Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
optimum optimum skrev:
En av orsakerna till utvandringen från Sverige till Nordamerika på mitten av 1800 talet till början av 1900 talet var en klimatförändring med missväxt i Sverige.
Nej, det var bara ett par år med missväxt på 1860-talet så ingen klimatförändring bakom den långa utvandringsvågen. Men det var stor utvandring (ung. 1 miljon av ung. 5 miljoner människor 1850) under ung. 50 år och det var främst den stora befolkningstillväxten i kombination med att det behövdes färre människor i jordbruket för att producera minst lika mycket mat samtidigt som industrier etc. inte kunde anställa så många fler än. Vilket är samma orsak som till många andra utvandringsvågor, italienare, greker, jugoslaver på 50- och 60-talet osv. fram till idag.

optimum optimum skrev:
Klimatalarmisterna ser varje sak i vädret som en effekt som de kallar klimatförändring.
Nej, de tittar på långsiktiga trender och bakomliggande orsaker.
 
hsd hsd skrev:
Ja det är förvisso så, många variationer skapas av naturen utan mänsklig inverkan.dock är det trevligare med ren luft och en bra miljö för alla djur och växter
För mig personligen är det att slippa giftet fossilbilar släpper ut som är största vinsten samt att de låter mindre (men nu vill ju idiotiska politiker att de ska ha artificiellt ljud). Så även om elbilar var sämre för miljön så hade jag varit positiv till det då det lokala miljön blir bättre, men nu var ju det falsk information att elbilar skulle vara sämre, så Win win
 
J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
2019? Nej, men det var absolut vänsterns gullegris för ett antal år sedan.
Så sent som 15 april 2013 gratulerade Jonas Sjöstedt Venezuela för Maduros valseger...
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Tanka på och rädda Sverige, Satt på en bensinpump.
[bild]
Fan va rätt den har dessutom! Även om inte ens Miljöpartiet skulle våga vara så ärliga. Enda sättet att rädda Sverige (och världen) är att föregå utplånandet av fossila bränslen och redan nu göra petroleum skitdyrt. Vi kan inte vänta på att Tyskland skall ställa om från kolkraft. Vi måste minska oljeberoendet samtidigt som vi ökar produktionen av energi från förnyelsebara källor samtidigt som vi minskar vår konsumtion. En tillfällig ökning av kärnkraft under en övergångsperiod kan vara vettigt.
 
J Jocke Best skrev:
Så sent som 15 april 2013 gratulerade Jonas Sjöstedt Venezuela för Maduros valseger...
Även vår kära landsfader Olof Palme höll landet kärt.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Börjar vi inte glida lite väl långt från trådens ämne nu ?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J
Inte mer än vanligt. Det var en diskussion om beskattning och statliga tvångsmedel.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Inte mer än vanligt. Det var en diskussion om beskattning och statliga tvångsmedel.
Precis det inhumana svenska skattetrycket är helt klart on topic
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Precis det inhumana svenska skattetrycket är helt klart on topic
Så länge vi håller oss till skatter, som är direkt relaterade till klimatfrågan, så är det ju OK, men att blanda in kommunalskatt, landstingsskatt, MOMS, statsskatt och HELA arbetsgivaravgiften och liknande är, enligt min mening, helt fel i denna tråd. Annars kan vi ju lika gärna börja diskutera skolväsende, dagis- ( förlåt förskole-) verksamhet, vägbyggen, bygglovsregler m.m. m.m.
 
  • Gilla
elpaco och 2 till
  • Laddar…
J
Det hade inte varit helt omöjligt, möjligtvis kontraproduktivt eftersom alla dessa skatter troligen skulle orsaka överhettning hos Malmgren, säkert motsvarande nån grads temperaturhöjning åtminstone på Östermalm :D
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det var bara ett par år med missväxt på 1860-talet så ingen klimatförändring bakom den långa utvandringsvågen.
Ett par år med missväxt?

Isen på sjöarna ligger till midsommar, sådden fryser bort i början av Augusti? Så var det i norra Sverige och i nästan hela Finland. Men det var väder, inte klimatförändringar?

Orsaken var (med stor sannolikhet) låsningar i jetströmmarna som gjorde att man hade nordliga vindar året om. Detta drev ned gränsen för det arktiska klimatet till Norrlandsgränsen, inte bara på vintern utan året om.

Denna typ av låsningar är vad man förväntar sig när istiden kommer. En del hävdar att låsningarna på slutet av 1860-talet var en förvarning om att istiden är på gång. Samma sak med de kalla vintrarna under kriget.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Så länge vi håller oss till skatter, som är direkt relaterade till klimatfrågan, så är det ju OK, men att blanda in kommunalskatt, landstingsskatt, MOMS, statsskatt och HELA arbetsgivaravgiften och liknande är, enligt min mening, helt fel i denna tråd. Annars kan vi ju lika gärna börja diskutera skolväsende, dagis- ( förlåt förskole-) verksamhet, vägbyggen, bygglovsregler m.m. m.m.
On du hittar paralleller med miljöskatter och dagis så är det ju i sin ordning? Jag tror tex inte dagis blir bättre med högre skatter :) precis som jag inte tror miljöskatter bidrar till bättre miljö, det är bara ett sätt för staten få in mer pengar till svarta hålet
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Jag är förvisso också gammal skattekverulant, men nu räcker det väl? Annars går det att starta en ny tråd.

Ser att miljöpartiet rusar i EU-opinionen. Jag blir förvisso alltid förbryllad när det går bra för dem, men mest förvånad är jag över att så många tror att EU är ett instrument för godhet här. Eller är det bara en from förhoppning då man ändå inte är för någon annan EU-politik?
 
Mikael_L
Då många i tråden varit inne på att det inte är någon idé att lilla Sverige gör något ensamt, så borde dessa vara vänner av att rösta på MP i EU-valet, så man får med alla länder istället. :)
 
  • Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då många i tråden varit inne på att det inte är någon idé att lilla Sverige gör något ensamt, så borde dessa vara vänner av att rösta på MP i EU-valet, så man får med alla länder istället. :)
Sverige gör störst skillnad globalt via teknik och forskning
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.