Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Inte enligt Byggmax ...
Jag var på Bygmax o kunden framför mig frågade kassapersonen: "Har ni kätting?" Svaret: "Vad är det?"
Jag har ingen större tilltro till personalen på Byggmax högt eller lågt, Jonte som gör hemsidan kanske tror att mutter är en låt av Rammstein.
10 av 11 BTW:)
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
A
K Keld skrev:
mutter är en låt av Rammstein.
En mycket bra sådan, dessutom ;):heart:
 
  • Gilla
Jonix och 1 till
  • Laddar…
11/11, får ransonera byggmax alltså.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Patrik440
Grovrengörare bommade jag inte men har aldrig kallat den det.

För 15-20år sedan på en tidigare arbetsplats sa man ofta n**erkrull eller Allantrissa ( iaf till de som kände till Allans frisyr..)

/ Patrik
 
Fadai
10 av 11. Kanske borde söka jobb på byggvaruhus (om de inte hade så eländiga löner). Det var bara skruven jag missade på.
 
Säger inget :oops:
Du fick 11 av 11 möjliga. Du klarade dig bättre än 884 personer (94%) av de 934 som gjort quizet.
 
Fosfatering är för rostskydd. Annars hade skruven kunnat vara helt obehandlad.

Och kupolmutter...
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Bangade ytbeläggning och sleven (insåg samtidigt som jag tryckte att den ser ju ut som kroppsdelen tunga, och inte att den var tung som i vikt :sweat:)

Håller även jag med om kupolmutter.

9/11
 
Edit: Som ovan skrivit heter det kupolmutter, men "huvud beklädnads alternativet" var närmast rätt
 
richardtenggren
Jag tror man fosfaterar gipsskruv (för plåtregel) då det till viss mån sänker friktionen och minskar risken att det skulle skära sinsemellan.

Kupol utter kallar jag det.

"Grovrengöraren" var en chansning som gick vägen, har alltid kallat det scotchbrite-rondell.
 
A
Använder själv svarta skruv till svarta beslag, annars har jag egentligen inte funderat så mycket på det.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Jag har fått förklaringen att skulle inte gipsskruven vara behandlad skulle den kunna rosta och ge genomslag av fukten i färg och spackel.

Se även pdf på Grabbers skruvskola.

http://www.grabber.se/skruvskola/
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Visst är det ett rostskydd för spacklingen, och nog sjutton heter det kupolmutter. Aldrig hört ordet hattmutter, det måste vara lokal dialekt någonstans.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Så här skriver dewalt om sina svarta fina gipsskruvar.
  • SV Black phosphate, for better corrosion resistance
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Rost är fult - Alltså är den svarta beläggningen för att det ska vara snyggt. (y)
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.