Hej alla glada och kunniga byggare.

Jag ska klä min nya bänkskiva i garaget med rostfri plåt (1,5mm). Bänken består av 3x15mm konstruktionsplywood.
Finns det något bra lim som biter på rostfritt som man kan "kamma ut" med kakelkam innan man lägger på skivan? Jag vill gärna ha så jämn och fin limyta som möjligt.

Tacksam för svar
 
Vad roar du dig med i garaget? Kommer det bli aktuellt att byta skivan nån gång?

1,5 mm är ju ganska tunt, så skruvar du med tunga saker (typ när du slänger upp en 6-cylindrig Cummins diesel på bänken) lär det bli märken som inte går att polera bort....
Kan ju vara smidigt att inte limma i så fall...

Annars finns det ju spray-lim som borde funka bra och bli jämnt...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Kontaktlim har jag använt för att förstärka diskbänkar underifrån. Nackdelen är att det hugger direkt, så det finns 0% möjlighet att efterjustera.
 
Det som inte PL400 kan limma fast, var aldrig tänkt att sitta ihop.
 
  • Gilla
  • Haha
stenna och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad roar du dig med i garaget? Kommer det bli aktuellt att byta skivan nån gång?

1,5 mm är ju ganska tunt, så skruvar du med tunga saker (typ när du slänger upp en 6-cylindrig Cummins diesel på bänken) lär det bli märken som inte går att polera bort....
Kan ju vara smidigt att inte limma i så fall...

Annars finns det ju spray-lim som borde funka bra och bli jämnt...
Den största anledningen är att ytan ska vara lätt att hålla ren, och även funka som jordplan vid svertsning.
Vid eventuellt byte så kommer det gå att byta hela bankskivan (med tillhörande plyfa) om det skulle skita sig nångång.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Det som inte PL400 kan limma fast, var aldrig tänkt att sitta ihop.
men det känns lite trögt att kamma ut till en jämn massa ;)
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Kontaktlim har jag använt för att förstärka diskbänkar underifrån. Nackdelen är att det hugger direkt, så det finns 0% möjlighet att efterjustera.
Tack för svar, men då måste jag nog avböja. det kommer bli en skarv i bänken, så det är viktigt att man kan efterjustera lite innan limmet hugger.
 
tec7 borde funka

t
 
D DeesL skrev:
Den största anledningen är att ytan ska vara lätt att hålla ren, och även funka som jordplan vid svertsning.
Vid eventuellt byte så kommer det gå att byta hela bankskivan (med tillhörande plyfa) om det skulle skita sig nångång.
Vad svetsar du? En till nackdel med en tunn plåt är att den leder värme bra, så ska du svetsa grövre saker med bra kräm hade jag varit lite nervös att ha trä under... De flesta limmer funkar väl sådär med värme också?
Personligen hade jag nog borrat och försänkt ner ett gänga snygga M6 insex-skruvar... Det blir ju iofs lite ställen för skit att fastna, men ska man inte laga mat på ytan kvittar det....
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vanligt trälim funkar utmärkt! Lätt att strö ut jämnt med en spackelspade.
Köp en gummiplatta att ha ovanpå för att få mjukare underlägg.
Personligen skulle jag inte välja plåt till arbetsbänk, tycker det är för skramligt. Hade helre tagit trä, laminat, linoleum etc
 
ricebridge ricebridge skrev:
Det som inte PL400 kan limma fast, var aldrig tänkt att sitta ihop.
Polaren tömde ut det sista ur en PL400 tub ner i ett oljefyllt plasttråg. När han senare tömde ur spilloljan så satt PL400:an fast i botten och fick spettas loss.......
 
  • Haha
ricebridge
  • Laddar…
Skaffa en tjockare stålskiva istället.
1 buckla i plåten och du kan inte lägga saker jämnt och plant för svetsning.
Du kan heller inte svetsa fast saker i bordet som rigg vid svetsning.
Jag har byggt ca 10 svetsbord, och alla i minst 20mm plåt.
Jag bedömmer att 2mm är för tunt, men 3mm kan vara tillräckligt stabilt, ju tjockare desto bättre.
 
Kan det inte räcka med några remsor dubbelhäftande tejp? Det lär väl inte vara några större krafter i sidled?
 
  • Gilla
DeesL och 3 till
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Kan det inte räcka med några remsor dubbelhäftande tejp? Det lär väl inte vara några större krafter i sidled?
Du har så rätt min vän! Biltemas dubbelhäftande sitter rätt rejält kan jag intyga. Har fäst rätt tunga grejer med det.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad svetsar du? En till nackdel med en tunn plåt är att den leder värme bra, så ska du svetsa grövre saker med bra kräm hade jag varit lite nervös att ha trä under... De flesta limmer funkar väl sådär med värme också?
Personligen hade jag nog borrat och försänkt ner ett gänga snygga M6 insex-skruvar... Det blir ju iofs lite ställen för skit att fastna, men ska man inte laga mat på ytan kvittar det....
Det jag svestar är oftast mindre grejjer. Typ när man måste uppfinna ett högtalarfäste eller "bygga ett verktyg". Sällan tjockare än 3mm (på sin höjd 4).
Kommer nog gå på iden med dubbelhäftande tejp, och hoppa över iden med jordplan om det blir för varmt. Kanske bygger ett mobilt svetsbord istället
 
  • Gilla
Dheri och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.