S
Hej!
Vi skall bygga hus och funderar på vad vi skall välja för golv i köket.
Det är gjuten platta med golvvärme.
Vi funderar på följande alternativ.
Ekparkett
Klinker
Vinyl
Plastmatta
Hör gärna av er om olika erfarenheter och åsikter
Med vänlig hälsning
sijo50
 
BirgitS
Jag vill inte ha parkett i kök för det är alldeles för känsligt, jag vill inte släppa allt för att genast torka upp vatten och annat spill innan det tar sig ner mellan brädorna. Klinker vill jag inte ha för att det är så hårt, både att stå på och att så mycket går sönder om det ramlar ner på klinkern.

Vinyl är en sorts plastmatta och det har jag haft i flera kök, mycket tåligt och trevligt att gå på. När det blir dags för att renovera köket jag har nu funderar jag på linoleum eftersom det är mer miljövänligt än plast. En fördel med plastmatta är att man kan välja en som är helt tät mot vatten, som när man väljer plastmatta i badrum, och då behöver man inga plastunderlägg under diskmaskin, diskbänk, kyl och frys om man drar upp mattan 5 cm på väggen. Om ni vill läsa mer om det googla på "säkert vatten kök".
 
  • Gilla
sijo 50 och 1 till
  • Laddar…
E
Ni ska ha vinyl
 
S
Får man fråga varför ni har plockat bort laminat i valen? Med golvvärme är det ju perfekt med ett Pergo-golv.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
S
S sijo 50 skrev:
Hej!
Vi skall bygga hus och funderar på vad vi skall välja för golv i köket.
Det är gjuten platta med golvvärme.
Vi funderar på följande alternativ.
Ekparkett
Klinker
Vinyl
Plastmatta
Hör gärna av er om olika erfarenheter och åsikter
Med vänlig hälsning
sijo50
Hej!
Tack för svaret.
Vi har ungefär samma funderingar. Smart det där med plastmatta som är uppvikt på väggarna och slippa skydd under diskmaskin och annat eftersom det oftast samlas damm och småskräp under skyddet. Ser inte så trevligt ut.
sijo50
 
Vi har linoleum och är nöjda.
 
S
S SvanteC skrev:
Får man fråga varför ni har plockat bort laminat i valen? Med golvvärme är det ju perfekt med ett Pergo-golv.
Hej!
Vi tycker laminat är lite som parkett med många skarvar
sijo50
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
S
V Villa1949 skrev:
Vi har linoleum och är nöjda.
Hej!
Har inte tänkt på linoleum men skall kolla på det
sijo50
 
Finns som klickvariant men vi har hel matta med svetsade skarvar. Bra om det blir blött att inte ha massa skarvar som plattor har. Miljömässigt bra jämnfört med plast
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S
V Villa1949 skrev:
Finns som klickvariant men vi har hel matta med svetsade skarvar. Bra om det blir blött att inte ha massa skarvar som plattor har. Miljömässigt bra jämnfört med plast
Är den också uppvikt på väggarna
sijo50
 
S sijo 50 skrev:
Är den också uppvikt på väggarna
sijo50
Nej inte vår. Är nog inte klassad som helt vattentät heller men inga problem hos oss på 9 månader. Men vi torkar upp stänk och sånt. Hade laminat i tidigare boende och där reste sig skarvar efter att det blivit blött. Det är inte så snyggt.
 
Det är svårt att svara när man inte har alla förutsättningar. Jag tycker personligen inte om plastgolv och jag uppskattar när man kan gå barfota och verkligen känna kvalitén i materialval. Ligger huset nära vatten är skeppsgolv en personlig favorit. Vackert och hållbart. Jag hade inte snålat in på golv då det är något man kan njuta av i många år. Ett skeppsgolv i trä med markerade plankor och skarvar, utstrålar värme och hållbar kvalitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lopec och 1 till
  • Laddar…
Tror inte man ska ta linoleum för att få en billig lösning. Gick nog på lika mycket som ett rejält trägolv i pris för oss.
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
S
V Villa1949 skrev:
Tror inte man ska ta linoleum för att få en billig lösning. Gick nog på lika mycket som ett rejält trägolv i pris för oss.
Priset är inte det avgörande utan ett golv som håller i många år i ett kök
sijo50
 
S
A Andreas_jti skrev:
Det är svårt att svara när man inte har alla förutsättningar. Jag tycker personligen inte om plastgolv och jag uppskattar när man kan gå barfota och verkligen känna kvalitén i materialval. Ligger huset nära vatten är skeppsgolv en personlig favorit. Vackert och hållbart. Jag hade inte snålat in på golv då det är något man kan njuta av i många år.[bild]
Hej!
Verkligen snyggt golv. Men inte riktigt våran stil
sijo50
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.