Hejsan
Finns det någon som vet hur jag kan blanda egen linoljefärg, eller var jag söker denna information bäst:) tack
 
Claes Sörmland
Kokt linolja av god kvalitet och pigment. Färdigt.

Den svåra är dock att få pigmentet fint fördelat i oljan. Jag tror den arbetskrävande processen heter rivning och helst görs maskinellt.
 
  • Gilla
Christian.a
  • Laddar…
Tänk på att mikrober gillar linolja.
 
Jag tänker att det finns så många gamla hus som är målade med linolja som står sig länge. Förr blandade målarna själva färgen så jag skulle vilja ta del av den kunskapen, men svårt att hitta.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kokt linolja av god kvalitet och pigment. Färdigt.

Den svåra är dock att få pigmentet fint fördelat i oljan. Jag tror den arbetskrävande processen heter rivning och helst görs maskinellt.
Tack
Nu fick jag lite mer info som jag missat.
Rivning alltså... Får se om detta är ngt som jag fixar själv... Skam den som ger sig
 
Linolja, pigment, terpentin och gärna en liten skvätt sickativ så att färgen torkar innan jul.
 
T TottoGBG skrev:
Linolja, pigment, terpentin och gärna en liten skvätt sickativ så att färgen torkar innan jul.
Ja en ska inte ha brottom när en målar:)
 
Har blandat linoljefärg själv.
Rivning av pigment är i regel inte nödvändig. Fungerar väldigt bra med de flesta pigment att röra väl med borrmaskin och färgblandare.
Vissa pigment t. ex kimrök är svårlösliga i färgen, de kan blandas med lite T-röd till en pasta innan det tillsätts.
Ref till Hantverkets bok, Måleri, tryckt 1938
Sida från boken "Hantverkets bok, Måleri" tryckt 1938 med text om allmänna regler för oljefärgsblandning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om du använder kokt linolja av bra kvalitet och målar tunt "torkar" den på något dygn. Måla aldrig nytt lager innan det första oxiderat (torkat) så slipper du garanterat vänta till Jul, även utan torkmedel och terpentin..
Jag utgår numera oftast från färdigblandad vit linoljefärg som jag bryter själv. Mycket smidigare och har aldrig blivit besviken på Ottossons sortiment. Bra pigmentrika färger. Späder aldrig med terpentin tillsätter lite extra kokt linolja om den känns "för tjock" och ohanterlig.
 
  • Gilla
sallad och 2 till
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Har blandat linoljefärg själv.
Rivning av pigment är i regel inte nödvändig. Fungerar väldigt bra med de flesta pigment att röra väl med borrmaskin och färgblandare.
Vissa pigment t. ex kimrök är svårlösliga i färgen, de kan blandas med lite T-röd till en pasta innan det tillsätts.
Ref till Hantverkets bok, Måleri, tryckt 1938
[bild]
Om du använder kokt linolja av bra kvalitet och målar tunt "torkar" den på något dygn. Måla aldrig nytt lager innan det första oxiderat (torkat) så slipper du garanterat vänta till Jul, även utan torkmedel och terpentin..
Jag utgår numera oftast från färdigblandad vit linoljefärg som jag bryter själv. Mycket smidigare och har aldrig blivit besviken på Ottossons sortiment. Bra pigmentrika färger. Späder aldrig med terpentin tillsätter lite extra kokt linolja om den känns "för tjock" och ohanterlig.
Tack! Verkligen bra, den boken ska inskaffas.

Jag ska måla vitt med lite grönt i så det inte blir kritvitt. Har kollat på Ottossons och de har ju ingredienser till färgen.

Det är dels en kostnadsfråga, dels roligt att göra själv. Bor i ett alldeles för stort hus som behöver målas om:)
 
Visst är det kul att blanda och experimentera själv. Bäst resultat jämfört med fabrikstillverkad har jag fått med äggoljetempera för inomhusbruk.
Tänk på att du måste ha både zinkvitt och titanvitt pigment i vit linoljefärg.
Zinkvitt för att färgen ska torka, har också viss hämmande effekt betr mögel och annan påväxning.
Titanvitt för bra täckning (enbart titanvitt innebär att färgen kanske aldrig torkar).
jag har använt hälften av varje för utomhusbruk med gott resultat.
 
hscn hscn skrev:
Visst är det kul att blanda och experimentera själv. Bäst resultat jämfört med fabrikstillverkad har jag fått med äggoljetempera för inomhusbruk.
Tänk på att du måste ha både zinkvitt och titanvitt pigment i vit linoljefärg.
Zinkvitt för att färgen ska torka, har också viss hämmande effekt betr mögel och annan påväxning.
Titanvitt för bra täckning (enbart titanvitt innebär att färgen kanske aldrig torkar).
jag har använt hälften av varje för utomhusbruk med gott resultat.
Vad säger din erfarenhet med vit utomhusfärg, kommer du göra det igen vid behov eller köper du färgen klar?
 
Köper klar, inte pga kvalitet eller pris. Bryter ofta mindre mängd själv.
Det är framförallt smidigare och ska man ha större mängd är det bättre chans att olika "batcher" stämmer nyansmässigt om de är professionellt tillverkade/blandade. Håller mig alltid till erkända tillverkare, Ottossons är min personliga favorit.
Har tidigare "gått på några nitar" betr kvalitet på billigare kokt linolja.
 
hscn hscn skrev:
Köper klar, inte pga kvalitet eller pris. Bryter ofta mindre mängd själv.
Det är framförallt smidigare och ska man ha större mängd är det bättre chans att olika "batcher" stämmer nyansmässigt om de är professionellt tillverkade/blandade. Håller mig alltid till erkända tillverkare, Ottossons är min personliga favorit.
Har tidigare "gått på några nitar" betr kvalitet på billigare kokt linolja.
OK tack,
Gysinges vad säger du om deras?
 
Är förmodligen bra den också men lite dyrare. Tycker Ottossons hemsida inger lite extra förtroende vad gäller färg.
Kan nämna att jag alltid grundar med kinesisk tungolja blandat med 50% balsamterpentin vid utomhusmålning, åtminstone där färg släppt och underlaget är synligt och alltid vid nytt virke. Fantastiskt bra egenskaper mot röta och färgsläpp. OBS! bara en strykning. tungoljan bilda film när underlaget är mättat och filmen är inte bra underlag för vidare målning. Samma här kvalitetsprodukter gäller, undvik Biltema et.c. Claessons trätjära är pålitliga men har bara färdigblandad.
Har köpt ren tungolja från http://www.sorensfargkultur.se/ mycket hög kvalitet till bra pris. Tyvärr verkar det som produkten inte finns i sortimentet längre, men man kan ringa och fråga. Seriös och kunnig handlare som pratar gärna och länge.
 
hscn hscn skrev:
Är förmodligen bra den också men lite dyrare. Tycker Ottossons hemsida inger lite extra förtroende vad gäller färg.
Kan nämna att jag alltid grundar med kinesisk tungolja blandat med 50% balsamterpentin vid utomhusmålning, åtminstone där färg släppt och underlaget är synligt och alltid vid nytt virke. Fantastiskt bra egenskaper mot röta och färgsläpp. OBS! bara en strykning. tungoljan bilda film när underlaget är mättat och filmen är inte bra underlag för vidare målning. Samma här kvalitetsprodukter gäller, undvik Biltema et.c. Claessons trätjära är pålitliga men har bara färdigblandad.
Har köpt ren tungolja från [länk] mycket hög kvalitet till bra pris. Tyvärr verkar det som produkten inte finns i sortimentet längre, men man kan ringa och fråga. Seriös och kunnig handlare som pratar gärna och länge.
Roligt med kunniga personer som gillar att dela med sig av sin kunskap
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.