Har ett Älvsbyhus Sleipner och vattenutkastaren utomhus slutar ej rinna trots att man dragit åt kranen. Den rinner konstant lite vilket ej är optimalt då jag bl a tänker på att det blir fukt i marken och kanske krypgrunden. Skall det vara så eller hur löser man detta?

Tacksam för hjälp.
 
Klart det inte ska vara så. Ta en bild så vi får se vad det är för sorts utkastare.
 
huggan skrev:
Klart det inte ska vara så. Ta en bild så vi får se vad det är för sorts utkastare.
Såhär ser vattenutkastaren ut på utsidan. Kan ej ta bild på insidan då jag inte vet vart man kommer åt den där.
20150312_224803.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Sätt på en slang o led bort vattnet från huset tills du kan få hem rörmokare att fixa det, om du inte kan själv. Det ser ju ut att rinna på ganska rejält.
 
SueCia du tycker jag skall anlita en rörmokare? Kul pengar isåfall :/ Jo det rinner en del men jag leder bort det via ett plaströr en bit i allafall. Bifogar bild hur jag leder bort vattnet en kort bit. Hade slang tidigare men den hade snabbkoppling så den stoppade ju vatten från att komma helt. Bifogar även bild på enda jag kan se på rak arm har med vattnet att göra. image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
DjKool skrev:
Har ett Älvsbyhus Sleipner och vattenutkastaren utomhus slutar ej rinna trots att man dragit åt kranen. Skall det vara så eller hur löser man detta?
Det är väl packningen i kranen som är sönder.
 
kulle
Du måste väl kunna lokalisera var utkastaren är kopplad på insidan ?, annars råder jag också dig att ringa en rörmokare.
 
thomas33 du antar det? Bara att skruva upp och öppna isåfall och byta?
 
Ser ut att vara en Oras utkastare. Det kan också vara spindeln som kapats felaktigt om det varit så från början.

Annars är här en service instr som jag tror stämmer. Men Oras har lite olika blandare så kolla noga att det är rätt.

http://www.oras.com/ProductDocuments/943085.pdf
 
Först måste du givetvis stänga av vattnet. Men i princip är det som du skriver. Öppna genom att lossa muttern där framme.Dra ut den långa stången och längst in sitter packningen.
 
  • Gilla
DjKool
  • Laddar…
oceanis tack för bifogad pdf, skall se om jag kan följa instruktionen o lösa problemet.
tack thomas33 för beskrivning med hur försöka hitta fel och utkastaren skall hanteras.
 
Men innerdelen av den här utkastaren måste sitta på insidan av väggen. Den får inte vara monterad dolt. Så du borde kunna se den på andra sidan väggen.

Men hur är läget, har den någonsin fungerat? Hur gammalt är huset?
 
I mitt hus, byggt1978, var den placerad dold i väggen bakom en löstagbar ( 4 skruvar) plåt på insidan av väggen!
Tag och mät positionen från t.ex. en dörr eller ett fönster på utsidan och mät samma sträcka på insidan. Leta där och tänk på att en ev. lucka kan vara övertapetserad av tidigare ägare om det är ett begagnat hus.
 
@hempularen. På insidan där vattenutkastaren går in sitter en frånluftsvärmepump som jag tyvärr inte kan se bakom så jag vet inte om den är dold :/ Eventuellt skulle jag kunna skruva lös vattenutkastaren rån vägen och se vad som syns på insidan? Vet ej om den någonsin fungerat, inte tänkt på det då tidigare ägare hade en slang med snabbkoppling på den. Huset är byggt 2011.

@HasseTeknik skall som sagt se m jag kan skruva lös och se vad som finns på insidan då frånluftsvärmepump sitter på insidan av huset på samma ställe.
 
Sitter med ett liknande bekymmer

Köpt ny utkastare, den är inte sågad eller dyl, enbart ditsatt i orginalutförande från köp.
En Gustavsberg med frostvakt.

Felet är att den rinner lite när jag stänger av vattnet ute i vredet, får stänga av hela vattensystemet, ta ur insatsen på utsidan, sedan trycka den åter, då blir det tätt i kranen när jag drar på huvudvattnet igen.

Sätter jag på vattnet ute igen o vattnar eller dyl & ska stänga av, ja då små rinner vattnet igen..

Vad 17 kan vara fel i tätningen?
Vattnet kommer i kranen, inte ur frosthålet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.