Hej!

Jag ska sätta upp ett staket på en befintlig altan. Se bilder nedan. Jag har möjlighet att fästa en stolpe på husväggen men resterande stolpar måste fästas i bärlinan. Kommer stolparna (95x95) sitta ordentligt med två vagnsbult, eller behöver jag köra med ett stolpspjut också? Räcket är ca 2 meter högt i mina tankar:D

Jag ska även fortsätta efter altanen rakt ner så att säga, då har jag bara gräsmattan att fästa i. Är det tillräckligt? Tänker då ett normalstaket kanske 80cm högt.

Den ena bilden är så det ser ut nu och den andra så jag tänker göra vid altanen. Kommentarer?
 
  • 3D-rendering av en tom altan med trägolv och en del av ett vit staket, planerad för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-rendering av ett byggprojekt som visar en altan med ett nytt trästaket med horisontella ribbor och stolpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fästa stolp med den höjden i en bärlina kommer att gunga bra, blir som ett trilskande gångjärn , du måste ha något som håller igen nere i marken, det blir en bra brytning där , tänk på vad du kan åstadkomma med ett spett
 
Om dina stolpar är 95x95 konstruktionsvirke, och du har två fästpunkter, så kommer de inte röra sig ett jota. Jag har 180cm plank som är byggt så. De rör sig inte en millimeter i vinden.
 
elpaco elpaco skrev:
De rör sig inte en millimeter i vinden.
Beror väl på vad dom fästes i , det är en befintlig altan så kanske det inte är så grova bitar nertill och räcke/vindskydd kommit till efteråt
 
  • Gilla
Robert Nordahl
  • Laddar…
Ankar en stolp med en metallstav eller rör
 
  • 3D-illustration av en stolpe försedd med en metallstav vid en trätrall markerad som ca 1 meter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
Beror väl på vad dom fästes i , det är en befintlig altan så kanske det inte är så grova bitar nertill och räcke/vindskydd kommit till efteråt
Givetvis blir hållfastheten inte bättre än infästningen. TS har inte specat dimensioner på befintlig altan eller avstånd mellan infästningspunkterna. Är altanen klen får man bygga som ett plank. Så tolkade jag inte frågan.
 
  • Gilla
jonaserik
  • Laddar…
Gå in med stommen i framkant på altanen så det bildas ett yttre hörn för att stabilisera det hela.
 
Hej igen,

Två kompletterande frågor:
- Tänker sätta 2st franska i varje stolpe och försänka dessa för att kunna sätta kjolen. Är det ok eller kommer det bli vattenansamling där?
- hur får jag stolparna raka? Drar jag fast dom rätt av kommer ju nedre bärlinans vinkel sätta vinkeln på stolpen. Tänker då på in och ut från altanen så att säga.
 
Bättre då med vagnsbult som kan efterdras om det ger sig i trät och sitter stenhårt och inte i trät, fixering sker bra med en eller två tvingar vid borrning för bultarna, det med bärlinans snedhet eller inte är svårt att göra något åt, bara med ett fäste på plint i marken, finns för ingjutning raka och rätt långa. Bra att dra fästet tillsammans med bärlinan rakt igenom
 
Ledsen för att återuppliva en så gammal tråd, men @Tacobob – hur löste du problemet med vinkeln på bärlinan/ytterregeln? Har också problemet att vinkeln på denna sätter vinkeln på stolpen, vilket blir snett på vissa av dem.
 
Jag fick göra som Workongclasshero skrev att gå in med en del på framsidan av altanen så jag bildade ett ytterhörn. Har fortfarande problem med att stolparna buktar ut så rekommenderar verkligen att göra som jag gjorde, svårt att få det bra annars..
 
Tack för snabbt svar! Du menar alltså att en del av stolpen går in in en bit i regeln, att du jackade ur stolpe och/eller regel?
 
B byggarnolsson skrev:
Tack för snabbt svar! Du menar alltså att en del av stolpen går in in en bit i regeln, att du jackade ur stolpe och/eller regel?
Nej jag satte alla stolpar som på min bild tidigare i tråden, sen satte jag en extra stolpe på framsidan och band ihop allt med staketbrädorna.
 
Ja – okej! Då är jag med, tackar igen!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.