Status
Tråden går ej att kommentera.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men för att förstå mig rätt.
Jag tror visst att det har införts någon smärre miljöavgift eller skatt lite här och där de senaste åren, och att någon skatt har höjts.

Men jag tror inte att detta är någon skattens gyllende graal, som har utnyttjats hårt.
Jag har känslan av att införda skatter är i form av skatteväxling, som åtminstone i teorin ska bli ett nollsummespel i statens finanser, och i annars i övrigt ge väldigt blygsamma bidrag i statsfinanserna.

Jag själv är en relativt stor klimatbov men känner inte att något alls har slagit till hårt mot mig under de åren som klimathysteri har rådit.
De höga skatterna på bensinen är införda långt innan någon hade hört ordet "klimatförändring".
Lite roligt att du skriver klimathysteri för det är ju precis det som detta handlar om. Tack för att du insett vad det i realiteten handlar om - klimathysteri! Det enda rätta vore naturligtvis att införa en punkt på deklarationen där var och en kan stipulera hur mycket extra man är villig att betala för klimathysterin. De som lever i den villfarelsen att klimatet hotar mänsklighetens överlevnad kan då nedteckna vilken summa man är villig att bidra med i extra klimatskatt. Är inte det demokratiskt så säg..?
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Wow, imponerande med vilken kraft och med stort buller du sparkade in en vidöppen dörr. :crysmile:

Alla här vet att solen är vår största energikälla, även Keld, vilket är tydligt i hans svar "Solen lyser nog varken mer eller mindre, det är nog molnigheten som har ändrats."

Vi vet också att vattenkraft, vindkraft, vågkraft och vedeldning är solenergi.

Vidare vet vi att solen strålar in med ett brett spektrum av allt från kortvågig till i viss mån långvågig strålning och jorden "kyls av" med reflekterad (och omvandlad), i huvudsak långvågig strålning.
Men sen börjar åsikterna gå isär lite mer. ;)

Vi vet också att solen har i stort sett samma utstrålning år från år, dock med 7-års cykler. Okänt varför

Men du har alltså någon slags kunskap om att solen har ökat sin strålning (eller kanske riktat och koncentrerat den mot just jorden) de senaste 60 åren, *wow*.
Du borde komma med din kunskap till klimatforskarna istället för att kasta den åt svinen, på detta forum.


Men annars får du väl gå och leta efter någon annan vidöppen dörr att sparka in. :cool:
Jag refererar endast till SMHI. Anser du att SMHI har fel så får du rikta din kritik till dem. För somliga tycks verkligheten vara svår att smälta...
 
Mikael_L
tompas11 tompas11 skrev:
Lite roligt att du skriver klimathysteri för ...
Den bjuder jag glatt på. :)

Men du läste väl resten också ...?
(Bara en kontrollfråga ...)
 
harry73
hsd hsd skrev:
Venezuela , 8 öre litern
Flytta till venezuela då. Jag vill inte att mina skattepengar används för att finansiera ditt bilintresse
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Mikael_L
tompas11 tompas11 skrev:
Jag refererar endast till SMHI. Anser du att SMHI har fel så får du rikta din kritik till dem. För somliga tycks verkligheten vara svår att smälta...
Hmm, bäst att du pekar med hela handen på lite mer direkt information.
Gärna någon, eller några, länkar.

Att ta reda på allt vad SMHI har gjort, undersökt och skrivit är nog helt övermäktigt för mig. ;)


edit:
Aja, du hade ju en länk där, sorry. :oops:


edit2:
Men på vilket sätt tycker du att man ska tyda det diagrammet?
Vad betyder de datat, för ev klimathot alltså ...?
 
Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hmm, bäst att du pekar med hela handen på lite mer direkt information.
Gärna någon, eller några, länkar.

Att ta reda på allt vad SMHI har gjort, undersökt och skrivit är nog helt övermäktigt för mig. ;)


edit:
Aja, du hade ju en länk där, sorry. :oops:


edit2:
Men på vilket sätt tycker du att man ska tyda det diagrammet?
Vad betyder de datat, för ev klimathot alltså ...?
För att citera dig själv - du läste väl resten också?
Precis, jag hade en länk till SMHI som du sent omsider upptäckte. Läs, skumma inte tack.
Jag förutsätter att du kan läsa ett diagram. Vad tycker du diagrammet pekar på?
Avkylning eller uppvärmning på grund av ackumulerad solskenstid?
Att solen inte har någon inverkan på jordens temperatur och i just detta fall Sveriges medeltemperatur? Motivera.
Sveriges medeltemperatur har enligt SMHI stigit med 1,7 grader jämfört med den globala medeltemperaturen som stigit 1 grad sedan mitten av 1800-talet. Anser du att detta är felaktigt så får du vara så vänlig att ta upp detta med SMHI, som jag för övrigt refererar till.
 
Är inte mer soltimmar en klimatförändring? :thinking:
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fick upp 2 USD i månadslön i snitt när jag googla. Så inga par hundra där inte

edit: Men nu är vi off topic kanske:D Venzuleas öde vill bara Palme och vissa av hans anhängare ha :p
Tror du verkligen Sossarna vill ha det som i Venezuela? :confused:
 
optimum
En klimatförändring kan vara både mer eller mindre soltimmar.
13th Marine 13th Marine skrev:
Är inte mer soltimmar en klimatförändring? :thinking:

En klimatförändring kan bero på många olika saker.
En klimatförändring kan vara mer eller mindre mängd regn.
Vårt klimat är inte konstant utan ändrar sig hela tiden.

En av orsakerna till utvandringen från Sverige till Nordamerika på mitten av 1800 talet till början av 1900 talet var en klimatförändring med missväxt i Sverige.

De vanligaste orsakerna till klimatförändringar är naturliga variationer.

Klimatalarmisterna ser varje sak i vädret som en effekt som de kallar klimatförändring.
 
  • Gilla
tompas11
  • Laddar…
Mikael_L
tompas11 tompas11 skrev:
För att citera dig själv - du läste väl resten också?
Precis, jag hade en länk till SMHI som du sent omsider upptäckte. Läs, skumma inte tack.
Jag förutsätter att du kan läsa ett diagram. Vad tycker du diagrammet pekar på?
Avkylning eller uppvärmning på grund av ackumulerad solskenstid?
Att solen inte har någon inverkan på jordens temperatur och i just detta fall Sveriges medeltemperatur? Motivera.
Sveriges medeltemperatur har enligt SMHI stigit med 1,7 grader jämfört med den globala medeltemperaturen som stigit 1 grad sedan mitten av 1800-talet. Anser du att detta är felaktigt så får du vara så vänlig att ta upp detta med SMHI, som jag för övrigt refererar till.
Jo men jag fattar fortfarande inte vad du menar.
Då jag vet att du förnekar att det varmare klimatet beror på mänsklig aktivitet och nu "bevisar" du det genom att visa att det blir fler soltimmar allt vad åren går.
Ja, vad är poängen, ... eller orsaken, kanske jag ska fråga.
Går solen upp tidigare på morgonen och ner senare på kvällen nu för tiden, och global uppvärmning beror på solens förändrade sovvanor?


tompas11 tompas11 skrev:
För att citera dig själv - du läste väl resten också?
Precis, jag hade en länk till SMHI som du sent omsider upptäckte. Läs, skumma inte tack.
Jag förutsätter att du kan läsa ett diagram. Vad tycker du diagrammet pekar på?
Jag fick endast upp en bild på ett diagram, inte mycket att läsa. Annat än legend.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
optimum optimum skrev:
En klimatförändring kan vara både mer eller mindre soltimmar.
En klimatförändring kan bero på många olika saker.
En klimatförändring kan vara mer eller mindre mängd regn.
Vårt klimat är inte konstant utan ändrar sig hela tiden.

En av orsakerna till utvandringen från Sverige till Nordamerika på mitten av 1800 talet till början av 1900 talet var en klimatförändring med missväxt i Sverige.

De vanligaste orsakerna till klimatförändringar är naturliga variationer.

Klimatalarmisterna ser varje sak i vädret som en effekt som de kallar klimatförändring.
Det som det nu handlar om är såpass kraftiga och snabba förändringar som inte historiskt har setts. Det kan vara alarmerande.
Nu finns det kanske en liten, liten, mycket liten chans att det inte beror på oss människor, och då gör vi en massa saker i onödan. Men andra smärtsamma saker kommer vi ändå bli tvungna till oavsett anledningen till uppvärmningen. T.ex. förflytta en miljard människor. Och stå ut med alla krig som kommer uppstå för vatten och matbrist osv.
Den våg av emigranter från länder söder om sahara (och då är det endast en liten andel som kommer till Europa) är ju typiskt driven av sådana anledningar. Tänk er det scenariot, men gånger tusen, över hela jorden.

Men vi i Skandinavien får väl förflytta oss till Grönland när vädret här har blivit mer kontinentalt och passar bättre för sydeuropéer, så kan sen afrikanerna flytta till Sydeuropa.
Ja det är väl lite tur att det blir varmare och mildare väder, så skördarna kan ökas i Norrland, och vi som då har flyttat till Grönland får det någorlunda behagligt där.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Tror du verkligen Sossarna vill ha det som i Venezuela? :confused:
2019? Nej, men det var absolut vänsterns gullegris för ett antal år sedan.
 
Snabba förändringar är inte klimat. Rörande solen så får ni läsa på om detta:
- https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Milanković-cykler

Rörande hur mycket moln vi har, läs om detta:
- https://illvet.se/universum/solsystemet/jorden/kosmisk-straalning-ger-fler-moln

Det senare kan även kopplas till det första iom att strålningen från solen varierar med solfläckar och annat som är kopplat till cyklerna.

Jag tyckte diagrammet med soltimmar var riktigt intressant då det går att koppla till temperaturerna i Sverige. Samtidigt så skulle man behöva motsvarande diagram för hela jorden för att kunna säga något om klimatet. Men inget av detta säger något isolerat om orsakerna. Systemet är komplexare än så.
 
  • Gilla
tompas11
  • Laddar…
tompas11 tompas11 skrev:
Så du tror helt uppriktigt att solen inte har någon inverkan på jordens temperatur?
Visst har molnen en stor betydelse, men utan solen så spelar molnigheten ingen roll.
Föreställ dig jordens temperatur utan sol. Föreställ dig jordens temperatur utan den kosmiska strålningen som varierar beroende på antalet solfläckar. Det är inte koldioxiden som styr klimatet på jorden utan den enda energikällan vi har nämligen - solen.
Okunskapen om jordens klimat är synnerligen utbrett när man inte ens kan förstå att solen är den enda energikällan som står till buds. Ingen sol ingen värme.
Självklart påverkar solen, men länken du refererade till handlade om antalet soltimmar.
Och om du tror att endast solen är det enda som styr klimatet på jorden, så får du nog läsa på lite mer.
 
hsd
Ja det är förvisso så, många variationer skapas av naturen utan mänsklig inverkan.dock är det trevligare med ren luft och en bra miljö för alla djur och växter
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.