F fsn skrev:
Efter 5 veckor (som jag tror det är till midsommar) så tål ett utrullat gräs att gå försiktigt på. Beror väl förvisso på hur färska rullarna är, det är skillnad på helt färska eller ett dygn gamla som börjat genererera värme. Bra underarbete så man inte trampar hål bara. Och gräset har väl förvisso inte växt fast riktigt heller men det är oändligt mycket bättre än en samtida sådd matta.
Vi pratar om att så va?
 
F
elpaco elpaco skrev:
Vi pratar om att så va?
Nä, jag menade rullat gräs där 3-4 veckor borde vara ok att gå på. Så gräs och trampa runt i på 5 veckor är ju uteslutet.
 
Jag vet att tålamod var ledordet här... (y):) men ändå: är det normalt att det fortfarande efter två veckor inte finns tillstymmelse till grönska? Det har ju ändå varit lite sol och lite varmare nu... När är det dags att börja oroa sig för att sådden kanske misslyckats?
 
  • Jordyta utan synliga tecken på växtlighet efter två veckors sådd, frågetecken kring groning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker mig kunna utskilja ett och annat litet grässtrå?? :D

Jag sådde under påskhelgen... NU har jag börjat se en liten tillstymmelse av grönska!
Dvs ca 3veckor senare. Men så har det ju varit minusgrader och snöat under den tiden också! :cry:

Så ja, har det gått två veckor så tycker jag fortfarande du ska ha is i magen! Det kommer.... (y)

Man får zooma in ordentligt för att se dom dock! :rofl:
Jord med nyutspridda gräsfrön och små gröna skott synliga inom markerade områden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C crazytok skrev:
Jag tycker mig kunna utskilja ett och annat litet grässtrå?? :D

Jag sådde under påskhelgen... NU har jag börjat se en liten tillstymmelse av grönska!
Dvs ca 3veckor senare. Men så har det ju varit minusgrader och snöat under den tiden också! :cry:

Så ja, har det gått två veckor så tycker jag fortfarande du ska ha is i magen! Det kommer.... (y)

Man får zooma in ordentligt för att se dom dock! :rofl:
[bild]
Haha :rofl: jomen faktiskt finns ju där ett par strån! Vilket hököga! Tack för det, gjorde min dag! Och det låter ju hoppfullt ändå. Har du vattnat trots kylan? Har ju fått lite blandade bud angående vattna eller inte vattna... :thinking::D
 
Haha, eller hur!

Vattnade bara i början när det var så varmt och dåligt med regn. Nu har jag nog inte vattnat på två veckor.... kommer nog vattna lite lätt i veckan dock för nu såg det torrare ut!
 
F
Har samma. Sådde en yta på 80-100 kvadrat för två veckor sen och vill bara ha grönt. Det är fö ett naturligt gångstråk så jag sparade 1,5x10m som jag rullar ut gräs på bara för att kunna komma förbi under etableringstiden.

Sen har jag 3-4 ställen på stora gräsmattan där jag gjort lite fyllning pga sättningar, där vill jag ha snabb etablering men det händer fan inte nånting trots tillblandad supergödslad jord.

Nån som kommer ihåg receptet på att inomhus snabbgro en skottkärra med gräsfrö?
 
  • Gilla
KWesterberg
  • Laddar…
F fsn skrev:
Har samma. Sådde en yta på 80-100 kvadrat för två veckor sen och vill bara ha grönt. Det är fö ett naturligt gångstråk så jag sparade 1,5x10m som jag rullar ut gräs på bara för att kunna komma förbi under etableringstiden.

Sen har jag 3-4 ställen på stora gräsmattan där jag gjort lite fyllning pga sättningar, där vill jag ha snabb etablering men det händer fan inte nånting trots tillblandad supergödslad jord.

Nån som kommer ihåg receptet på att inomhus snabbgro en skottkärra med gräsfrö?
Dressjord, fukt och värme.

Förgro steget är ju bara ett kontrollerat steg så att inte jorden torkar ut och för en begränsad yta. Funkar inte riktigt för 200kvm. Då är det bara på med fiberduk å vattna som gäller. Har själv kört med fiberduk i vår och stödvattnat när det har varit som varmast.

Tar det lång tid för gräset så har ni rätt frön. ;) sådde snabbväxande i höstas på ett ställe som växte så in i.... Men har grävts bort nu i vår :cool:
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
M mxjolle skrev:
Dressjord, fukt och värme.

Förgro steget är ju bara ett kontrollerat steg så att inte jorden torkar ut och för en begränsad yta. Funkar inte riktigt för 200kvm. Då är det bara på med fiberduk å vattna som gäller. Har själv kört med fiberduk i vår och stödvattnat när det har varit som varmast.

Tar det lång tid för gräset så har ni rätt frön. ;) sådde snabbväxande i höstas på ett ställe som växte så in i.... Men har grävts bort nu i vår :cool:
Borde man lägga på en fiberduk..? Är det för att påskynda? Eller blir resultatet också bättre?
 
K KWesterberg skrev:
Borde man lägga på en fiberduk..? Är det för att påskynda? Eller blir resultatet också bättre?
Blir ju som ett litet växthus. Skyddar mot för skarp sol och håller kvar fukten bättre.

Släpper ändå igenom vatten såväl som solljus. Det sägs att det ska bli mindre ogräs men jag vet inte. Allt handlar ju om hur fort och bra gräset tar sig för att konkurrera ut ogräset.

Jag tog dock bort den nu när det har regnat ordentligt på senare. Kanske lägger tillbaka den igen om solen är för vass men nu har gräset tagit sig så jag klarar mig nog utan dukarna.
 
  • Gilla
KWesterberg
  • Laddar…
F
K KWesterberg skrev:
Borde man lägga på en fiberduk..? Är det för att påskynda? Eller blir resultatet också bättre?
Skulle säga 3ggr snabbare till första klippning. Just nu, alltså i en generellt dålig period för nysådd så är nog duk inte dumt alls.
 
  • Gilla
KWesterberg
  • Laddar…
F
M mxjolle skrev:
Dressjord, fukt och värme.

Förgro steget är ju bara ett kontrollerat steg så att inte jorden torkar ut och för en begränsad yta. Funkar inte riktigt för 200kvm. Då är det bara på med fiberduk å vattna som gäller. Har själv kört med fiberduk i vår och stödvattnat när det har varit som varmast.

Tar det lång tid för gräset så har ni rätt frön. ;) sådde snabbväxande i höstas på ett ställe som växte så in i.... Men har grävts bort nu i vår :cool:
Det är för dom utfyllda sättningarna, totalt 4-6kvm
 
M mxjolle skrev:
Nu vill jag bara poängtera att jag inte försvarar produkten. Finns säkert bättre som ni säger. Jag har inte själv provat någon annan utan råkade helt enkelt införskaffa mig den vid kraftig rabatt och duger än sålänge för mitt ändamål.

Vi kan enas om att tycka olika. Huvudsaken är att näste man har lite info att gå på :D(y)
Vad kostade den då?
 
F fsn skrev:
Skulle säga 3ggr snabbare till första klippning. Just nu, alltså i en generellt dålig period för nysådd så är nog duk inte dumt alls.
Får nog bli att testa fiberduk, åtminstone på vissa delar.
 
Måste säga att det är EXTREM skillnad mellan ytorna som är i väster och söderläge. Där växer det jättefint... Skuggsidorna däremot är det betydligt sämre, vissa bitar växer medans andra nästan ingenting. Men antar att det bara är att bita ihop och ha tålamod även med dessa ytor....
 
  • Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.