Efter mycket funderande och en massa ritande har jag nu fått fram 3 typer av kök som jag tvekar emellan. De olika typerna finns i flera olika varianter med inbördes olika placering av häll, ugn och disk.

Men nu behöver jag lite goda råd om de olika kökstyperna. Vilken skulle ni välja?

Alt1: KÖKSÖ
Här är häll, diskho och diskmaskin placerade på en separat ö med arbetsyta på "gaveln". Kyl, frys, ugn, micro, skafferi finns i högskåp och extra arbetsyta och förvaring (backskåp + överskåp) finns längs långväggen.

Alt2: U-KÖK
Kyl, frys, ugn, mickro, skafferi och jalusiskåp (mot bänken för kaffebryggare etc.) finns i högskåp. Häll, disk finns längs långväggen, samt lite extra arbetsyta vid trappen (nänkskåp istället för trappräcke).

Alt3: BAR-KÖK
Häll, disk och arbetsytor i U-formation med en liten bardisk. Här finns flera olika aternativ för placering av disk och häll. Kyl, frys, ugn, micro, skafferi i högskåp.
 
  • Kk-3_alternativ.jpg
T
Helt klart Alt.2 :)
 
Definitivt alt. nr 2!!
 
Tack för era svar!
Varför alternativ 2?
 
Jag skulle välja alternativet längst ner. Detta för att maximera förvaringsyta men också bänkytan. Alternativet högst upp kan också funka, det är ju svårt att säga exakt med tanke på att man inte vet hur rummet ser ut.
 
Tycker bäst om alt längst ner. Känns som att det är mer ombonat. Inte för kalt inte för trångt utan alldelens lagomt. :)
 
Vi har bra smak Lier. ;)
 
;D Ja vi kanske har det Robban ;)
 
Nähä, det är jag och tank77 som har bra smak ;D

Anledningen till att jag väljer nr2 är att jag vill ha mycket yta och svängrum när jag arbetar i köket. Är man dessutom flera vid matlagningen, är det för mig ett måste!

Gillar inte nr3 pga att behöva trängas mellan två hörnskåp (avsyr dessa) där dessutom en utfälld diskmaskin skulle ta ännu mera plats...
 
Linska

Är du medveten om att det alternativ som du förespråkar ger minst arbetsyta (bänkyta) och mer plats på golvet. När man är många och arbetar i ett kök så behöver man bänk-meter mer än kvadratmeter golvyta.
 
T
Vad yrar ni om?

Alternativ 2 har ju mest arbetsyta med råge och dessutom bäst golvyta. Tänk på att det är arbetsyta vid bänkskåpen intill trappen också.

Nej, kör på alternativ 2 som ger ett luftigt och öppet kök!
 
NR 2!
gaia
 
Ska köket byggas för många kockar så har köksö den fördelen att man kan vara vänd mot varandra samtidigt som man jobbar. Jag gillar själv köksö eftersom jag kan laga mat och samtidigt samtala med de eventuella gäster som finns i närheten (utan att behöva vända mig om).
 
Å tack för alla svar!
Vad intressant att höra hur andra resonerar.

Själv funderar jag i följande banor:

Alt.1 KÖKSÖ
+ Trevligt att kunna arbeta tillsammans kring köksön och kunna se varandra i ögonen när man pratar. Det blir REJÄLT med förvaring, både i högskåp (5 st inkl. ugn, kyl och frys), 4 st 80 breda backskåp, 140 cm lådhurst samt i 60 cm backskåp och bra med överskåp. Arbetsyta både vid spisen och rejäla arbetsyta en bit bort så man kan jobba flera i köket. Inga innerhörn vid arbetsytorna eller hörnskåp.
- Jag är orolig över rummet rymd och att köket kommer att upplevas som trångt. Är rädd för att köksön blir för liten för att vara praktisk, tänkte ha diskbänk och diskmaskin på fönstersidan, hällen på högskåpssidan och arbetsyta på köksöns gavel.

Alt.2 U-KÖK
+ Köket får rymd. Rejält med svängrum. Godkänt med förvaring med förvaring. Två separata arbetsytor.
- Man arbetar vänd mot väggen. 2 hörnskåp som är svåra att utnyttja bra.

Alt.3 BARKÖK
+ Trevligt med en bardisk då man har gäster och bra ställe för barnen att äta mellanmål samt som extra arbetsyta.
- Trångt inne i köksdelen, 2 hörnskåp. Mintre rymd i rummet samt risk att det upplevs som trångt.
 
Robert_Maria skrev:
Linska

Är du medveten om att det alternativ som du förespråkar ger minst arbetsyta (bänkyta) och mer plats på golvet. När man är många och arbetar i ett kök så behöver man bänk-meter mer än kvadratmeter golvyta.
Jovisst, men man måste ju också räkna på hur många som får plats att jobba där samtidigt.. Är man ensamkock funkar det ju utmärkt, men om man börjar räknar in minst två vuxna, barn som ska "hjälpa till" -ofta ståendes på köksstol, hund springandes runt benen, så blir det i det trängsta laget! Visst kan man stå på andra sidan köksön, men jag tycket att det blir onödigt mycket spring..


Halloy!
Ett annat förslag är att du tar förslag nr3 men plockar bort köksön och låter bänkskåpen fortsätta längst väggen. På det sättet behöver du bara (stå ut med ;)) ett hörnskåp
Då kan du ju ha en liten ev.mobil köksö mittemot högskåpsdelen, där du kan plocka ur matkassar o dyl.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.