Hej Maria!
Jag ska försöka utveckla mig - fast sen avveckla mig. därför att detta är ett område som jag inte egentligen kan....
Min ev. oro för en platta skulle vara att VA-ledningar och ev. golvvärme är ingjutna i plattan. Skulle det uppstå något fel på dessa blir det inte roligt att åtgärda.
Sen skulle jag ha en allmän oro: Jag har svårt att tro att det är det är så svart eller vitt - d.v.s. platta är fantastiskt och krypgrund är skit - som det ofta framställs. Jag blir helt enkelt lite misstänksam - helt utan grund ;)
När det gäller sand och fuktighet så är jag dock lite mer säker - ju större partiklar, desto sämre förmåga att hålla vatten (i flytande fas).

Hugg gärna emot - jag är mottaglig för fakta
 
Modulents lösing på krypgrund är en av de bättre på marknaden. Det vill jag påstå efter att ha studerat olika principlösningar för krypgrunder.

Modulent har löst det genom att istället för ventiler i grundmuren släppa en del av syllen (springa mellan syll och sockel). Därmed sipprar luft in precis vid blindbotten. Eftersom en viss mängd värme läcker genom bottenbjälklaget och värmer luften vid blindbotten, så flyttas denna uppvärmda luft vidare in i krypgrunden. Tänk på att det räcker med energitillförseln från en glödlampa för att hålla krypgrunden "frisk".

Däremot lämpar sig inte alla tomter för krypgrund. Har du en torr tomt går det bra, men har du en sank tomt är det mindre lämpligt med krypgrund. Sen påverkar växtligheten rund grunden och luftens möjlighet att utväxlas i grunden. Jag vill därmed påstå att man inte kan kategoriskt utesluta krypgrund helt och anse att platta på mark är det bästa! Det finns problem med båda lösningar. Krypgrund är billig och kan vara lämplig när tomten är ojämn (berg i dagen). Ojämna tomter måste jämnas ut med kostsam sprängning eller fyllnadsmassor för att få plattan på plats.

Varmgrunden är nästa nivå på kostnadsskalan. I denna lösning leder man ner varm luft, eller placerar en avfuktare för att hålla koll på luftfuktigheten. Det är ju trots allt fukten och temperaturen som är problemet. Nackdelen är att man ökar på driftkostnaden för huset och lägger till en riskfaktor. Vad händer med grunden när avfuktaren går sönder? Modulent inför en variant på varmgrund där (jag tror) marken isoleras med cellplast (denna lösning är ganska vanlig i Finland). Här i Sverige har vi fattat fel och satt isoleringen under blindbotten/bottenbjälklag.

Ta en liten funderare kring vem det är som marknadsför luftavfuktare och vem som dömer ut krypgrunden. Gör Anticimex en oberoende bedömning eller vill man sälja fler avfuktare? Vad driver Småhusskadenämndens verksamhet och existens?
 
Hej, jag kan bara svara generellt att det är viktigt att få produktionskostnadskalkyl som innehåller allt, från materialsats till räntor under byggtid.

Ni ska också fråga säljaren vad som INTE ingår. Det kan var byggconteiner, markarbeten förstås, byggström mm. Det varierar, men de flesta säljare använder sig av ett standardformulär som fylls i och det brukar täcka det mesta.

Sedan är det smart att på forumet få kontakt med någon annan som byggt just er modell och helst samma region så att priserna är jämförbara.

Slutligen, ta er tid att TRÄFFA säljarna för de husföretag ni valt. Ta även god tid på er att välja även om säljaren berättar att det är lång väntetid och ni helst bör bestämma er snart innan prishöjning och vad det nu brukar vara. Ett halvårs extra väntetid i långa loppet spelar faktiskt ingen roll.

Ta även referens på entreprenör som väljs. Besök helst ett hus som de har uppför så att ni själva kan se vissa delar av kvalitén på deras jobb.

Besök ett eller flera hus även om det inte är samma modell. Det ger information om KÄNSLAN i huset och material-standardmaterial som tillval. t ex om det är standarparketten osv. Lycka till!
 
Måste bara få säga att Rypos har gjort en väldigt enkel och sund analys av krypgrunden. Tack för det.
Framför allt Anticimex har ju skrämt skiten ur de allra flesta nybyggare och får där med sälja en hemskans massa avfuktare till fullt fungerande krypgrunder. Det ska bli spännande och se om 10-20 år vad som händer med alla "plattor". Vad det finns för problem med dem. Bara att avvakta och se.
Men jag hör, som ni säkert förstår, till dem som vill kunna visuellt kontrollera grundarbetet. Det är lite svårt när man har platta. Men det är ju en smaksak.
 
Platta på mark är ingen nyhet. Det är vanligt bland 70-talshus också, och enda problemet jag hört om är att de upplevs som rätt kalla.

F.ö. är det heller inte så att alla äldre hus har krypgrund, har bott i 1920-talshus med källare och inte kunde man krypa in UNDER den heller. ;)
 
Rypos skrev:
Däremot lämpar sig inte alla tomter för krypgrund. Har du en torr tomt går det bra, men har du en sank tomt är det mindre lämpligt med krypgrund. Sen påverkar växtligheten rund grunden och luftens möjlighet att utväxlas i grunden. Jag vill därmed påstå att man inte kan kategoriskt utesluta krypgrund helt och anse att platta på mark är det bästa! Det finns problem med båda lösningar.


Håller helt med.
Mina föräldrar har ett myrsjöhus som är byggt -69 och det är byggt på en krypgrund och dom har aldrig haft problem med detta.
Det ligger ett litet område med ca 40st likadana hus här o ingen har haft problem med fukt.
Men jag tror oxå det beror på läget på tomten, det är byggt på en liten sk. rullstensås och inga träd som står o skuggar, samt att det nästan alltid blåser här på ön gör ju oxå sitt :)
 
Och om ni (Jenny_Calle) var på visning nyligen i ett Hjältevadshus i Skåne är det stor chans/risk att det var vårt. Det gör i så fall inget att du inte gillade vår planlösning - smaken är som baken....Vi tycker om vårt hus och det är ju det som räknas.

Nej, nu framgick det ju lite längre ner att ni byggt i Blentarp, och det var inte där som vi var och tittade, så det var inte ert hus...

Jag har nu läst lite mer här och på andra sidor och Hjältevadshus har väldigt fina hus, så nu kan man väl säga att det finns tre företag på vår lista ;)

Nu ska vi verkligen granska dessa hus och titta noga i deras kataloger och se vad man behöver ändra i planlösningen och sånt, och välja ut vilka tillval mm det ska bli riktigt skoj...

Miljoner tack till er som tagit er tid att svara!! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.