Kommentera gärna mitt planförslag på en modifierad Spoven från FH.

Jag gillar en rejäl entré, vilket kanske märks. Det ska finnas plats för mycket folk innanför dörren tycker jag. Trappan har jag dragit in i huset så att den får en mer central placering. Groventrén har fått ett eget rum så att man inte behöver tränga in en tvättstuga där. Mellan groventré och tvättstuga ligger en toalett. Tanken där är att ha en toa i närheten av groventrén så att smutsiga barn kan kila in där när de är ute och leker.
De parallella linjerna i tvättstugan ska föreställa tvättlinor. Pilen är tvättnedkastet från 2:a vånings badrum.
Köket med köksö får ljusinsläpp från tre håll. Vill man avskilja lite från "uterummsdelen" kan man stänga dubbeldörrarna. I "uterummet" sitter en braskamin i hörnet.

/ Fredrik
 
  • Huset_nere.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer andra våning som har förhöjt väggliv.

Först ligger allrummet som ska fungera som TV-hörna. Utgång till balkongen.
Sedan är det sovrum i varje hörn. Klädkammare mellan sovrummen.
Badrum med tvättnedkast till tvättstugan.

Comments please!
 
  • Huset_uppe.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tackar för synpunkterna Byggaren  :)

Tvättnedkastet är som du säger inte bra löst än. Men jag vill inte flytta trappan. Får klura lite mer på det.

Sovrummet i BV? Det finns inget sovrum på bottenvåningen. Är det tvättstugan du menar?

Det blir kanske för långt mellan köksbord och resten av köket... Hade inte tänkt använda köksön som matplats. Det blir nog som du säger ett jäkla rännande.
Nja, det blir nog till att rita om en del.  :D
 
Det var en trevlig planlösning du fått till, hur stor boyta kommer det färdiga huset ha?

Det var också lite roligt att se att det fanns likheter mellan ert och vårt hus, kika gärna på våran lösning i vårt fotoalbum.
 
Håller inte med Byggaren. Tycker det är en väldigt bra planlösning. Inga anmärkningar på vare sig tvättmedkast eller att det skulle bli ett rännande mellan kök och matplats. Några steg tål man väl att ta. Det verkar som du kollat runt här på sajten och tagit till dig alla klagomål om gemensam tvättstuga/grovkök, trappa för nära ingången och toa för långt från ingången.

Möjligen är det så attt man pga ventialtion brukar placera badrummen ovanför varandra, men det är inte mitt område så det får någon annan bita i.

Sen saknar jag ett badkar! Älskar att bada.

Och så har min man fått för sig att man inte ska sova ovanför värmepannan. Var tänkte ni ha den? Vi har den vår bredvid tvättmaskinen.

Huset ser ganska dyrt ut med tanke på alla fönster och dörrar, men väldigt fint.

Pernilla
 
Robert_Maria: Jag försöker banta ner storleken. Den ska helst gå under 200 kvm.
Vilket fint hus ni bygger! Och vilken ambitiös hemsida ni orkar driva samtidigt! Grattis till alla besökare.

pillan71: Ja jag har kollat runt här på sajten en del och pratat med kompisar som byggt. Den bästa tråden och bästa frågan är "Vad ångrar ni?". Då kommer mycket matnyttigt fram.
Det där med ventilation har jag inte tänkt på  :-/...
Hur löser man det från toan nere? Och hur blir det med fläkten i köket?
Braskaminens skorsten kom jag ihåg iallafall  :D

Badkar går bort. Ingen i familjen är badkarsfantast. Sovrum ovanför värmepannan vet jag inte hur det ligger till med. Har sett många planlösningar med detta, exempelvis min förlaga Spoven från Fiskarheden.
Dyrt får det inte bli!!! Risken är väl att jag får skära bort en hel del från den här bjässen innnan det blir acceptabelt.

Tack för era kommentarer!
 
Tycker oclså att det ser väldigt bra ut så här rakt av. Gillar speciellt uppdelningen av entre och tvättstuga
 
mats_o: Tack, tack!

Byggaren: Nu är jag med! Det var groventrén du trodde var sovrum. I nästa version vore det ju lämpligt om jag skrev in lite text så det blir lättare att se vad det är för rum.

>:( >:( >:( Man blir ju less på regler ibland. Jag förstår tanken med att det ska vara sovrum på första våning, med tanke på ålderdom och sjukdom. Även om man själv inte behöver det just nu, byggs ju ett hus för att användas av fler efter oss. Men då sabbas ju hela planlösningen...  :'(

Man kan inte hävda att tvättstugan kan göras om till sovrum vid behov? Nån som vet hur hårda dom är på denna punkt?
 
Vid nybygge ska du antigen ha handikappanpassad toalett och sovrum på bottenvåningen i flerplans hus eller ska diu visa på möjligheterna att bygga om. Så sa vår byggnadsinspektör till oss. Mao så MÅSTE man inte ha det med från början, så tolkade vi det.

Vad kul att du tycker vår sida är trevlig. Just idag verkar vi gå mot besökar rekord för en enskilld dag, antagligen skriver vi och plåtar vi sånt som är intressant och kul.
 
Robert_Maria: Hoppas du har rätt när det gäller sovrumsreglerna på bottenvåningen.

Jag flyttade om lite för att se om det skulle gå att lösa, men det blev ju ingen höjdare eller hur? Inget vardagsrum på första våning t ex...

Kanske dags att gå och lägga sig :p
 
  • allmoge_v3_nere.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och här kommer andra våning. Jag har i alla fall kommit på hur man gör linjerna tunnare i Sketchup. Ett fall framåt.
 
  • allmoge_v3_uppe.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det bästa sättet att ta reda på hur regler och praxis är där ni ska bygga är att imorgon bitti ringa till er byggnadsinspektör.
 
Fredrikz skrev:
Det blir kanske för långt mellan köksbord och resten av köket... Hade inte tänkt använda köksön som matplats. Det blir nog som du säger ett jäkla rännande.
Det här håller jag absolut inte med om. Ni har ju matsalen alldeles brevid köket. Närmare kan det ju inte bli om man inte äter i köket.

Vad gäller att äta i köket finns det ju olika uppfattningar, men jag kan absolut inte tänka mig att äta i köket. Jag antar att det är en vanesak. Själv har jag under i princip hela mitt liv sett köket som en plats att laga maten på och vi har "alltid" ätit utanför köket. För mig känns det väldigt främmande att sätta sig att äta i ett kök, som för mig är en arbetsplats. Ungefär som att kolla på film på kontoret bara för att jag laddat ner den där.

Så jag skulle varmt rekommendera att behålla den separata matplatsen. Jag tycker att det är överlägset trevligast.

Överhuvudtaget känns planlösningen rätt trevlig!
 
Så här svarade byggnadsinspektören angående sovrum på BV:

Kravet gäller själva funktionen "rum eller avskiljbar del av rum för sömn och vila", viss skillnad mot att säga "det måste finnas ett sovrum på entreplan".
Har man bara det utrymme man tänkt sig som "Avskiljbar del av rum" med fönster och kan utformas så att den med bibehållen funktion kan avskiljas med väggar från resten av rummet, så är kravet tillgodosett.
 
Då var det ju som jag skrev! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.