Hej alla!

Vi är på G med renovering av vårt vardagsrum. Vi kommer att riva den bärande väggen som visas på bilderna, tanken är att eventuellt få plats med ett matbord i delen närmast uterumsdörren.

Vi har varit väldigt inne på att sänka taket för att installera infällda spotlights.
Tänkte höra med er om ni har någon bra input angående detta? Är det en bra idé med infällda spotlights? Hur många behöver vi? Hur ska vi tänka med placering? Är det bättre att fokusera på takhöjden snarare än att fälla in spottar kanske? Vad för spottar hade ni valt? Vi uppskattar våra nuvarande olika Philips Hue-lampor och hade gärna utökat detta system med passande armaturer.

Hur hade ni gjort, helt enkelt? :)

Vi har i dagsläget, i nuvarande skick enligt bilderna ~2.7 m i tak. Balken som ersätter väggen kommer sticka ungefär 15 cm från detta.

Lägger även in ritningen vi hade till kommunen så att man ska se måtten!

Tack allihopa!

Divx1cu.jpg
5siqaqC.jpg
Y0mIMbC.jpg
kvpg69d.png
 
M mickeforsberg skrev:
Vi är på G med renovering av vårt vardagsrum. Vi kommer att riva den bärande väggen som visas på bilderna, tanken är att eventuellt få plats med ett matbord i delen närmast uterumsdörren.
Jag är gammalmodig och kanske lite tvärt emot från din moderna smak.
Så mitt råd är: Inga spotlights i vanliga bostadsrum. Använd vanliga taklampor, plafonder, vägglampetter och golvstående läslampor, det blir mycket trevligare.
Och ger inte samma rymd- och kosmonautkänsla.

Vi har spotlights på två ställen bara: Under ett köksöverskåp, och över handfatet i stora dusch-/toa-rummet.
Så här ser det till exempel ut vid vår matplats, en Tiffany-lampa-kopia. I bakgrunden ser du våra spotlights.
Köksinteriör med Tiffany-lampa över matbord och spotlights under köksskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
BirgitS
Hide-a-lite har en bra guide på sin webbplats som tar upp lämplig styrka, ljusvinkel och antal på ljuskällorna, vad man ska tänka på när det gäller placering mm. Det är viktigt att tänka ut möblering innan man planerar in belysningen så att man t.ex. inte får spottar som lyser en i ögonen när man sitter i soffan utan får spottarna över de sträckor där man går och som belysning av tavlor etc.

Även om ni nu väljer att ha spottar så se till att sätta upp takuttag för taklampor på alla ställen där man kan tänka sig att man vill ha det i framtiden, för förr eller senare blir det mycket omodernt med spottar.
 
Jag håller med knockonwood.

I vanliga rum blir det bättre med "vanliga" armaturer. Spotlights passar bra i köket över matlagningsdelen, kan passa i badrum. Där vill man ha så lite prylar som möjligt som kan bli smutsiga, man vill ha rena ytor.

I ett vardagsrum/matrum kan du skapa precis den stil du vill med olika armaturer. Den dag du vill byta stil, byter du armatur. Det var ett tag för typ 15 år sedan när det var väldigt inne med spotlights överallt, det var trendigt. Det är OK att följa trender, men det är dumt att följa en tillfällig trend med något du knappast bygger bort de närmaste 20 åren. Och nu är det inte ens trendigt.

Och jag skulle framförallt under inga omständigheter sänka taket i ett sådant rum för att få in spottar. Bra takhöjd är ett av de viktigaste kvalitetsmärkena på ett bra rum, framförallt ett större rum som du har där.
 
  • Gilla
Rosti och 1 till
  • Laddar…
Jag har själv 32 infällda spotlights i taket vardagsrum/kök och håller på och konverterar till Hue för fullt.
Men, jag hade gipstak som jag la om, så att jag kunde lägga in pottor ovanför.
(Japp, @hempularen har helt rätt, det gjordes för rätt precis 15 år sedan)

Hade jag varit tvungen att välja mellan infällda spotlights och takhöjd hade jag valt takhöjd.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
...mitt råd är: Inga spotlights i vanliga bostadsrum
BirgitS BirgitS skrev:
Även om ni nu väljer att ha spottar så se till att sätta upp takuttag för taklampor på alla ställen där man kan tänka sig att man vill ha det i framtiden, för förr eller senare blir det mycket omodernt med spottar.
H hempularen skrev:
Och jag skulle framförallt under inga omständigheter sänka taket i ett sådant rum för att få in spottar. Bra takhöjd är ett av de viktigaste kvalitetsmärkena på ett bra rum, framförallt ett större rum som du har där.
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Hade jag varit tvungen att välja mellan infällda spotlights och takhöjd hade jag valt takhöjd.
Ni verkar vara eniga allihopa! Jag hade själv börjat bli lite skeptisk till om vi verkligen ska ha infällda i vardagsrummet, lite därför denna tråden skapades tror jag. Ska försöka övertyga sambon också, snygga taklampor it is! :)

Frågan är hur man ska planera uttagen? Vi har ju några uttag som kanske syns på bilderna. Egentligen hade jag kanske velat ha uttagen i väggen istället för i taket för att få en snygg list rakt ut till armaturen... men man kanske inte sätter uttagen i väggen längre? Vet att föräldrarnas hus har det så här i alla rum.
Vad tror ni? Bättre med infällt uttag i taket?
 
Har spottar med ca 1,5 meters mellanrum i hela huset, LED monterat för 3 år sen, det är inget jag använder till vardags, förutom nerdimmrat i hallen vintertid, men det är grymt bra att ha när man väl behöver se bra.
Å andra sidan bryr jag mig inte om trender, utan praktisk funktion.
Sen kan man vara yngre, då man såg bra även om det var kolsvart, men plötsligt närmar man sig 50, och kräver mycket mera ljus, framför allt rätt ljus från rätt håll, då är det bra att ha takspottarna.
Jag skulle utan att blinka sänkt taket några cm när man ändå är där. Standard takhöjd som de flesta har är 2.40, så om ni har 2.70 el 2.65 kommer typ ingen märka.
Dra både och helt enkelt.
 
BirgitS
M mickeforsberg skrev:
Egentligen hade jag kanske velat ha uttagen i väggen istället för i taket för att få en snygg list rakt ut till armaturen... men man kanske inte sätter uttagen i väggen längre? Vet att föräldrarnas hus har det så här i alla rum.
Vad tror ni? Bättre med infällt uttag i taket?
Det var ett tag då det var vanligt att sätta takuttagen i väggarna i prefabricerade hus därför att man märkte att folk så ofta var missnöjda med standardplaceringen med ett takuttag mitt i rummet, men de flesta tycker nog inte att det är snyggt med några m kabel i taket. Vet man hur man ska möblera så är det väl bra att sätta ett uttag precis ovanför soffbord, matbord mm, men har man ingen aning eller vet att man möblerar om ofta kan det ju vara lika bra att ha uttag vid väggarna i stället för att ha korta kablar i taket.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jag har själv 32 infällda spotlights i taket vardagsrum/kök och håller på och konverterar till Hue för fullt.
Tänker på det här med strömbrytare... hur gör du med dessa? Har du en vanlig strömbrytare och sedan en Philips Hue-strömbrytare bredvid? Eller du kör enbart via appen till alla lampor?

Isakare Isakare skrev:
Har spottar med ca 1,5 meters mellanrum i hela huset
Vilken storlek har du på dessa? Tänker man kanske kan ha lite mindre inbyggda LED, som du säger de kräver ju inte samma höjd som en armatur för GU10. Taket blir ju i så fall 2.60-2.65 istället för ~2.55 (med GU10)

BirgitS BirgitS skrev:
Det var ett tag då det var vanligt att sätta takuttagen i väggarna i prefabricerade hus därför att man märkte att folk så ofta var missnöjda med standardplaceringen med ett takuttag mitt i rummet, men de flesta tycker nog inte att det är snyggt med några m kabel i taket.
Vi får kanske planera ett par bra takuttag istället.
De befintliga uttagen, vad gör jag med dessa om de är helt felplacerade? Jag antar att jag inte bara kan bygga in kablarna. Doslock över bara?
 
M mickeforsberg skrev:
Tänker på det här med strömbrytare... hur gör du med dessa? Har du en vanlig strömbrytare och sedan en Philips Hue-strömbrytare bredvid? Eller du kör enbart via appen till alla lampor?
Jag har valt att bara ha "hue" strömbrytare och app-styrning då jag inte har någon lämplig vägg-yta där det samtidigt skulle gå att dra kablar på ett rimligt vis.
(Hue inom citat-tecken, då jag har kombinerat Z-wave och Hue för belysningen)

mickeforsberg skrev:
Vi får kanske planera ett par bra takuttag istället.
De befintliga uttagen, vad gör jag med dessa om de är helt felplacerade? Jag antar att jag inte bara kan bygga in kablarna. Doslock över bara?
Doslock om du står ut med utseendet (och de glömmer man rätt snabbt bort)
Annars får du riva bort dosorna och i det fallet du bara har två rör in så kan du ju skarva rören och dra nya ledningar, men så fort det är mer än två rör blir det en hel del jobb...
Men visst, ska du riva ned taket och göra om allt så kan det ju vara värt det, annars skulle jag *verkligen* rekommendera doslock. :)

Framför allt, bygg *aldrig* in dosor.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
M mickeforsberg skrev:
Tänker på det här med strömbrytare... hur gör du med dessa? Har du en vanlig strömbrytare och sedan en Philips Hue-strömbrytare bredvid? Eller du kör enbart via appen till alla lampor?
Det finns ju tillfällen där man vill göra takuttaget helt strömlöst och då helst utan att behöva slå av säkringen så en vanlig strömbrytare är bra också, men den behöver ju inte sitta bredvid om man inte vill.

M mickeforsberg skrev:
De befintliga uttagen, vad gör jag med dessa om de är helt felplacerade? Jag antar att jag inte bara kan bygga in kablarna. Doslock över bara?
Doslock eller så får man dra om kablarna så att det inte blir någon skarv på vägen till de nya takuttagen.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jag har valt att bara ha "hue" strömbrytare och app-styrning då jag inte har någon lämplig vägg-yta där det samtidigt skulle gå att dra kablar på ett rimligt vis.
(Hue inom citat-tecken, då jag har kombinerat Z-wave och Hue för belysningen)
Så hade jag ju velat ha det... men vill man inte ibland kunna bryta strömmen via strömbrytare? Nej det gör man kanske aldrig iförsig! Tänker om Hue-systemet låser sig på något vis, eller en lampa slutar svara.

Nackdelen om jag ska ha infällda spottar som inte är Hue är att jag får ha en strömbrytare till dessa och en till Hue, som skiljer sig i utseende. :worried:

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Doslock om du står ut med utseendet (och de glömmer man rätt snabbt bort)
Annars får du riva bort dosorna och i det fallet du bara har två rör in så kan du ju skarva rören och dra nya ledningar, men så fort det är mer än två rör blir det en hel del jobb...
Men visst, ska du riva ned taket och göra om allt så kan det ju vara värt det, annars skulle jag *verkligen* rekommendera doslock. :)

Framför allt, bygg *aldrig* in dosor.
Jag tänkte ju inte riva mer än jag redan gjort, så jag kanske nöjer mig med ett fint doslock då ;)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns ju tillfällen där man vill göra takuttaget helt strömlöst och då helst utan att behöva slå av säkringen så en vanlig strömbrytare är bra också, men den behöver ju inte sitta bredvid om man inte vill.
Lite det jag tänker, att det kan vara bra med en strömbrytare till själva strömmen också... nackdelen är ju som sagt utseendemässigt!
 
janwide
Infällda spotlights diskvalificerar ju inte andra belysningar också. Vi har infällda spotlights i matrum och kök som går att dimma från bara mycket svagt glödljus till väldigt starkt. Sedan har vi både taklampor fönsterlampor och golvlampor som kompletterar detta. Dessa står för stämningsbelysningen medans spottarna sköter grundljuset samt ser till att man har ordentlig belysning när man tillexempel städar.
 
M mickeforsberg skrev:
Så hade jag ju velat ha det... men vill man inte ibland kunna bryta strömmen via strömbrytare? Nej det gör man kanske aldrig iförsig! Tänker om Hue-systemet låser sig på något vis, eller en lampa slutar svara.
Jag har gjort det så att jag har en "huvudbrytare" för alla tak-uttag etc. i ett städskåp.
För ja, du vill ibland bryta strömmen och det är smidigt att inte behöva springa till proppskåpet.
Men den tänker jag inte på som "strömbrytare" då den inte är speciellt smidig att använda till vardags. :)

För att få till enhetliga brytare får man nog köra något annat än Hue's egna fjärrkontroll.
Ett mellanting är ju att ta något i stil med denna.
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/belysning/lampor-ljuskallor/philips-hue/philips-hue-tillbehor/vimar-smart-switch-plana-2-vags-fjarrstrombrytare-vit-p51115

Men ska man få det att bli riktigt snyggt behöver man nog bli lite mer kreativ. Tyvärr finns det ju än så länge betydligt mer inbyggnads-brytare för Z-wave än Zigbee/Hue.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.