Hej!

Jag skulle behöva råd angående reparation av gräsklippare av märke Klippo - Biggs & Stratton, modell äldre.

Den fungerar fint till en början men blir snabbt slö och orkeslös för att självdö efter ca 1-2 minuters körtid. Därefter går den inte att starta. Om man däremot väntar en längre tid går den återigen att starta men med samma symtom som ovan.

När jag lättar på- och rengör luftfiltret blir gräsklipparen märkbart starkare, men händelseförloppet därefter är det samma.

Jag drog slutsatsen att bränslefiltret är igensatt och behöver bytas. Bränsle rinner igenom för att hålla maskinen igång en tid för att sedan strypas på grund av för långsamt in-flöde till motorn.

Gräsklipparen står på en ö i Åländska skärgården och jag behöver ta med mig rätt reservdel från Sverige på första försöket. Är analysen ovan korrekt? Vilket bränslefilter kan i sådana fall passa en äldre modell av Klippo med Biggs & Stratton-motor? Funkar exempelvis: https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-reservdelar/branslefilter/branslefilter-3-st-2000028523
 
P Pelle85 skrev:
Hej!

Jag skulle behöva råd angående reparation av gräsklippare av märke Klippo - Biggs & Stratton, modell äldre.

Den fungerar fint till en början men blir snabbt slö och orkeslös för att självdö efter ca 1-2 minuters körtid. Därefter går den inte att starta. Om man däremot väntar en längre tid går den återigen att starta men med samma symtom som ovan.

När jag lättar på- och rengör luftfiltret blir gräsklipparen märkbart starkare, men händelseförloppet därefter är det samma.

Jag drog slutsatsen att bränslefiltret är igensatt och behöver bytas. Bränsle rinner igenom för att hålla maskinen igång en tid för att sedan strypas på grund av för långsamt in-flöde till motorn.

Gräsklipparen står på en ö i Åländska skärgården och jag behöver ta med mig rätt reservdel från Sverige på första försöket. Är analysen ovan korrekt? Vilket bränslefilter kan i sådana fall passa en äldre modell av Klippo med Biggs & Stratton-motor? Funkar exempelvis: [länk]
Så länge du har rätt dimension spelar det i stort sätt ingen roll. Går även bra att köra utan, så testa plocka bort det om du verkligen tror det.

Det låter iaf som att soppan tar slut i förgasaren och ny inte hinner rinna dit.
Men det kan också ha med tempen att göra om dessa minuter du väntar hinner kyla den.
 
Då testar jag det.

Har ju dessvärre möjlighet att titta och mäta först när jag kommit ut till ön. Kan man tänka att dimensionerna på ingående och utgående bensinslang är enligt exempelvis Biltemas universal-modell = D = 6 mm?

Om klipparen blir överhettad och dör på grund av hög temperatur, vad skulle man i sådana fall kunna vida för åtgärder? Motorn kyls väl av en fläkt som snurrar på toppen av klipparen när den är igång. Den är rengjort. Något annat?

Tack för hjälpen!
 
Köp flera olika det är enkelt att sen lämna tillbaka dom felaktiga...
 
Tänkbart fel?
 
Bra tips! Testade att lätta på locket utan resultat så det borde vara något annat som felar. Hoppas på bränslefiltret. Att meka med förgasaren verkar stökigt...
 
  • Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
Äldre Klippo med Briggs & Stratton är en ganska ospecifik angivelse. Ungefär hur gammal? 10, 20 eller 30 år? De äldre Briggs & Stratton-motorer som jag skruvat med har ofta haft förgasaren skruvad direkt på tanken så att det inte finns någon bränsleslang att sätta ett filter på. I stället sitter det då en sil i botten på röret från förgasaren ner i tanken.

Jag tror inte att felet du beskriver beror på igensatt bränslefilter. Jag tror mer på att det behövs en översyn och eventuellt justering av förgasaren. Dessa småmotorer är så enkla att det nästan alltid går att få dem att gå hyfsat.
 
Bensin är inte längre vad det brukade vara..
Numera är det färskvara och håller max en säsong innan den blir dålig.
Så här enkla motorer brukar dock starta ändå.
Men däremot så ärgar etanolen aluminiumet i förgasaren när det drar till sig vatten :mad:

Skulle tro att du måste riva förgasaren för en ordentlig rengöring..
 
Är det kondensator på dessa motorer?
När den blir dålig så dör motorn när den blivit varm, lätt och byta i felsökningssyfte i så fall.

Har du provat när motorn går igång och körs att spruta startgas run insug / förgasarefäste går tomgångsvarvet upp så har du en luftläcka någonstans.
 
A Andy78 skrev:
Är det kondensator på dessa motorer?
Det kommer tillbaka till frågan hur gammal? Men då räcker det inte med 30 år. Något av de första åren på 80-talet slutade Briggs & Stratton med kondensator och brytarspetsar.

Startgas är inte så dumt för även annan felsökning. Det går att testa när motorn dör om den startar igen en kort stund med hjälp av startgas. Om den gör det så är det troligen inte tändproblem utan förgasarproblem.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Bensin är inte längre vad det brukade vara..
Numera är det färskvara och håller max en säsong innan den blir dålig.
Japp, fick erfara det idag då klipparn inte gick igång utan att byta bränsle först.
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Det låter lite som att den flödar över får för mycket bensin, då brukar den gå igång efter ett tag när det dunstat för att sedan ske igen.
 
Kan vara smuts som satt sig i munstyckena, en chansning kan vara att hälla i ksprit i bensinen, kör du på vanlig macksoppa så innehåller det redan minst 5% etanol.
Då kan du köra i 3-4 dl E85 det har samma effekt som k spriten.
 
  • Gilla
ChristerMyr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.