Martin_B
Tittat på olika vattenutkastare och det verkar som att anslutningen är 15mm på de flesta.

Finns det vattenutkastare för högre flöden som matas via 22mm koppar? Och som då naturligtvis också leverar flöde motsvarande 22mm efter kranen också?

Vet inte vad jag skall söka på riktigt för att hitta en sådan, får inga bra träffar själv.
 
Det är inte så att det skulle kunna funka med en vanlig kulventil? Jag satt på en sådan på mitt kopparrör 22mm eller mer för att ansluta en 3/4" trädgårdsslang. Hej vilket flöde det blev fyllde en 10l hink på 7 sekunder.

Hmmm, köpte en 10,5 kbm pool igår, inser just att det ändå kommer ta 2h 2m 30 sekunder att fylla den :)
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
Haha, kan inte låta bli att skratta. VARFÖR tänkte inte jag på detta? Nu känner jag mig riktigt dum. Självklart kan man ta en vanlig kulventil eller kran! Världens enklaste och mest självklara grej liksom :)
Fattar inte varför jag skulle krångla till det med en vattenutkastare... (förmodligen för att det är det de flesta monterar)

Ang. frysrisken. Kan man inte bara sätta en kulventil invändigt i huset också, och stänga den + öppna den utvändiga så rinner vattnet ut? Så låter man det vara så över vintern. Borde ju fungera tycker jag?

En annan sak, är alla kranar och kulventiler med 22mm anslutning verkligen 22mm rakt igenom så max flöde garanteras, eller är det bara anslutningarna som är 22mm och det smalnar av invändigt? Jag behöver ju i så fall en som är 22mm rakt igenom, men det beskrivs ju inte så utförligt i specifikationerna/produktbeskrivningarna för kranar och kulventiler.
 
Martin_B
Nu hittade jag någonting som heter "fullflödesventil", där hålet i kulan är lika stort som rörets innerdiameter. Nu gäller det bara att hitta en "fullflödeskran" också :)
 
Angående vintern så har jag gjort precis som du skriver - mina trädgårdsvattenposter matas via en kulventil på insidan av källarväggen som stängs i god tid innan vintern. Det kan dock vara halvsvårt att få vattnet att rinna ut om du inte har en ventil på insidan som du kan släppa in luft genom också. Det här är löst på något smart sätt i en utkastare och det är också den funktionen som förstörs om man har en slangkoppling eller dylikt påskruvad, vilket det brukar sitta en varningsskylt om på de flesta utkastare.

I mitt fall matas vattenposterna via 25mm pem-slang nergrävd till de platser i trädgården där vattnet behövs. Det innebär att källaren är lägsta punkten. Så tömning av systemet innebär för mig att jag stänger kulventilen på matningen, öppnar alla kranar i trädgården, ställer en hink under avtappningen i källaren och öppnar avtappningen. Som sagt, fungerar klockrent bara man har minnet med sig på hösten.

En typ av tappkran med bra flöde är kultappkran. Ser ut som en tappkran men med kula istället för kägla. Och därmed spak istället för vred.
 
Min sambo vill ha en utkastare med varmvatten som funkar på vintern, för att kunna sköllja av hunden. Till sist kom jag på iden med en duschblandare där tempen är inställd en gång för alla. av på regleras sedan med ett vred på utsidan som sitter på en stång som går igenom vår 1m tjocka naturstensgrund in till termostatblandaren på insidan.

Lösningen är inte implementerad ännu, men är på gång.
 
Angående kultappkran så måste man ju inte ha en spak, det funkar med vred också om man vill sätta på det. Även om man kanske får ta i lite mer.
 
thomasx skrev:
Min sambo vill ha en utkastare med varmvatten som funkar på vintern, för att kunna sköllja av hunden. Till sist kom jag på iden med en duschblandare där tempen är inställd en gång för alla. av på regleras sedan med ett vred på utsidan som sitter på en stång som går igenom vår 1m tjocka naturstensgrund in till termostatblandaren på insidan.

Lösningen är inte implementerad ännu, men är på gång.
Skulle det inte bli billigare med en vanlig blandningsventil kopplad till en vattenutkastare?
 
blackadder skrev:
Skulle det inte bli billigare med en vanlig blandningsventil kopplad till en vattenutkastare?
Då måste jag dra två reglage genom väggen och termostatblandare har jag, så det blir billigast och enklast och man slipper stå och ställa in rätt temperatur varje gång :)
 
thomasx skrev:
Då måste jag dra två reglage genom väggen och termostatblandare har jag, så det blir billigast och enklast och man slipper stå och ställa in rätt temperatur varje gång :)
Ja, har du redan termostatblandare så är ju det absolut billigast.

Varför du skulle behöva 2reglage annars förstår jag inte, det blir ju samma princip som du beskrev.
 
thomasx skrev:
Min sambo vill ha en utkastare med varmvatten som funkar på vintern, för att kunna sköllja av hunden. Till sist kom jag på iden med en duschblandare där tempen är inställd en gång för alla. av på regleras sedan med ett vred på utsidan som sitter på en stång som går igenom vår 1m tjocka naturstensgrund in till termostatblandaren på insidan.

Lösningen är inte implementerad ännu, men är på gång.
Vi har satt en vanlig krankoppling på tvättstugeblandaren. Vill man ha varmvatten ute så är det bara att dra in en slang dit och koppla på. Inte lika smidigt men var extremt enkelt att fixa.
 
Martin_B
PNO skrev:
Det kan dock vara halvsvårt att få vattnet att rinna ut om du inte har en ventil på insidan som du kan släppa in luft genom också.
Men om man sätter ventilen på insidan strax före röret går ut genom fasaden? Och kanske t.o.m vinklar röret en aning ner mot tappstället utvändigt? Vi pratar om 22mm rör, så det vatten som finns kvar längs den korta sträckan, ca. 30-40 cm, borde väl kunna rinna ut av sig självt? (det är ju inte direkt sirap jag skall låta flöda i rören :D) Om inte annat hinner det väl nästan torka ut av sig självt om man bara öppnar den i god tid innan det blir minusgrader ute.

Annars kan man väl sätta en T-koppling (mellan kulventilen invändigt och kranen utvändigt) med en kran vars mynning pekar uppåt, vilken man öppnar när kulventilen invändigt väl är stängd och den utvändiga kranen öppen. Så kommer det in luft den vägen.
Lite riskabelt är det dock om man skulle råka öppna den "luftnings"-kulventilen om kulventilen före är öppen... för då lär man ju duscha taket rejält invändigt!
 
Jag har satt en tre vägskulventil kopplad så vattnet går ut i ena läget och när mam slår om ventilen stängs vattnet och öppnar utifrån till en golvbrunn inne
 
Martin_B Martin_B skrev:
Tittat på olika vattenutkastare och det verkar som att anslutningen är 15mm på de flesta.

Finns det vattenutkastare för högre flöden som matas via 22mm koppar? Och som då naturligtvis också leverar flöde motsvarande 22mm efter kranen också?

Vet inte vad jag skall söka på riktigt för att hitta en sådan, får inga bra träffar själv.
Hej.

Detta är ju en gammal tråd men då jag letade efter samma sak som du nu 2019 och hittade en vattenutkastare med 22mm rör så tänkte jag tipsa framtida läsare om detta.

Hittade en vattenutkastare från Oras: https://www.oras.com/se/produkter/oras/product/431420/

Den säljs bland annat av Ahlsell:
https://www.ahlsell.se/10/varme--sa...ler/sanitetsarmatur/vattenutkastare/4316536v/

Så nu kan man få bättre flöde till sin bevattning.
 
  • Gilla
Umox_see
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.