Jag har fått ett larm installerat från Sector Alarm, men jag tvekar på om jag har gjort rätt val. Min sista dag för att ångra mig är i morgon måndag, och jag har svårt att bestämma mig. Så nu vänder jag mig till er, hur hade ni gjort?

449 kr/månaden och ca 7300 kr i installationskostnad för extra enheter (deras startpaket var avgiftsfri).
1x Basenhet
4x Magnetkontakter
1x IR-sensor
3x IR-sensor med kamera
3x Rökdetektor
5x Brickor för att larma på och av med
1x Smartplug

Detta täcker upp det mesta av huset med vissa kompromisser, och lär vara det mista man sätter in, om man ska ha ett larm i mitt hus.


Jag tycker däremot att larmet kommer bli dyrt med tanke på vad man får om man ser till månadskostnaden, 5388 om året.
Med ett eget larm kan man koppla till larmcentral för ca 100 kr/mån, säg 1200 kr om året.
Något jag verkligen inte gillar är att de sakerna jag betalar 7300 kr för blir värdelösa för mig om jag skulle säga upp tjänsten hos Sector.

Sector skryter med att det är fria väktarutryckningar. Ni som har larm, hur ofta händer det egentligen att det behöver skickas ut en väktare för att kolla läget (nu menar jag inte vid verifierat inbrott, utan andra orsaker till att larmet kan ha löst ut, eller om det är oklart varför). Med deras månadskostnad kan man ju betala för ett par utryckningar och ändå inte komma över deras kostnad på ett år.

Jag undrar vad jag har för alternativ. Mina "krav" är att kunna koppla larmet till en larmcentral, jag vill kunna styra larmet via telefon. Jag vill kunna få notis om när det har larmats på/av. Dvs en bra app.
Det viktigaste med larmet jag har nu från Sector är brandlarmet . När brandlarmet går kan de se via kameran på en av detektorerna om det finns rökutveckling, och i så fall direkt larma SOS, så den funktionen är ganska viktig för mig.
Jag vill kunna ha ett skalskydd aktivt på natten, men ändå röra mig i huset på de vanligaste platserna.
En sak jag gärna ser är att kunna automatisera lite mer hemma, än vad jag kan nu.

Trådat eller trådlöst, whatever, jag har jobbat som elektriker i 13 år.
Det jag har kikat lite på är Ajax, sedan har jag förstått att det finns ett larm från Siemens som är poppis här på forumet.

Om jag nu ska ha ett abonnemangs-larm verkar ju faktiskt Securitas billigare. Vad tycker ni om deras tjänst/prylar?

Tack på förhand!
 
Jag ogillar sector alarm starkt på grund av hur deras säljare beter sig. Vi hade en som sa att vi skulle få inbrott om vi inte skaffade deras larm. Tycker dock inte att din kostnad är särskilt hög om jag jämför med vad vi betalar hos Verisure.
 
Jesus vad mycket pengar! Om du är ok att vara larmcentral själv (mobilen), så fixar du larm LÄTT under 2000:-. Brand, skalskydd, rörelsedetektorer. Lägg på några hundringar så har du kameraövervakning också. Ja, självklart pratar jag om kinaprodukter. Jo, de funkar förträffligt. Broadlink, Sonoff, mfl. Dessutom är det enkelt att bygga vidare på med hemautomation.

Kinaprodukter + IFTTT + en smartphone + appen Automate = billigt, enkelt, skalbart, tillräckligt säkert (en vanlig person behöver inte larm liknande de som används i Fort Knox), smidigt, OCH det räknas som larm hos ICA försäkringar (de enda jag har erfarenhet av).
 
C Choom skrev:
Jag har fått ett larm installerat från Sector Alarm, men jag tvekar på om jag har gjort rätt val. Min sista dag för att ångra mig är i morgon måndag, och jag har svårt att bestämma mig. Så nu vänder jag mig till er, hur hade ni gjort?

449 kr/månaden och ca 7300 kr i installationskostnad för extra enheter (deras startpaket var avgiftsfri).
1x Basenhet
4x Magnetkontakter
1x IR-sensor
3x IR-sensor med kamera
3x Rökdetektor
5x Brickor för att larma på och av med
1x Smartplug

Detta täcker upp det mesta av huset med vissa kompromisser, och lär vara det mista man sätter in, om man ska ha ett larm i mitt hus.


Jag tycker däremot att larmet kommer bli dyrt med tanke på vad man får om man ser till månadskostnaden, 5388 om året.
Med ett eget larm kan man koppla till larmcentral för ca 100 kr/mån, säg 1200 kr om året.
Något jag verkligen inte gillar är att de sakerna jag betalar 7300 kr för blir värdelösa för mig om jag skulle säga upp tjänsten hos Sector.

Sector skryter med att det är fria väktarutryckningar. Ni som har larm, hur ofta händer det egentligen att det behöver skickas ut en väktare för att kolla läget (nu menar jag inte vid verifierat inbrott, utan andra orsaker till att larmet kan ha löst ut, eller om det är oklart varför). Med deras månadskostnad kan man ju betala för ett par utryckningar och ändå inte komma över deras kostnad på ett år.

Jag undrar vad jag har för alternativ. Mina "krav" är att kunna koppla larmet till en larmcentral, jag vill kunna styra larmet via telefon. Jag vill kunna få notis om när det har larmats på/av. Dvs en bra app.
Det viktigaste med larmet jag har nu från Sector är brandlarmet . När brandlarmet går kan de se via kameran på en av detektorerna om det finns rökutveckling, och i så fall direkt larma SOS, så den funktionen är ganska viktig för mig.
Jag vill kunna ha ett skalskydd aktivt på natten, men ändå röra mig i huset på de vanligaste platserna.
En sak jag gärna ser är att kunna automatisera lite mer hemma, än vad jag kan nu.

Trådat eller trådlöst, whatever, jag har jobbat som elektriker i 13 år.
Det jag har kikat lite på är Ajax, sedan har jag förstått att det finns ett larm från Siemens som är poppis här på forumet.

Om jag nu ska ha ett abonnemangs-larm verkar ju faktiskt Securitas billigare. Vad tycker ni om deras tjänst/prylar?

Tack på förhand!
Jag har Sector alarm som vi tog över, och tycker också det är dyrt.

För oss tänkte jag först gå över till Securitas nya system, vi behöver bara 299 kr i månaden alternativet o de hade bra pris per extra del vi behövde extra.

Men jag är för mycket datornörd o hållit på med andra typer av larm, så jag letar något begagnat DSC eller Ajaxasystem, och sedan koppla in en lokal larm o väktarfirma, den som nästan alla lokala butiker verkar utnyttja, månadspris under 150 kr men tillkommer per utryckning.

Antal utryckningar (=0) bor jag nog för lugnt just nu, det är nog de som bor i Solna osv bör hellre svara.

Jag diskuterad även med lokal låsfirma , de kunde ordna tex Jablotron larm för hem i vårt fall för något kring 8000 kr, och sedan larmkoppling till larmfirma, också runt 150 kr i månaden. Inbrott samt brand

Fortsätter med spåret med lite bättre larm o egen koppling mot larmfirma.

(Var nära o köpa ett beg nook box bara för o slippa dagens månadskostnad , men missade affären, och har inte bråttom)

Personligen så förstår jag inte varför förre ägarna som var ekonomiska, kollade med lokala låsfirman utan istället gick på Sector alarms försäljare som gick runt, man sparar ju in en del redan efter några få år.
 
S
Jag har Securitas, tror jag betalar 299:- i månaden larmet köper man ju själv och är ditt eget sen. Larmet har jag kopplat till en utomhussiren som blinkar helt hysteriskt blått och tjuter som tusan. Ingen risk att en clown gör inbrott här obemärkt:crysmile:
 
S Sackaros skrev:
Jag ogillar sector alarm starkt på grund av hur deras säljare beter sig. Vi hade en som sa att vi skulle få inbrott om vi inte skaffade deras larm. Tycker dock inte att din kostnad är särskilt hög om jag jämför med vad vi betalar hos Verisure.
Maxtak hos Sector är 479 kr, men jag fick 30 kr "rabatt" (utebliven höjning vid extra komponenter),


Har någon vetskap om ett larm som kan ge kameraverifiering vid utlöst brandlarm, så det skickas till larmcentral?
Det var ju i princip det jag nappade på hos Sector. Får jag det någon annanstans är det en dealbreaker. Det skulle kunna vara genom en extern kamera kopplad till larmet, det kvittar bara larmcentralen kan verifiera rökutveckling.
 
S
Vet inte om Securitas tar bilder vid rök men vet att larmcentralen ringer och man inte svarar ser dem till att räddningstjänst skickas. Ring och kolla med dem hur det funkar?
 
Jag hade sector alarm i ca 5 år. Sade upp det förra våren. Jag provade flera gånger att lösa ut larmet för att se vad som hände.
Ex. Gå in så att en Kamera registrerade mig och väntade på att bli uppringd. Dom ringde men jag svarade inte, så jag fick ett sms att dom ville ha tag i mig. Hade det varit inbrott på riktigt hade dom kunnat länsa huset.
En annan gång gång råkade grannen lösa ut det, och det tog ca 1 h för väktarna att komma ut, trots att vi bor i en by 10-15 min från hbg.
Jag blev så jävla trött på dom så jag sa upp det.
Mitt tips skaffa något eget
 
  • Gilla
Patrik Öster och 2 till
  • Laddar…
M Mansson84 skrev:
Jag hade sector alarm i ca 5 år. Sade upp det förra våren. Jag provade flera gånger att lösa ut larmet för att se vad som hände.
Ex. Gå in så att en Kamera registrerade mig och väntade på att bli uppringd. Dom ringde men jag svarade inte, så jag fick ett sms att dom ville ha tag i mig. Hade det varit inbrott på riktigt hade dom kunnat länsa huset.
En annan gång gång råkade grannen lösa ut det, och det tog ca 1 h för väktarna att komma ut, trots att vi bor i en by 10-15 min från hbg.
Jag blev så jävla trött på dom så jag sa upp det.
Mitt tips skaffa något eget
Rent ekonomiskt känns det ju egentligen dumt att inte ha något eget. Om man kopplar eget till larmcentral kostar det runt 100 kr kanske, verkar det som. En väktarutrytckning kostar kanske runt 2000. Man kan ju i alla fall dra ut väktaren två gånger på ett år utan att komma upp i samma årskostnad som det blir med Sector.
 
Vill inte göra dig mer besviken än du är, men med de (lågupplöst) stillbilderna Sector kan få från kameradeckarna ska det mycket till för att de ska kunna upptäcka en brand och därmed få larma räddningstjänsten.
Är det dessutom dåligt ljus så att kameran använder ir-ljus så blir det ett par lågupplöst bilder i svart/vitt...lycka till att se rökutveckling på dom.

Ett riktigt fult försäljningssnack tycker jag. För att det ska fungera i praktiken behöver brasan i princip vara mitt framför detektorn.
 
S Sofia. skrev:
Vet inte om Securitas tar bilder vid rök men vet att larmcentralen ringer och man inte svarar ser dem till att räddningstjänst skickas. Ring och kolla med dem hur det funkar?
För att en (vanlig) larmcentral ska få kalla ut räddningstjänsten måste det vara verifierat att det brinner.
Dvs antingen av personer på plats alt. via kamerabilder.

Ang kamerabilder från tex Sector se mitt inlägg ovan
 
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
Vill inte göra dig mer besviken än du är, men med de (lågupplöst) stillbilderna Sector kan få från kameradeckarna ska det mycket till för att de ska kunna upptäcka en brand och därmed få larma räddningstjänsten.
Är det dessutom dåligt ljus så att kameran använder ir-ljus så blir det ett par lågupplöst bilder i svart/vitt...lycka till att se rökutveckling på dom.

Ett riktigt fult försäljningssnack tycker jag. För att det ska fungera i praktiken behöver brasan i princip vara mitt framför detektorn.
Jag trodde det borde vara vettig upplösning nu när de har ett nytt larm och allt. Men ja, jag är ju lite tveksam till att de ska hinna se rök innan de larmar. Det kan ju brinna ett tag innan dess.
Du är ju väldigt inne på Ajax, är det möjligt att få en larmcentral att se kamera som är kopplad till larmet?

Visserligen är jag nu mer inne på SPC, men Ajax verkar intressant med. Samma fråga gäller även SPC.
 
C Choom skrev:
Jag trodde det borde vara vettig upplösning nu när de har ett nytt larm och allt. Men ja, jag är ju lite tveksam till att de ska hinna se rök innan de larmar. Det kan ju brinna ett tag innan dess.
Du är ju väldigt inne på Ajax, är det möjligt att få en larmcentral att se kamera som är kopplad till larmet?

Visserligen är jag nu mer inne på SPC, men Ajax verkar intressant med. Samma fråga gäller även SPC.
Skruvar en hel del SPC
Svårt att jämföra Ajax o SPC då systemen är så pass olika. Blir som att jämföra äpplen med päron.
Dra ett PM så kan vi kanske höras på telefon. Kan försöka gå igen om båda systemen och dess olika plus o minus
 
Skulle vara intressant med en sådan sammanställning!.
 
S
Erik Hellgren Erik Hellgren skrev:
För att en (vanlig) larmcentral ska få kalla ut räddningstjänsten måste det vara verifierat att det brinner.
Dvs antingen av personer på plats alt. via kamerabilder.

Ang kamerabilder från tex Sector se mitt inlägg ovan
Oj det hade jag ingen aning om, jag trodde det var så som jag skrev. Då är det ju helt värdelöst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.