Jag har precis installerat min r600 men märker den slirar en del i uppförsbackar när det är fuktigt.

Jag googlade lite och hamnade genast här där jag såg att några av er dubbat klipparen.

Jag har dock inte grävt ner mina kablar och undrar därför om dubb kan skada begränsnings-/guidekabel?
Har ni några tips på vart man kan köpa lämplig dubb? (I någon vanligt förekommande affär)

Tack!
 
Hej, jag dubbade min robot med vanliga "plåtskruv" från Jem&fix, då "dubbarna" inte är vassa så kommer dom inte att skada guide linan.

/Mikael
 
  • Förpackning med plåtskruv BSS från HECO, 4,2 x 9,5 mm, använda för att dubbning av robot utan att skada guide linan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Robotgräsklippare med plåtskruvar som dubbning framför metallvägg och gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
Fungerar det?
 
Jag dubbade den igår och då var det tort o fint men då jag har haft problem med att den ställt sig mot olika hinder (oftast hoppmattan) och bara spunnit, den har också haft svårt att ta vissa svängar på väg hem till laddaren, inget av dessa problem visade sig igår.

Idag ska det regna hela dagen så det borde bli ett bra test, får återkomma om ett par dagar.

/Mikael
 
Sätt plankor på studsmattans ben.
 
det har jag sen flera år, det är när den går mot dom som den spinner.
 
M micked99 skrev:
det har jag sen flera år, det är när den går mot dom som den spinner.
Om roboten står och spinner mot hinder är den defekt, varför inte fixa det istället:thinking:
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
Den är inte trasig men efter 5 år så har hjulen förvandlats till slicks vilket gör att den inte tillför tillräckligt med kraft för att utlösa krocksensorn vid vissa påkörningar - vilket blir tydligt vid studsmattan, men med skruvar i däcket funkar den som när den var ny.

Så alternativet 40kr för skruv eller 580kr för nya däck vilket gjorde valet lätt för mig
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Med dom dubben finns definitivt risken att du skadar kabeln om den inte hunnit växa ner i gräsmattan, kollade också på dom innan jag bestämde mig för budget varianten, tyckte 400:- var lite saftigt.

Min klippare går även över en stensatt gång i trädgården vilket troligen inte hade varit så bra för dubben
 
Slog till på dubb och visst tar den sig fram betydligt bättre. Nu har jag dock problemet att den stannar med felkod 33 (lutad) eller lyft.

Går det att koppla bort eller ska jag helt enkelt bara köpa ny robot?

Jag undrar även om ni har några tips på hur jag kan göra för att göra en r600 tyngre samt hur det påverkar.
 
Robbbin Robbbin skrev:
Slog till på dubb...
Vilka dubb blev det? Proffs- eller budgetmodell? :D
 
Proffsmodell. Dock helt i onödan om jag inte kan stänga av lutningssensorn :)
 
Hur är allas erfarenhet av dubb nu några år senare. Tänkte skruva i plåtskruv i hjulen på min Gardens sileno 1500 lona, då den gärna slirar i en slänt hos mig.
 
Jag tog bort mina dubbar eftersom roboten kör på stenplattor delar av slingan. Det blev små pickmärken efter dem…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.