Jag är sugen på deras motor för fyra av mina rullgardiner och en stor lamellgardin. Har någon testat deras motorer och kan ge mig någon input?
 
Min uppfattning är att detta är ett litet "skakigt" företag. Det har gått från crowdfounding och vid namnet Teptron nu till att heta Omniablinds.
När dom hette Teptron så såldes Move, som jag via crowdfounding köpte för ca 1,5 år sedan. Sök på forumet så hittar du en film som jag har lagt upp.
Denna Move är Bluetooth-baserad med viss automationsfunktioner, som funkar sisådär. Omniablinds stödjer nu helt plötsligt inte dessa funktioner.

En ny typ, Movez (Z-wave) har varit under utveckling i snart 3 år (sök på Indegogo och Movez så hittar du mer info).
Nu helt plötsligt dyker en, som det ser ut, omdesignad modell som tycks gå på 433 MHz.
Rent mekaniskt funkar dom, dock har resan varit mycket skakig med extrema förseningar mm.
 
Oj då! Stort tack för din input! Den motorn de säljer på Omniablinds verkar funka väldigt smidigt med Google home (som jag har hemma). Jag ska kolla upp de lite närmre på de ställena du nämnde och även maila de och se vad jag kan få ut av det.
 
Som jag förstår det så måste du ha en extra styrenhet för 433 MHz för att integrationen mot ex. Google Home ska funka.
Omniblinds säljer själv Broadlink för 54$.

Jag ser nu att Movez (Z-wave-modellen) har börjat skickas ut till en del kunder som har varit med i crowdfundingprojektet.
Hur Omniblinds är involverad i detta är lite otydligt/oklart.
 
Finns det något annat alternativ till Teptron Movez och Omniblinds?
 
Fast inget för att styra befintliga plisse och lamellgardiner... :(
 
Har läst en del kommentarer om dessa motorer från m.nu, som tycks lägga av efter x antal öppningar/stängningar.
Det blir lite moment när en rullgardin ska upp och ner, vilket kan fresta på små motorer och växellådor.
Har dock ingen egen erfarenhet av dom.
 
E etompau skrev:
Har läst en del kommentarer om dessa motorer från m.nu, som tycks lägga av efter x antal öppningar/stängningar.
Det blir lite moment när en rullgardin ska upp och ner, vilket kan fresta på små motorer och växellådor.
Har dock ingen egen erfarenhet av dom.
Jag har en motor till en IKEA rullgardin från m.nu. Styrs via en Qubino Shutter och kopplad till Homey.
Inte haft några problem, dock låter den aningen mycket. Vet inte om det är skillnad hur stumt den är monterad, bättre monterad i betong t.ex?
 
  • Gilla
Bamsetroll
  • Laddar…
A
Går det köpa motorn som tråden handlar om? Vill kunna styra de gardiner jag har och har inte möjlighet att dra mer el dit nu.
 
A
Jag har idag z-wave med lux-sensorer.
Om jag vill köra dessa automatiskt med ljuset. Är enda lösningen Broadlink+home assistant då?
 
Jag har köpt 5 motorer från dom och de funkar kanon för mig. Jag kör de med Broadlink RM PRO+ och Google Home.
Dock såg jag på deras hemsida att de ska släppa samma koncept som IKEA med inbyggda motorer i rullgardinen så jag ska ta mig en funderare på om jag ska köpa det istället. Känns mycket mer cleant!
 
Men motordrivna plissegardiner lyser med sin frånvaro fortfarande? Rullgardiner känns väldigt oldschool.... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.