinga.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Ska du göra en kanal så skulle jag defintivt använt vinkelslip. Kör en större, 180mm eller 225mm, med diamantklinga.
Absolut, tar vinkelslip så mycket jag kan. Men vill ju undvika att bygga upp golvet för mycket. Så det är djupet jag tänker på. Kommer inte mer än 60mm med vinkelslipen, annars blir det ju väldigt brett om jag ska ta bort så mycket att jag kommer ner med vinkelslipen en runda till för att göra spår för de sista 2-3cm.

Eller är det kanske det bästa sättet? Så man börjar med 60mm djupt och som du skriver ganska brett, och sedan 20-30mm djupt lagom för rören? Vattenrören behöver inte gå så djupt, bara avlopp så jag kan få rätt fall.

Hela sträckan är ca 2m.
 
L Leif i Skåne skrev:
Är det golvbrunnen du skall flytta så rör inte den gamla brunnen, den har bara 2-4 cm betong under sig!
Det räcker med 50 mm rör till en ny brunn. Men är det toaletten är det ett större problem.

Kolla på inlägg #27
[länk]
Tack. Mitt problem är lite större. Jag har inte ens 2-3 cm betong under mitt gamla avlopp. Botten på avloppet syns i grannens tak. Planen är att låta det sitta kvar och gjuta igen. Jag ska bara ta bort tillräckligt för att kunna ansluta till utlöpet med en faluexpander och förhoppningsvis tillräckligt djupt för att få rätt fall. Kommer gå ca halvvägs av tjockleken på betong golvet och hoppas på att klara mig utan skador om jag undviker vibrationer med borrhammaren.
 
Du har inte funderat på att hyra en motorkap med större klinga annars?
 
S stefand skrev:
Tack. Mitt problem är lite större. Jag har inte ens 2-3 cm betong under mitt gamla avlopp. Botten på avloppet syns i grannens tak. Planen är att låta det sitta kvar och gjuta igen. Jag ska bara ta bort tillräckligt för att kunna ansluta till utlöpet med en faluexpander och förhoppningsvis tillräckligt djupt för att få rätt fall. Kommer gå ca halvvägs av tjockleken på betong golvet och hoppas på att klara mig utan skador om jag undviker vibrationer med borrhammaren.
Hyr, eller köp en billig vinkelslip 225 mm typ 199-299kr på varuhuset + diamantskiva totalt 300kr
Skär ut skåror med 20 mm avstånd och knäck skivorna med en huggmejsel och en stor hammare.
Kapa på en vatten begjuten yta så du slipper dammet. Är det bara dusch så räcker 50 mm rör.
 
Tack för alla tips. Det blir att använda vinkelslipen så mycket det går.
 
Hur vet du att du inte påverkar betongplattans bärighet med denna "urkapade" ränna?
Hur många armeringsjärn blir kapade utefter snittet?
Var jag din granne under skulle jag vara orolig och fundera på om taket kan spricka/ramla ner....
 
R roli skrev:
Hur vet du att du inte påverkar betongplattans bärighet med denna "urkapade" ränna?
Hur många armeringsjärn blir kapade utefter snittet?
Var jag din granne under skulle jag vara orolig och fundera på om taket kan spricka/ramla ner....
Om en ränna på kanske 2 meter får taket att rasa in så tror jag att den föreningen har större problem än mitt badrum. Då ska nog hela byggnaden dömmas ut =)

Omöjligt att veta om/hur många armeringsjärn jag stöter på innan jag börjar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.