Ett väldiskuterat ämne, en del säger ja andra säger nej.
Har själv använt vanlig FK till guidekabel - har legat i marken i ca 4 år inga problem.
 
Enormt tack för svaret!
Misstänker att det liksom inte kan ha någon som helst betydelse. För det kan ju inte vara någon intelligens i kabeln (gissar jag). Då borde vilken som helst funka.

Möjligen kanske höljet på den anpassade vara mer anpassad för att vara nedgrävd.
 
  • Gilla
Raabobermayr
  • Laddar…
Någon "intelligens" är där inte, man brukar anföra att kopparledarna är förtennade i originalkabeln då för att minska risk för korrosion och dålig kontakt. Ska du skarva kabeln är det viktigt att använda ordentliga skarvdon som gör förbindelsen gastät, då minimeras risken för framtida problem.
 
Aha, det där var intressant! Så det är viktigt att slingan är ordentligt skarva. Jag trodde nästan det var ok att bara knyta ihop slingan. Så roboten känner av slingan när den sticker "näsan" över den. "Näsan" trodde jag bara var någon form av metalldetektor, men det kanske måste gå en ström i den som "näsan" känner av?
 
F fredand44 skrev:
Aha, det där var intressant! Så det är viktigt att slingan är ordentligt skarva. Jag trodde nästan det var ok att bara knyta ihop slingan. Så roboten känner av slingan när den sticker "näsan" över den. "Näsan" trodde jag bara var någon form av metalldetektor, men det kanske måste gå en ström i den som "näsan" känner av?
Det måste det och om du drar två trådar antiparallellt känns de inte av igen. Det är så öarnas förbindelse med yttre begränsningsslingan fungerar.
 
OK, rent teoretiskt kan du bara tvinna ihop ledarna, men då ber du om problem. Robottillverkarna brukar skicka med några lämpliga skarvdon, ofta från 3M, använd dessa.
 
Jag har använt både FK och begränsningskabel jag fått till. Det ligger lite blandat här och var. Jag har gjort minst 20 skarvning är genom åren, alla där jag tvinnat ca 5cm och sedan förslutet med vulktejp. Det har legat så i 10 år utan problem
 
Tackar för alla svar,
Stämmer det då att alla robotarna som använder en slinga för att inte köra fel känner av en ström då de passerar över slingan.
Vet någon hur stark denna spänning måste vara?
Mvh
Fredrik
 
Strömmen i slingan ger upphov till ett magnetfält runt kabeln, ett magnetfält som klipparen detekterar.
Spänning som trycks på slingan och hur den varierar är tillverkarberoende, normalt inget som en slutkund behöver rota med. Den ligger kanske i häradet 5-24 V.
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Tackar för alla svar,
Stämmer det då att alla robotarna som använder en slinga för att inte köra fel känner av en ström då de passerar över slingan.
Vet någon hur stark denna spänning måste vara?
Mvh
Fredrik
Spänningen som behövs är direkt beroende av slingans längd och kabeldimension. För klipparens del är det enbart strömmen som är av intresse.
 
F fredand44 skrev:
Tackar för alla svar,
Stämmer det då att alla robotarna som använder en slinga för att inte köra fel känner av en ström då de passerar över slingan.
Vet någon hur stark denna spänning måste vara?
Mvh
Fredrik
Det är robotens basstation som skapar signalen som sänds i kabeln. Det är inte någon direkt hög spänning, men det går inte att bara strömsätta den med vad som helst. Dvs, det är inte bara ett magnetfält, utan ett fält som pulserar i ett speciellt mönster för respektive gräsklipar-modell (och i vissa fall per maskin för att inte störa ut om grannen har exakt samma modell).
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Beroende på vart man bor så fungerar olika ledare olika bra. Jag har haft FK i trädgården och det har inte fungerat så bra, men då har FKn inte varit fukttät, vilket gör att kopparledningarna går av vid mekanisk åverkan (om man drar i dem när man skall flytta dem) efter ett par-tre år.

När det gäller skarvar så kan de försvinna på nolltid om det blir galvaniska strömmar genom dem och syre finns tillgängligt, det är därför man har skarvar med vaselin som håller borta syre, salt och fukt. Tvinnade skarvar där man skarvar förtennad koppar och vanlig koppar kan försvinna på en enda vinter. Koppar till koppar fungerar bättre, men där kan man få dålig kontakt pga oxid på ledarna.

Om man vill använda FK för att spara pengar så rekommenderar jag ändå att man köper 3M skarvdon. De finns billiga på Amazon från Tyskland.

Men nu bor jag på västkusten, i Norrbotten lär man inte ha några som helst problem med att klämma ihop skarvhylsor och använda FK. Däremellan så varierar det med närhet till saltvatten (och salthalt) i huvudsak.
 
Finns just nu begränsningskabel på "robotgarden" 399:- för 150m. +69:- frakt.Billigaste jag kan hitta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.