Jag planerar att lägga ett nytt golv i vår tvättstuga och har några funderingar. Huset är från 1978, byggd på betongplatta. Jag vet inte om det finns isolering under plattan eller inte. Idag finns det plastmatta limmat direkt på betongen och jag skulle vilja lägga dit klinkers. Min fråga är: Kan jag låta mattan sitta på och lägga klingers direkt?
Ska jag ta bort plastmattan (sitter som berg...) och ska man i så fall fuktspärra eller ej? Har läst massor med inlägg ang. detta men är fortfarande osäker. Vissa t.o.m. påstår att tvättstuga inte räknas som våtutrymme trots golvbrunn.
Citerar:
Ett våtutrymme definieras som "Golv och väggar som kommer att utsättas för vattenspolning, vattenspill eller utläckande vatten". Detta enligt Boverkets Byggregler. Definitionen talar således inte om vare sig om det finns rör eller golvbrunnar
**********
Niklas Bäckstedt  på Vi i villa skriver:
Ett våtutrymme ska förses med vattentäta skikt enligt BBR, och ett våtutrymme definieras som utrymme ”som kommer att utsättas för vattenspolning, vattenspill eller utläckande vatten
”. Detta anses per definition vara ett duschrum. När det gäller tvättstugan så finns möjlighet att även välja ett vattenavvisande skikt i form av endast keramik. Dock så måste hänsyn till omgivande byggnadsdelars fuktkänslighet beaktas innan denna metod väljs.
**********
Vad tycker ni att jag ska göra?
 
Ta bort mattan med hjälp av en stripper förslagsvis. Finns det fukt under mattan, vilket med stor sannolikhet är fallet om plattan är oisolerad så kan det vara vettigt att skippa tätskiktet. En tvättstuga kan räknas som våtrum, men det beror helt på omständigheterna. Oftast inte. Om man skulle räkna det som våtrum så skulle man alltså behöva ha ett tätskikt inte bara på golv, utan på alla väggar också. Om du inte har en förhöjd fukthalt under mattan så tycker jag att man kan applicera ett tätskikt under plattorna. Om den är förhöjd så kan man nöja sig med tätskikt runt brunnarna.
 
Tack jon_h för snabb respons.
Tror du att plattan är oisolerad? Jag har inga ritningar till huset, tyvärr. Men jag har för mig att när vi köpte huset tog mäklaren upp det där med grundisoleringen, att det var väldigt bra gjort och inte så som man brukade göra på 70-talet. Kan det hända att man trots allt har en underisolerat platta? Jag ska höra i grannskapet, det är ca 20 exakt likadana hus i området, kanske någon vet.
Jag undrar vad en stripper är för nå't? Försökte söka på Google och du kan tänka dig vad jag har fått för träffar....
 
Jag har faktiskt ingen aning om den är isolerad. För det mesta gjöt man på en ganska tunn isolering på 70-talet, men helt oisolerat förekommer också. Men den springande punkten är ändå om du har fukt under mattan idag. Mattan är ju egentligen ännu tätare än tätskiktet, så finns det inte en förhöjd fukthalt under den, eller fuktskador i omkringliggande väggar, så är det egentligen inget att bekymra sig om, då är det bara att tätskikta.

Googla på mattstripper så hittar du nog en bild. Finns att hyra på hyrfirmor. Sen kan det hända att mattlimmet inte är bra nog att lägga på, utan att det måste bort också. Då är det enklast att hyra en saneringsfräs. Fast det beror alltså lite på vad det är för lim, och hur pass bra det sitter fast.

Edit: mattstrippers: http://www.prorent.nu/4/page.asp?page_id=1575&type=info&sub_nr=2&item_id=1470

Snacka med hyrfirman om vilken storlek du behöver.
 
Tack, nu vet jag vad en stripper är. Men jag fortfarande leker med tanken att låta plastmattan sitta på. Finns det några starka skäl att inte göra det?
 
Det finns lite olika bud på det. Men risken är att fixet löser upp mattan så att plattorna släpper, inte helt ovanligt. Jag hade verkligen tagit bort mattan. Och dessutom så får du ju då se hur det står till med fukthalten i betongen.
 
Det finns väl ingen idag som rekommenderar klinker på plastmatta... Bort med den!

Har precis läst på ämnet själv då jag ska göra samma sak fast i markplan så jag har inte fukt(spärr)-dilemmat.
 
Jag hade då tagit bort plastmattan!

Tänk om.......nått händer, då får du riva bort allt!
Bättre å göra ordentligt från början! ;)

Lycka till! :)
 
Jag har pratat med grannen och han sa att det ligger cellplast under plattan. Han har ritningar kvar och var 100% säker på det. Jag lyssnar på era råd, tar bort mattan, fuktspärrar och lägger sedan klinkers. Tack för era synpunkter.
 
Dr._SiC skrev:
Enligt Boverkets byggregler 6:534 behöver du INTE ha tätskickt i en tvättstuga i källaren om du har golv och väggar som tål vatten, typ betong alltså.
Det är inte en källare, som han skriver är det platta på mark. Men visst, han behöver inte ha tätskikt. Men det kan vara en bra idé om en maskin börjar läcka till exempel.
 
Jo, jag håller med dig. Som jag skrev tidigare i tråden, "En tvättstuga kan räknas som våtrum, men det beror helt på omständigheterna. Oftast inte. " Men samtidigt, det händer ganska ofta att man inte ser efter sina golvbrunnar och varje gång en maskin tömmer ut vatten (eller om man har en vask med rör ner i golvbrunnen) så svämmar det över litegrann. Då kan det vara vettigt att ha tätskikt åtminstone den närmaste metern runt brunnen. Men du har helt rätt, det behövs inte i normala fall.
 
Jag ser att diskution om fuktspärr i min tvättstuga fortsätter. Det som är det knepiga är att när man ringer sitt försäkringsbolag och ställer fråga precis som jag ställde i början så får man ett entydigt svar. Tvättstuga = våtrum = tätskikt. Det finns enligt dom inga alternativ. Visst känns det onödigt att ha tätskikt i tvätstugan, det förekommer ingen regelbunden vattenspill eller vattenspolning där. Min granne som redan renoverade sin tvättstuga (samma hustyp) sa att betongen var helt torr när han tog bort plastmattan och att han inte ville lägga tätskikt men att försäkringsbolag mer eller mindre tvingade honom.
Jag kommer nog också att fuktspärra eftersom plattan är isolerad med cellplast och väggarna i tvättstugan är av gips. Fast innerst inne vill jag inte göra det.
 
Men om ditt försäkringsbolag hävdar att det är ett våtrum, vill de då också att du ska ha tätskikt på alla väggar? För det ska du ha om det är ett våtrum.

Men det är väl inte så mycket att snacka om, en femhundring och ett par timmars jobb för att lägga tätskikt på golvet.
 
Vi skall lägga klinker i vår tvättstuga i källaren. Betongplatta utan underliggande isolering och en golvbrunn. Jag ringde vårt försäkringsbolag och hörde efter vad som gäller. Det svar jag fick från dom löd. Gör jobbet själv om det är fackmannamässigt utfört. Ringde runt till 2 olika firmor och de svarade att INTE ha tätskikt.
 
midvinter skrev:
Vi skall lägga klinker i vår tvättstuga i källaren. Betongplatta utan underliggande isolering och en golvbrunn. Jag ringde vårt försäkringsbolag och hörde efter vad som gäller. Det svar jag fick från dom löd. Gör jobbet själv om det är fackmannamässigt utfört. Ringde runt till 2 olika firmor och de svarade att INTE ha tätskikt.
Okej, fast nu är ju det inte helt relevant här. Du har en källare där betongen har direkt markkontakt, Dannyboy har markplan med isolering under betongen. Men de firmor du pratat med har rätt, du ska absolut inte ha något tätskikt under plattorna. Inget snack om saken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.