Det är ju ingen som vill att människor som verkligen är sjuka ska bli utan pengar. Men när vi har så stora kostnader som vi har och skenande sjuktal utan grund så blir det så här. Det är fuskarnas fel, ingen annans. Det är så många som saknar en känsla för att man ska försörja sig själv att systemet håller på att stupa. Sen tror jag tyvärr också att många "fastnar" i sjukdom av olika skäl. Sjukdomen är borta, men arbetsförmågan kommer inte tillbaka trots att den borde. Sannolikt på grund av depression och annat. Ibland måste man bara kavla upp ärmarna och jobba. Det är helt normalt att stupa på soffan och slumra en stund efter en arbetsdag.
 
Men det är vad jag säger, att det är överdrivet det där (0,5% enligt statistik) och jagandet efter dessa bidrags fuskare kostar mer än det smakar. Vill vi spara pengar bör vi rikta blicken mot allt fifflande bland samhällets elit. Där svindlas det med stora summor.

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/JonPj6/bidragsfusket--en-myt
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Martin_B
DennisCA DennisCA skrev:
Det är just det här som du använder som grund som jag helt enkelt inte tror på. Att människor skulle börja scamma till max om det gick.
Jo men det är exakt så det är. Hade det inte varit så, så hade vi inte behövt skatteverket, vi hade inte behövt hastighetskontroller eller hastighetskameror, utan man hade bara kunnat gå ut med information till folk att: "Snälla kör inte fortare än hastighetsbegränsningarna" och alla hade hållit det. Man hade inte behövt dra av skattepengar på lönen innan man ens får ut lönen, utan kunnat låta folk självmant betala in den skatt de behöver i efterhand, dvs. man får ut allt brutto och man får själv stå för inbetalningarna, något som inte ens kontrolleras i efterhand (varför skulle man? Folk är ju ärliga... eller är de? :D )

Kolla bara på hur det ser ut med s.k. ensamkommande. ca. 8 av 10 ljuger om sin ålder. I Norge finns statistik på att ca. 9 av 10 ljuger om sin ålder. De gör det för att de kan, och myndigheterna är slapphänta. Se bara på när 9000 utan skyddsbehov får stanna och blir försörjda av svenska staten. Vad får dig tro att svenskar är bättre? Är vi mer ärliga tror du än övriga befolkningen i världen? Svenskar är lika oärliga de. Kan de fuska, gör de det. Kan de roffa åt sig gör de det. Kan de skriva X antal mil extra körning till arbetet som de yrkar avdrag för, så gör de det.

Människor fuskar mycket mer än vad det ser ut. Sen lägger de på ett sådär lagom oskyldigt leende, tills de blir tagna på bar gärning.

Det är bortom mitt förstånd hur vissa kan vara så navia och blåögda som de är! Helt sanslöst.

DennisCA DennisCA skrev:
Eller att det är billigare att göra med folk såsom dom gjorde med heimlaga. Nej jag tycker detta är s.k. dumsnålhet, man tror man sparar pengar men mängden arbete man får sätta in så ingen ska få oförtjänta pengar kostar mera än vad det smakar, och alla människor som faller mellan kostar otroligt mycket också, där dom istället kunde ha fått vara produktiva människor.
Ja men de får ju dra gränsen någonstans. Var skall de dra gränsen? Går sjukdom ej bevisa? Ja, då får de ju börja titta på andra omständigheter och avgöra utifrån det. Inte så enkelt eller hur? De kan ju inte veta om heimlaga talar sanning eller inte. Han kan mycket väl tala sanning, men hur skall FK veta?

Tänk om 5 miljoner svenskar redan nu på måndag försöker sjukskriva sig för migrän till den grad att de inte kan arbeta. Hur någonsin skall FK bevisa motsatsen? Och hur skall de välja ut vilka som har migrän på riktigt och vilka som ljuger?
Exemplet är ju extremt, men principen är den samma.

Sedan kan FK också felhantera ärenden där allt går fel. Det händer också.

DennisCA DennisCA skrev:
Som med mig t.ex., jag led i åratal av återkommande buksmärtor men tog mig aldrig för att åka till doktorn, 350kr för ett besök och så tappade jag en massa arbetstimmar om inte en hel dag, det hade jag inte råd med tyckte jag, mycket att göra... Det slutade med att jag fick (förmodligen) pankreatit orsaka av gallsten och har nu diabetes. Nu är jag mycket dyrare för staten än jag var innan. I andra länder som england är ett doktorsbesök gratis, kanske jag hade åkt då. Idag är det 420kr omräknat i kr btw.

Det är ju även samma sak när dom försöker snåla med diabetesvården och inte vill ge insulinpumpar och modern utrustning men vill man ska hålla på med gammal och billigare metoder, då blir diabetesen inte lika bra omskött och resultatet är följdsjukdomar och en stor, saftig räkning för staten. Det är att vara dumsnål.
Ja, så är det tyvärr när vården inte har råd. Så är det när vi lyckostar svenskar, som har dragit en vinstlott i livet och fötts in i västvärlden, tar vår förmögenhet och fördelar det till andra, från andra delar av världen. Och välkomnar hundratusentals, miljontals människor, varav många inte ens kan språket, än mindre ta ett arbete p.g.a det.
Någonstans får vi välja mellan att vara hjälpsamma, men inte gnälla, eller att vara själviska och njuta av vårt välstånd.
Att vara hjälpsamma och samtidigt gnälla för att vi får det sämre på andras bekostnad är ju bara idiotiskt. Kan folk inte räkna? Har de sovit igenom mattelektionerna?

Jag kan åtminstone erkänna att jag är såpass självisk, att jag hellre lever ett bekvämt västerländskt liv och låter mina barn får växa upp i ett sådant, istället för att jämna ut all vår förmögenhet över hela jordens befolkning. Ja, för återigen, om ni andra känner er så givmilda, så kanske ni kan räkna ut hur vi hade fått det om vi hade delat med oss rättvist.
Man kan räkna på olika sätt, men om vi tar den totala GDP'n i världen så är den 87,265,226,000,000 USD
Omvandla det till SEK blir det ca. 907 889 958 260 000 kr
Världspopulationen uppskattas till 7,7 miljarder sedan april 2019.

Det lämnar 117 908 kr per person jämnt fördelat över alla människor.

Det blir inga husägare kvar här i Sverige inte. Bilar kan ni glömma. ...det är bra om ni lär ha råd med några futtiga möbler. TV? Mobil? Fina kläder? Restaurangbesök? :D

Tilläggas skall att det heller inte är fullt så enkelt. För att hela västvärlden består inte av lika naiva och blåögda människor som svenskarna, vilket innebär att bördan hade hamnat på oss svenskar att ta hand om hela världen. Ja, då får vi räkna om lite.

Sveriges GDP 2018: 550 000 000 000 i USD
I SEK: 5 722 090 000 000

Åtminstone 80% av världsbefolkningen lever på mindre än $10 om dagen. Det är alltså 6,16 miljarder människor.

Då tar vi vår svenska GDP, givmilda som vi är, och delar ut till dessa stackare som lever på mindre än en hundring om dagen. Ja, då har vi plötsligt en årlig GDP per capita, på 928 kronor och 91 öre kvar.

Hur gott tror ni att ni lever med en personlig GDP på 929 kr per år?

Sen kan man vrida och vända på siffrorna och använda sig av andra värden osv., men faktum kvarstår, och det är att om vi nu skall vara RÄTTVISA, dvs. inte selektiva och bara välja några enstaka (vem ger oss rätten att välja vem som skall leva eller dö?), så slutar det nog jävligt illa för oss om vi nu skall dela med oss av vår välfärd.

Och någonstans får man ju dra gränsen. Jag personligen drar gränsen vid att de människor som har byggt upp detta land och slitit för att få detta samhälle att bli till det fantastiska samhälle som det har varit (är tyvärr inte längre), de skall också få njuta av det utan att utan motprestation bara skänka bort allt till andra, och på kuppen själva gå under.
Samtidigt tycker jag man skall vara givmild nog att hjälpa till med pengar osv. på de ställen i världen där exempelvis svält råder och det är brist på läkemedel etc.

Det roliga är att det finns en hel del människor som tycker att sådana som jag är snåla giriga as, men de själva bor i hus, kör sina bilar, äger sina platt-tv apparater, äter ute på restaurang, reser runt här och var, köper fina kläder, spenderar pengar på nöjen, fritidsaktiviteter, och så vidare (listan kan göras mycket lång) medan det trots allt svälter 1 barn var 15 sekund i världen, konstant, dag som natt. Varför drar inte ni ner lite på era, globalt sett extrema, bekvämligheter en aning och delar med er till bättre behövande, exempelvis svältande barn?

Jag måste säga, att med en sådan hyckleri, så sover jag själv ganska gott om natten även om dessa människor kallar mig snål.

Källor:
https://en.wikipedia.org/wiki/World_economy
www.forex.se
https://en.wikipedia.org/wiki/World_population
https://en.wikipedia.org/wiki/Economy_of_Sweden
http://www.globalissues.org/article/26/poverty-facts-and-stats
 
Redigerat:
Ska man behöva säga till en TS att inlägg är irrelevanta för tråden? Det var inte "ärlighet" vi resonerar, utan "snålhet".

Jag fortsätter hävda att girighet är ett beteendemönster - ingen egenskap. Och jag menar att detta beteendemönster förutsätter ett visst mått av resurser. Man är snål om det man har. Inte om det man önskar sig "tillvälla".
 
Martin_B
B billy_baver skrev:
Ska man behöva säga till en TS att inlägg är irrelevanta för tråden? Det var inte "ärlighet" vi resonerar, utan "snålhet".
Ja det är riktigt att vi har vandrat bort en del från ämnet, men åtminstone mitt sista inlägg snuddar ändå vid ämnet. Ge eller inte ge bort det vi äger.
 
Att använda ordet "vi" i detta sammanhang blir problematiskt. Rikedom och fattigdom regleras av handelsvillkor och - ytterst - vapenmakt, inte av några personliga egenskaper. Du kan inte överföra individuell psykologi (beteendevetenskap) till nationalekonomi.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Martin_B
B billy_baver skrev:
Att använda ordet "vi" i detta sammanhang blir problematiskt. Rikedom och fattigdom regleras av handelsvillkor och - ytterst - vapenmakt, inte av några personliga egenskaper. Du kan inte överföra individuell psykologi (beteendevetenskap) till nationalekonomi.
Jag tror du misstolkar mitt inlägg en aning...
 
Martin_B
Läste följande artikel.

Psykoterapeuten: 9 tecken på att du är en snåljåp!

Hon beskriver snålhet som hon ser det, i en mer utförlig text. Längst ner finns följande lista med 9 tecken på att man är snål.
Jag känner att det kan behöva kommenteras, eftersom jag inte helt håller med. Kommenterar med rödbrun text.


9 tecken på att du är snål

Svarar du ja på 5 eller fler av påståendena kan det betyda att du 
fastnat i snåla beteendemönster – som du behöver jobba med. 
Fråga gärna dem du umgås med hur de uppfattar dig.

  • Du är på restaurang med vänner och de föreslår att ni ska dela lika på notan. Ni har ätit och druckit för ungefär lika mycket. Blir du 
orolig/stressad/irriterad?
Kommentar: Om man själv är med på noterna från början och vet var man skall äta och vad det kostar, så är det aningen märkligt att man blir orolig inför notan. Då är man snarare korkad tycker jag, eller kalla det oekonomisk. "Handlar först, tänker sedan"
  • Du märker att du fick betala lite mer än de andra denna gång, eftersom du valt en något billigare maträtt. Känner du stress/
irritation/oro?
Kommentar: Detta är ett tecken på snålhet enligt min mening, förutsatt att de övriga vännerna är givmilda och man bör kunna vara lugn med att man blir behandlad lika bra (generöst) vid annat tillfälle.
  • Lägger du mycket tid på att försöka räkna ut hur du kan 
spara mer pengar, trots att du har en fungerande vardagsekonomi?
Detta har ju ingenting med snålhet att göra, utan snarare att vara ekonomisk. Hon skriver "fungerande vardagsekonomi". En fungerande vardagsekonomi kan mycket väl vara en knaper ekonomi och säger ingenting om huruvida man är fattig eller rik, utan enbart att man är ekonomiskt skötsam, varför också vardagsekonomin fungerar.
  • Har du försökt slippa undan 
att betala för gemensamma arrangemang, som presenter, blomma till barnens lärare, 
avfiranden av kollegor och så vidare?
Har heller ingenting med snålhet att göra, så vida man själv inte automatiskt förväntar sig att få presenter/blommor när man fyller år. Det finns ingen regel eller lag som säger att man är snål om man inte är med på gemensamma presenter blommor till allt och alla. Det finns väl olika grader här också. Jag personligen tycker man gott kan ge till barnens lärare exempelvis, och eventuellt arbetskamrater beroende på hur många de är. Med någonstans måste man dra gränsen och det handlar i slutändan om vilken ekonomi man har, förutsatt att man (återigen) inte per automatik förväntar sig presenter/blommor av andra.
Om en familj har 4 barn exempelvis där varje barn har 2 lärare, de går på 3 aktiviteter var med 2 tränare för varje aktivitet.
Sedan har man arbetet med låt oss säga 20 anställda.
Det blir 4x8 + 4x3x2 + 20x1,5 (1,5 för att vissa kanske får barn, slutar arbetet osv, så det tillkommer lite utöver enbart födelsedagar). Totalt sett blir det: 86 tillfällen per år. Men vi säger 60 för att runda av neråt. Och multiplicerar med 50. Totalt 3000 kr per år eller 250 kronor i månaden, i enbart blommor och småpresenter.
Jag kan inte förstå varför man skulle vara snål för att inte vilja slänga ut den summan bara sådär, i det fall man har det lite mer knapert än snittet. Eller ens med normalekonomi. Nu brukar jag själv alltid betala när frågan kommer upp, men jag ser det inte alls som något jag skulle kalla en annan snål för om den inte gjorde det.

  • Låter du bli att spendera 
pengar på dig själv?
Har inget med snålhet att göra, utan snarare sparsamhet eller att vara ekonomisk.
  • Diskuterar du ofta småbelopp med andra? Känns det till exempel viktigt att få tillbaka 5 kronor om du lånat ut det till någon?
Har inget med snålhet att göra såvida inte den andra som man har lånat ut till är snål. Då är det inte konstigt man vill ha rättvisa, annars vet man ju att man aldrig får tillbaka pengarna oavsett hur mycket eller hur ofta man ger. Om man däremot tjatar om en 5:a, på en som alltid själv är givmild, så tycker jag ju att man är snål, såvida där inte är någon personlig ekonomisk kris involverad.
  • Brukar du tänka ut billigast 
möjliga mat och vin att servera när du har gäster?
Tål att diskuteras. Beror också lite på vilka man bjuder och ens ekonomiska situation. Personligen bjuder jag alltid på både mycket och exklusivt, för jag tycker helt enkelt att det är härligt, men så försöker jag i så fall hellre att helt enkelt låta bli att bjuda sådana som enbart utnyttjar en. Så slipper man tänka på dem.
  • Du behöver nya skor. Får du ont 
i magen av att göra inköpet?
Har inte med snålhet att göra överhuvudtaget.
  • Har det hänt att du lånat 
pengar, som du inte betalat tillbaka – eftersom den du lånat 
av verkar ha glömt det?
Om personen man har lånat av är givmild, ja, då är man snål anser jag. Definitivt. Eller utnyttjande rent av.
Om personen man har lånat av är en snål jäkel som har varit skyldig en sedan innan, då är det grönt ljus för mig att göra så. Rätt skall vara rätt.



AV: Anette Aggerbeck, Anna Carsall

 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.