Claes Sörmland
All arbetstid inklusive restid och inköpstid.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
All arbetstid inklusive restid och inköpstid.
Är det alltid så, är det brukligt? Måste inte hantverkaren upplysa om det när den talar om sitt timpris?
 
Måste fråga vad som är brukligt - för vilken tid tar hantverkare betalt? Alltså, bara för tiden den utför arbete eller även för restiden (både timpenning och resekostnad för restiden)?
 
Jo, men vill du att snickaren ska smälla upp ett par reglar och några gipsskivor hos dig, tror du han handlar för skojs skull och tiden börjar ticka när du öppnar dörren för honom?
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
M MAczea skrev:
Jo, men vill du att snickaren ska smälla upp ett par reglar och några gipsskivor hos dig, tror du han handlar för skojs skull och tiden börjar ticka när du öppnar dörren för honom?
Jag tycker inte att det är rätt att jag ska betala för hantverkarens resa till arbetet. Vilken anställd får lön för tiden att åka till sitt arbete?? Men det kanske bara är jag som är så pass korkad att tycka det.
 
  • Gilla
  • Haha
johnniemalm och 3 till
  • Laddar…
Ännu en evighetstråd om sviniga hantverkare som snuvar Svensson på dyrt skattade penningar ;)
 
  • Gilla
Nenneberglund och 2 till
  • Laddar…
Torpar-Anna Torpar-Anna skrev:
Jaså? Jag vill bara veta vad som är brukligt.
Att man tar betalt så fort man utför dina ärenden.
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
Claes Sörmland
Torpar-Anna Torpar-Anna skrev:
Jag tycker inte att det är rätt att jag ska betala för hantverkarens resa till arbetet. Vilken anställd får lön för tiden att åka till sitt arbete?? Men det kanske bara är jag som är så pass korkad att tycka det.
Vanligen brukar hantverkaren inte fakturera för hantverkarens resa till arbetet (firman) utan restiden från firman till kund.
 
  • Gilla
matsgran och 3 till
  • Laddar…
Det brukliga är att man får betala all tid firman lägger på en som kund. Varför ska nån annan betala resan hem till dig?
Ur den anställdes perspektiv:
Resa från firman till kund:tjänsteresa, betalas av kunden
Resa från hemmet till firman/"jobbet" : arbetsresa, den anställdes problem att lösa.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jo, men om jag har fler småjobb inplanerade och sitter i bilen totalt 2 timmar en dag skall jag då få betalt för 6 timmar? Åker jag så mycket bil kors och tvärs för skojs skull?
Alt 2, ska firman stå för detta? Högre timpenning vilket landar på dig i slutändan ändå.

Möjligt att han också börjar på sin filial på morgonen och åker gratis dit, eller hur?
 
  • Gilla
matsgran
  • Laddar…
D
Torpar-Anna Torpar-Anna skrev:
Jag tycker inte att det är rätt att jag ska betala för hantverkarens resa till arbetet. Vilken anställd får lön för tiden att åka till sitt arbete?? Men det kanske bara är jag som är så pass korkad att tycka det.
De flesta anställda hoppas jag får betalt om de förflyttar sig i jobbet. Jag får det (konsult), hemtjänstanställda får det, ambulansläkare får det.
Hantverkaren får inte betalt för att ta sig till sitt tjänsteställe, dvs. att resa till jobbet. Men brukligt är att man räknar restiden från "kontoret" hem till dig som debiterbar tid.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vanligen brukar hantverkaren inte fakturera för hantverkarens resa till arbetet (firman) utan restiden från firman till kund.
Ok jag förstår
 

Bästa svaret

Claes Sörmland
Torpar-Anna Torpar-Anna skrev:
Är det alltid så, är det brukligt? Måste inte hantverkaren upplysa om det när den talar om sitt timpris?
Ja det är brukligt.

Konsumentjänstlagen gäller:

Hantverkaren och kunden kan avtala om ett pris för jobbet. Då gäller det priset. Ofta kallas det för "fast pris".

Avtalas inte om ett pris för jobbet så avtalas det ofta om en beräkningsgrund för priset, t ex timpris. Då måste man följa det. Men eftersom man inte har avtalat om hur timmarna ska beräknas så ska detta bestämmas utifrån vad som är skäligt. Med skäligt menas de verkliga timmar som gick åt enligt gängse tidsberäkningssätt i branschen. Och där ingår restid till kunden.
 
D Drömtroll skrev:
De flesta anställda hoppas jag får betalt om de förflyttar sig i jobbet. Jag får det (konsult), hemtjänstanställda får det, ambulansläkare får det.
Hantverkaren får inte betalt för att ta sig till sitt tjänsteställe, dvs. att resa till jobbet. Men brukligt är att man räknar restiden från "kontoret" hem till dig som debiterbar tid.
Japp jag förstår det nu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.