Våran fastighet bildad på 1870-talet har inga gränsmarkeringar.
 
Claes Sörmland
B Besiktningsmannen skrev:
Hej
Det finns inget som heter eller förekommer juridisk med utrycket ”befintligt skick” enligt jordabalken 4kap 19$. Eftersom tomten redan är köpt så är den avstyckad och skall vara klar.
Så när lantmäteriet avstyckat tomten så skall det finnas gränsmarkeringar direkt.
Det finns fastslaget i lagstiftningen att man köper fastigheter i det skick som de är vid köpet (för att undvika just termen "befintligt skick" som du tycks hänga upp dig på). Här är formuleringen som ger denna effekt i 4 kap 19§:

"Om fastigheten inte stämmer överens med vad som följer av avtalet eller om den annars avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta vid köpet, tillämpas vad som sägs i 12 § om köparens rätt att göra avdrag på köpeskillingen eller häva köpet. Köparen har dessutom rätt till ersättning för skada, om felet eller förlusten beror på försummelse på säljarens sida eller om fastigheten vid köpet avvek från vad säljaren får anses ha utfäst.

Som fel får inte åberopas en avvikelse som köparen borde ha upptäckt vid en sådan undersökning av fastigheten som varit påkallad med hänsyn till fastighetens skick, den normala beskaffenheten hos jämförliga fastigheter samt omständigheterna vid köpet."

Att ta en promenad runt fastigheten och se hur det ser ut med tomtpinnarnas synlighet ingår definitivt i en sådan påkallad undersökning där skicket är en gammal obebyggd fastighet som i detta fall.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns fastslaget i lagstiftningen att man köper fastigheter i det skick som de är vid köpet (för att undvika just termen "befintligt skick" som du tycks hänga upp dig på). Här är formuleringen som ger denna effekt i 4 kap 19§:

"Om fastigheten inte stämmer överens med vad som följer av avtalet eller om den annars avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta vid köpet, tillämpas vad som sägs i 12 § om köparens rätt att göra avdrag på köpeskillingen eller häva köpet. Köparen har dessutom rätt till ersättning för skada, om felet eller förlusten beror på försummelse på säljarens sida eller om fastigheten vid köpet avvek från vad säljaren får anses ha utfäst.

Som fel får inte åberopas en avvikelse som köparen borde ha upptäckt vid en sådan undersökning av fastigheten som varit påkallad med hänsyn till fastighetens skick, den normala beskaffenheten hos jämförliga fastigheter samt omständigheterna vid köpet."

Att ta en promenad runt fastigheten och se hur det ser ut med tomtpinnarnas synlighet ingår definitivt i en sådan påkallad undersökning där skicket är en gammal obebyggd fastighet som i detta fall.
Lugn nu. Du/vi har rätt. Jag är väl insatt i jordapalken. Det va bara just orden ”befintligt skick” som man hör var dag hos kunderna. Befintligt skick förekommer i köplagen, och det är något helt annat
 
Claes Sörmland
"Dolt fel" är en annan välanvänd term som heller inte finns ordagrant i jordabalken...
 
S Szudden skrev:
Hej! Vi har köpt tomt där tomtgräns finns på papper men inga ”tomtstolpar” finns utsatta.Vi har ett mail där säljaren svarar mig då jag ber om att de ska sättas ut: ”När jag pratade med kommunen så sa dom att exakta gränsmarkeringar sker i samband med att det riktiga bygglovet godkänns. Fram till att stolparna hittas eller mäts ut så får ni höfta lite.”

Hur ska detta tolkas? Har han som säljare ansvaret att betala för kostnaden (Lantmäteriet) att få upp gränsmarkeringarna (stolpar), eller är det vi som köpare?
När jag köpte en fastighet för många år sedan så delade jag och säljaren på Lantmäterikostnaden, vi visste då att det inte fanns stolpar. Det var en avstyckning.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
"Dolt fel" är en annan välanvänd term som heller inte finns ordagrant i jordabalken...
Dolt fel är ett annat samlingsord för fel som inte kunde upptäckas vid en grundlig besiktning som fanns innan köpet. Jag anlitas en del som sakkunnig i tingsrätten, och tingsrätten använder själva ordet dolda fel, och är idag ett praxis utryck även hos domare och jurister. Men när utrycket befintligt skick uppkommer i en tvist vid ett fastighetsköp, då sparkar åklagare och domare bakut....
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja juristskrået har naturligtvis sina triggers och egna termer som alla yrkesgrupper och är en väldigt homogen grupp som alla skyfflats genom nästan samma mycket formativa utbildningar. Men bortsett från terminologin och struktureringen så är 19 § i köplagen (den som nämner befintligt skick) till andemeningen ganska lik jordabalkens paragrafer om motsvarande ämne.
 
S Szudden skrev:
Hej! Vi har köpt tomt där tomtgräns finns på papper men inga ”tomtstolpar” finns utsatta.Vi har ett mail där säljaren svarar mig då jag ber om att de ska sättas ut: ”När jag pratade med kommunen så sa dom att exakta gränsmarkeringar sker i samband med att det riktiga bygglovet godkänns. Fram till att stolparna hittas eller mäts ut så får ni höfta lite.”

Hur ska detta tolkas? Har han som säljare ansvaret att betala för kostnaden (Lantmäteriet) att få upp gränsmarkeringarna (stolpar), eller är det vi som köpare?
Har inte läst igenom hela tråden men det var nyligen en liknande, https://www.byggahus.se/forum/threads/maeta-upp-tomtgraens-billigt-men-bra.341557/
Vill man veta var tomtgrärnserna går ringer man berörd myndighet, Lantmäteriet, det kontor som servar ditt område. Om det handlar om en nyligen bildad fastighet är det en enkel sak att få reda på gränserna och du har säkert redan betalat för markeringen. Det är oklart när markeringen ska göras, ibland blir det först efter byggnation, ibland före. Man gör bara markeringen en gång. Om du måste betala rör det sig om kanske 1000 kr och uppåt (tidsdebitering). Är det en gammal fastighet, 30 år eller mer kan det bli kostsamt om en gränsbestämning ska ske. Då är bara uppstartsavgiften drygt 3000 kr och så tillkommer timdebitering på det utförda arbetet. Det här sistnämda är inte så vanligt men jag fick nyligen ett sådant uppdrag men det var inte från en privatperson utan ett företag som ska exploatera en gammal tomt.
 
Beställ fastighetsbildningskartan på din och grannens fastighet
-Det är allmän handling och kostnadsfritt
-Där ser du exakt vart gränsen går och om några gränspinnar är islagna.

-Det är också fastighetsbildningskartan dom är den juridiskt bindande.
 
B Besiktningsmannen skrev:
Dolt fel är ett annat samlingsord för fel som inte kunde upptäckas vid en grundlig besiktning som fanns innan köpet. Jag anlitas en del som sakkunnig i tingsrätten, och tingsrätten använder själva ordet dolda fel, och är idag ett praxis utryck även hos domare och jurister. Men när utrycket befintligt skick uppkommer i en tvist vid ett fastighetsköp, då sparkar åklagare och domare bakut....
Vad gör åklagaren i ett tvistemål?
 
C
B Besiktningsmannen skrev:
när lantmäteriet avstyckat tomten så skall det finnas gränsmarkeringar direkt
Finns några fall där det inte stämmer:
Preliminärfråga: "Om det är lämpligt, får fastighetsbildningsbeslutet meddelas även om tekniska arbeten och värderingar inte har utförts." (t.ex. när någon behöver objekt att belåna för att börja bygga och gränspunkterna lämpligen markeras efter bygget för att inte förstöras)
Fullföljdsåtgärd: "Om det är lämpligt, får utmärkning av gräns verkställas efter förrättningens avslutande." (t.ex. när beslutet riskerar att överklagas och kanske ändras av högre instans)
Olämpliga utmärkningsförhållanden: "Om utstakning och utmärkning enligt första och andra styckena inte lämpligen kan ske på grund av fastighetens beskaffenhet, skall gränserna med tillräcklig noggrannhet beskrivas på den karta som upprättas enligt 28 § eller i andra förrättningshandlingar." (t.ex. gränspunkt i vatten eller väg)
 
T
Om du vill få ett hum om hur din tomt ser ut (och har lite tur) så testa att leta upp din tomt på kartan hos hitta.se och slå sedan på tomtmarkeringsfunktionen.
Har du lite tur så finns din tomt någorlunda exakt markerad så att du vet var du ska börja leta tomtpinnar.
 
O Olivia0001 skrev:
Beställ fastighetsbildningskartan på din och grannens fastighet
-Det är allmän handling och kostnadsfritt
-Där ser du exakt vart gränsen går och om några gränspinnar är islagna.

-Det är också fastighetsbildningskartan dom är den juridiskt bindande.
Jag vet inte om det var den jag fick ut, men jag fick iaf ut en handritad karta från 40-talet samt ett dokument som nån lantmätarmästare(?) hade skrivit med gammaldags formuleringar.

Den kartan var inte till så mycket hälp för mej kan jag säga.. saker i naturen har ändrat sej de senaste 75 åren..

I mitt fall var det mer nyfikenhet var gränserna går mer exakt så jag forskade inte mera.
 
B b8q skrev:
Därför är det bra att åtminstone beställa en gränspåvisning från kommunen, då får du träkäppar uppsatta för ett par tusenlappar ungefär.
Vad händer om jag som privatperson ersätter träkäpparna mot något mer hållbart, t.ex. borrar fast stålrör?
 
Går väl bra, MEN använd då en rörtyp, som EJ kan förväxlas med Lantmäteriets. Ta t.ex fyrkantiga rör eller grova rör. Att sätta ut rör lika som Lantmäteriets kan nog bli ganska kännbart ( tursamt nog är dödsstraffet avskaffat nu, men det har varit straffet för dylikt görande, längre tillbaka i tiden ).
 
  • Gilla
goerana och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.