M mxjolle skrev:
Tänk vad man kan tycka olika. Som sagt, jag gav nog halva ordpriset, därav köp.

Angående gräsfrö är det bara å gå lite omlott och sen myllas ändå gräsfröna ner så någon skarv har jag inte uppmärksammat.

Synlig skarv strör jag för hand innan myllning men grovjobbet gör jag alltså med Gardena.

Bränt gräs är för lite vatten och för mycket gödsel. Kan hända även för hand.
Instämmer helt!
 
F
M mxjolle skrev:
Tänk vad man kan tycka olika. Som sagt, jag gav nog halva ordpriset, därav köp.

Angående gräsfrö är det bara å gå lite omlott och sen myllas ändå gräsfröna ner så någon skarv har jag inte uppmärksammat.

Synlig skarv strör jag för hand innan myllning men grovjobbet gör jag alltså med Gardena.

Bränt gräs är för lite vatten och för mycket gödsel. Kan hända även för hand.

Tycker också att den är rätt kass. Har ingen men har provat en liknande av annat fabrikat och som koncept suger den. Ineffektiv, varje cm man vill gödsla måste man köra över. En kastande spridare är mångfalt effektivare på alla sätt. När det gäller gräsfrö så handkastar jag faktiskt oavsett om jag har spridare eller inte.
 
F fsn skrev:
Tycker också att den är rätt kass. Har ingen men har provat en liknande av annat fabrikat och som koncept suger den. Ineffektiv, varje cm man vill gödsla måste man köra över. En kastande spridare är mångfalt effektivare på alla sätt. När det gäller gräsfrö så handkastar jag faktiskt oavsett om jag har spridare eller inte.
Nu vill jag bara poängtera att jag inte försvarar produkten. Finns säkert bättre som ni säger. Jag har inte själv provat någon annan utan råkade helt enkelt införskaffa mig den vid kraftig rabatt och duger än sålänge för mitt ändamål.

Vi kan enas om att tycka olika. Huvudsaken är att näste man har lite info att gå på :D(y)
 
elpaco elpaco skrev:
Grundgöd genom att fräsa ner gödsel i jorden innan sådd.
Varför ska man fräsa ner startgödslet?
Verkar bara vara några fåtal (Svenska) instruktioner som säger just fräsa ner.
Läser man US och UK så lägger de sådden och gödningen samtidigt, avslutat med lite lukring med kratta eller dylikt och självklart vatten.
Ska till att göda och så i helgen.
 
F
Maxwells demon TotalControl skrev:
Varför ska man fräsa ner startgödslet?
Verkar bara vara några fåtal (Svenska) instruktioner som säger just fräsa ner.
Läser man US och UK så lägger de sådden och gödningen samtidigt, avslutat med lite lukring med kratta eller dylikt och självklart vatten.
Ska till att göda och så i helgen.
Du vill inte ha storkornigt gödsel i dager, luckra ner den lite. Jag gödslar och krattar ner/över det och sår direkt efter. Brukar kalka lite samtidigt med av gammal vana. Har fått för mig att kvävet biter bättre då jorden inte är för sur.
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Varför ska man fräsa ner startgödslet?
Verkar bara vara några fåtal (Svenska) instruktioner som säger just fräsa ner.
Läser man US och UK så lägger de sådden och gödningen samtidigt, avslutat med lite lukring med kratta eller dylikt och självklart vatten.
Ska att göda och så i helgen.
För att du har möjligheten! All gödning gör sig bättre i 5cm toppskikt, men så fort gräset är där går det inte. Har du funderat över varför gödning i rabatter gärna skall myllas ned?
 
Okej tack för era svar. Verkar vara instruktioner för utrullning av gräs som förespråkar nedfräsning för att inte bränna rötterna. Sådd så luckras det ned i toppskiktet.
 
För att kapa tråden lite: om jag sår gräsmatta nästa helg(40 kvm, lite gödslat, växtduk), kan jag ha en gräsmatta som tål att gå försiktigt på på midsommar?
 
Ymer Ymer skrev:
För att kapa tråden lite: om jag sår gräsmatta nästa helg(40 kvm, lite gödslat, växtduk), kan jag ha en gräsmatta som tål att gå försiktigt på på midsommar?
Antagligen inte.
 
F
Ymer Ymer skrev:
För att kapa tråden lite: om jag sår gräsmatta nästa helg(40 kvm, lite gödslat, växtduk), kan jag ha en gräsmatta som tål att gå försiktigt på på midsommar?
Det är vecka 20 på måndag. Om du bereder marken och rullar ut gräs så har du gräsmatta till midsommar med 2 veckors marginal. Glöm inte vattna. 40 kvm rullar du ut på en timma.
 
F fsn skrev:
Det är vecka 20 på måndag. Om du bereder marken och rukkar ut gräs så har du gräsmatta till midsommar med 2 veckors marginal. Glöm inte vattna.
Det kommer att stå strån i backen. Han kommer inte kunna ha en midsommarfest på den. Han bör helst inte beträda den för annat än klippning.
 
F
elpaco elpaco skrev:
Det kommer att stå strån i backen. Han kommer inte kunna ha en midsommarfest på den. Han bör helst inte beträda den för annat än klippning.

Efter 5 veckor (som jag tror det är till midsommar) så tål ett utrullat gräs att gå försiktigt på. Beror väl förvisso på hur färska rullarna är, det är skillnad på helt färska eller ett dygn gamla som börjat genererera värme. Bra underarbete så man inte trampar hål bara. Och gräset har väl förvisso inte växt fast riktigt heller men det är oändligt mycket bättre än en samtida sådd matta.
 
Men med tanke på att han efterfrågade Sådd gräsmatta, så tror jag vi är överens om svaret NEJ. Det kan (bör) du inte...
 
Platsen för gräsmattan är just utanför entrén. Det var därför jag undrade om den skulle klara av att gå på. Jag tänker lägga ut en spång men alltid är det någon som råkar gå på gräset. För mig passar det lite bättre att så än rulla ut gräs men jaggillar idén om rullgräs så jag ska kolla om jag kan få tag i rullgräs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.