Hej, jag har en fin damm ca: 40 meter från tomtgräns som jag fått tillåtelse att ta vatten ifrån. Jag kan dock ingenting om pumpar.. Helst vill jag ha pumpen på egen tomt, och göra ett litet pumphus med frostvakt. Höjdskillnaden damm till pump blir då 2-3 meter, på ungefär 40 meter.
I värsta fall får jag ha pumpen borta vid dammen, men undviker det helst.
Det behöver inte vara megatryck i grejerna, men vill kunna köra vattenspridare med bra tryck. (med ytterligare 40 meter trädgårdsslang)

mvh, Daniel
 
Redigerat:
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Till det går det väl bra med vilken standard pumpautomat som helst. Kanske är det dock bra att inte ta den allra klenaste utan någon med 1200-1500 W, exempelvis [länk]. Finns nog liknande på Bauhaus, Biltema, Jula m.fl.
Tack! Det jag funderar på är att alla pumpar har ca: 8 meter sugslang. Hur mycket tappar man i effekt om man förlänger den med 30 meter? Höjdskillnaden kommer fortfarande vara 3 meter. Skulle lyssnat bättre på fysiklektionerna...
 
Du vill ha max en strömningshastighet på 1 m/s på sugledningen. Men i och med att du ska +40 meter sugslang så skulle jag ta i rejält. Först måste du bestämma vilken pump och flöde du kommer att behöva.
Men jag skulle inte ta något annat än PEM 50 PN 6,3 räcker som sugledning. 1400:- för 50 meters rulle.
Om pumpen ger 60 l/min så är mottrycket i sugledningen på 0,06 bar vilket är ingenting.
Med PEM 40 så ökar det till 0,2 bar. Sen ska du addera lyfthöjden på 0,3 bar också. Teoretisk så har du bara 1 bar att tillgå på sugledningen (snarare 8 meter, 0,8 bar)

Edit: Ang pump så lägger jag kanske ut en sälj annos på forumet snart på en jättefin helt rostfri Ebara pump till försäljning. Den här https://www.pumpsukltd.com/ebara-cd-g-120-12-pump.html
 
Redigerat:
0,2+0,3 är klart mindre än 0,8. Så det är okej. Se även till att inte ha för tunn slang på tycksidan, det blir lika mycket motstånd där.
 
+bottenventil, +koppling till pump som ger strypning. Skulle lätt köra PEM 50.
 
Många skulle nog nöjt sig med 32. 40 är en vettig kompromiss, 50 är det nog väldigt få som skulle välja.
 
Med 32 så skulle det kavitera järnet då mottrycket skulle bli 0.56 bar bara på slangen + lufthöjd + annat. Skulle överstiga 8 meter. Pumpen vill ju fortfarande ge 60 l/min i exemplet.
TS får börja med att bestämma pump och flöde.
 
Med 40m trädgårdsslang blir det inte i närheten av 60l/min.
 
Tycker det är vettigt att dimensionera sugslangen efter pumpen.
Men man gör som man vill. Jag skulle inte dimensionera sugledningen efter vad för slang är för tillfället är installerad efter pumpen.

Som sagt, TS får bestämma pump.
 
Men man måste ju ändå förutsätta att det finns något mottryck på trycksidan också.
 
Har man dimensionera "rätt" då kan man skita i det.
 
Vi har uppenbarligen olika uppfattning om vad som är rätt i det här fallet.
 
Ja verkligen. Varför vill du inte dimensionera sugledningen efter pumpen för istället använda dig av tryckledningen som dimensionerande av sugledningen?

Drar du även 0.75 mm2 kabel på en 16 säkring för att du "vet" att du bara kommer att ladda telefonen på det uttaget?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.