hej kära husbyggare.

Hoppas hitta någon elektriker här inne som kan ge svar på om jag har en nolla eller ej. Från väggen går en vit och en svart sladd in till dimmern.

På dimmern går sladdarna in i i hålen längst till vänster i bild, dvs pilen upp samt pilen med ett ”S”.

Har jag bara fas ? Eller hur ser det ut?
 
  • Vit och svart sladd kopplade till en väggdimmer i en öppen vägginstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dimmerinstallationsvy med vit och svart ledning ansluten till vänster ingångar markerade med pilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det duger med ett svar från någon som inte är elektriker så kan jag svara att det inte finns nolla i den dosan. Det finns fas och tändtråd. Så är det oftast med strömbrytare och dimmers. Det finns dock dimmers som vill ha nolla.
 
Var det bara det du ville veta, så har du redan svarat själv:)
Ingen nolla där, bara fas och tändtråd.
 
Ok. Så det är helt kört med dessa nya dimmers med inbyggt WIFI som kräver nolla?

Eller

Går det att lösa på annat sätt
 
Det går att dra fram en nolla. Det finns i dosan där lampan är inkopplad.
 
Du kan även placera dimmerpucken i kopplingsdosan/takdosan dit trådarna går...
 
Om jag köper en plejd-dosa och kopplar in i takuttaget där lampan sitter, kommer fortf väggdimmern att också fungera?

Allt det bästa
 
  • Gilla
Sixten65
  • Laddar…
Du kan tyvärr inte använda befintlig dimmer tillsammans med en Wifi-styrd dimmer utan den behöver i så fall bytas. Om det är Plejd's sortiment du önskar så finns det produkter som passar ihop, t.ex en DIM-01 + RTR-01.

Sedan finns ju frågan vad du ska dimma och om Plejd faktiskt fungerar.
 
Ok, tack. Det får inte då jag inte har någon neutral i väggen
 
Smart dimmer som ej kräver nolla, tipsar om denna jag som är helt såld på Plejds produkter.
 
  • Exxact Wiser Dosdimmer Bluetooth från Schneider Electric på en webbsida, med tekniska specifikationer och pris.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fint, visste inte det fanns.

Finns det fler? Tänker på priset
 
Jag tror att schneider wiser är ganska ensam om att inte kräva nolla, kanske att det går att hitta någon smart Kinadimmer som inte kräver nolla på eBay eller Aliexpress frågan är om man vågar installera detta...
Kan du få fram en nolla så är möjligheterna obegränsade.
 
Hur svårt är det att dra fram nollan till väggswitchen?
 
Det är inte alls svårt. Med nolla ökar alternativen betydligt. Dimmers utan nolla mot LED är en chansning.

Man kan t.ex använda befintliga trådar för att dra i en ny komplett uppsättning. Om det går lätt o fint så är risken för nötningsskador liten och man behöver då inte göra en isolationsmätning. Man kan också titta på möjligheten att placera puckarna på andra ställen där det finns nolla.
 
Jag har en dimmex 300s I takdosan, utan nolla. Finns det någon man kan byta mot som är 433mhz som ni kan tipsa om? Har fem taklampor jag vill byta på så jag kan styra (vill koppla in dessa till min homey) alt wifi? Zwave e dyrt.

Har fjäder dimmer

Eller kan jag bara skarva nollan så den går in i dimmer sen till kontakten i väggen.

Bif bild
 
  • Elkopplingsdosa i tak med Dimmex 300s elektronisk transformator och kopplade ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.