Vi ska göra om vår betongveranda till hall, hur gör vi med golvet på bästa sätt? Cellplast, spårad spånskiva med golvvärme och sen golv på det? Flooré? Golvplåtar? Vill inte höja golvet mer än 10 cm.
Tjänar jag nåt på att isolera taket under verandan?
 
Cellplast är enklaste sättet. Att isolera underifrån är att rekommendera, gräna 2/3 av isoleringen under om du kan. Det finns spårade cellplastskivor så slipper du spånskivan, plåtarna ska du ha ändå.
 
Kollat på Flooré som ju är en aluminiumklädd spårad cellplast-skiva, verkar smart. Dock vet jag inte om jag kan lägga den skivan ovanpå ytterligare 50mm cellplast.
Kan säkert få upp några skivor i taket under, borde inte vara några större problem. Frågan är hur mycket det hjälper eftersom jag inte kan ha nån isolering åt sidorna.
 
Du kan lägga den på en annan skiva men bra om det är samma hårdhet. Om du inte isolerar under får du en fukttransport genom betongplattan som inte är bra.
 
Behöver jag nåt fuktskydd typ Platon underst?

Vad bygger jag först, väggarna eller golvet? Svårt att fästa syllarna i/genom cellplasten?
 
Om du isolerar under behöver du inte platon men du behöver mäta plattan så den inte är för blöt. Du bygger väggarna först.
 
H huggan skrev:
Om du isolerar under behöver du inte platon men du behöver mäta plattan så den inte är för blöt. Du bygger väggarna först.
H huggan skrev:
Om du isolerar under behöver du inte platon men du behöver mäta plattan så den inte är för blöt. Du bygger väggarna först.
Det brukar kunna droppa en del i utrymmet under verandan. Annars är det ju bara ytterdelen som har kontakt med marken 2.50m ner typ.
Hur mäter jag fuktigheten?
 
Du behöver låna en fuktmätare.
 
H huggan skrev:
Du behöver låna en fuktmätare.
Vem har en sån då? Byggare?
 
Golvläggare brukar ha det men även en del byggare.
 
H huggan skrev:
Golvläggare brukar ha det men även en del byggare.
Känns som att det blir både enklare och billigare att lägga Platon. Det rör sig ju bara om 8m2.
 
Eller behöver jag lägga Platon under ytterväggarna?
 
Nej inte under väggarna.
 
Snackade med svärfar som är gammal snickare och han tyckte vi bara skulle lägga plast på betongen och sen cellplast. Men nu när jag söker runt skriver vissa att man ska ha plasten ovanför cellplasten?
 
Om du gör som @huggan föreslår och placerar cellplasten på betongens undersida så behöver du inga fler åtgärder mot fukt. Den fukt som finns i betongen idag kommer från inneluften och har kondenserat (dvs övergått från ånga till vatten) eftersom betongen är kall. Om du lägger plast på betongens ovansida utan att ha isolerat på dess undersida finns det en risk för kondensering på plasten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.