Jörn Utzon är kanske mest känd för att ha ritat världsarvslistade Operahuset i Sydney. Nu har vi dock chansen att få njuta av en välbevarad 50-talspärla av honom i form av ett atriumhus i stadsdelen Planetstaden i Lund.

Du kan läsa artikeln här: 50-talshus av Utzon i Planetstaden
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Galet vackert. Det här är helt i min smak.
 
  • Gilla
Herr_JT och 1 till
  • Laddar…
Läckert hus. Känns väldigt privat. Det är fint att det renoverats så varsamt. Jag gillar också att de blyinfattade fönstren finns kvar - så otroligt omodernt idag men här ser man hur väl de passar i huset. (Är själv uppvuxen i ett funkishus med den vackraste hallen någonsin - med blyinfattade fönster!)

Det kommer nog bli hög budgivning.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Excel
Fint hus, gemensamhetsutrymmen är vita. Undrar hur innertaket I vardagsrummet var tänkt att se ut.
 
Väldigt tilltalande, i min smak också. Gillar atriumgården, planlösning och material. Om en hade 8,5 mille (eller mer)....
 
Jag har varit i ett par av dessa hus. De är fina, helt klart. Älskar atriumgården där man vistas helt insynsskyddat. Just detta är ju dock tillbyggt och har därför en rätt konstig form på vardagsrummet. Är inte säker på att jag tycker just det är så lyckat.
Tycker ändå att det är rätt snyggt, gillar badrummen.
Driftskostnaden är ju dock helt crazy. 100 000 med skatt och hemförsäkring. Puh!
 
Underbart!:love:
 
Hemmakatten
Härligt hus!
 
Fulkemisten
Ja, helt otroligt. Sånt här går jag igång på. Det enda var väl köket då. Tråkigt tycker jag. För tankarna till "hyresrätt materialval 1a" i ett så här spektakulärt hus. Hade kunnat sticka ut mer med något slags platsbygge a la 50-tal i modern tappning. De har ju vågat med badrummen.
 
  • Gilla
Gammelnörden och 2 till
  • Laddar…
Här finns mycket att gilla – inte minst atriumgården.
Planlösningen är inte så dum. En sida, ja, två om man räknar med atriumsidan, är fönsterlösa, vilket kan vara en stor fördel på små tomter. Det finns två entréer, en med en liten hall och en med vad man kallat kapprum, vilket är lite förbryllande.
Kökets rena stil vinner nog i längden. (Vem saknar den tunga och svårstädade stilen med djupa profiler från 80-talet?) Dock gillar jag inte känsligt trä i arbetsytor kring spisen. Matplats precis utanför är förstås bra.
Korridorstumpen vid sovrummen upplevs knappast som en korridor, med tanke på de stora fönstren mot atriumgården.
Det som numera gubevars ska kallas för "master bedroom" med tillhörande badrum gillar jag – ljust och luftigt och med rimligen tillräckligt garderobsutrymme.
Vardagsrummet är luftigt och den sneda vinkeln tillför något extra. Det är dock tur att tv:n fått ett eget rum, för den skulle funka dåligt i vardagsrummet.
Roligt att de hållit stilen i badrummen, där det svarta med ljusgult porslin var läckert. (Dock är svart kakel ett helsike med tanke på kalkfläckar.)

Här skulle jag trivas!
Jag gillar även många av möblerna, inte minst skrivborden.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
J J-stedt skrev:
Här finns mycket att gilla – inte minst atriumgården.
Planlösningen är inte så dum. En sida, ja, två om man räknar med atriumsidan, är fönsterlösa, vilket kan vara en stor fördel på små tomter. Det finns två entréer, en med en liten hall och en med vad man kallat kapprum, vilket är lite förbryllande.
Kökets rena stil vinner nog i längden. (Vem saknar den tunga och svårstädade stilen med djupa profiler från 80-talet?) Dock gillar jag inte känsligt trä i arbetsytor kring spisen. Matplats precis utanför är förstås bra.
Korridorstumpen vid sovrummen upplevs knappast som en korridor, med tanke på de stora fönstren mot atriumgården.
Det som numera gubevars ska kallas för "master bedroom" med tillhörande badrum gillar jag – ljust och luftigt och med rimligen tillräckligt garderobsutrymme.
Vardagsrummet är luftigt och den sneda vinkeln tillför något extra. Det är dock tur att tv:n fått ett eget rum, för den skulle funka dåligt i vardagsrummet.
Roligt att de hållit stilen i badrummen, där det svarta med ljusgult porslin var läckert. (Dock är svart kakel ett helsike med tanke på kalkfläckar.)

Här skulle jag trivas!
Jag gillar även många av möblerna, inte minst skrivborden.
Svart kakel i bad/duschrum kan visst fungera bra även för mig som har extremt hårt vatten. Mitt kakel är inte högblankt. Kan det kanske bero på kvaliten? Jag har samma svarta kakel på golvet i bastun och det fungerar också bra.
 
Sånt här blir man ju lycklig av, detta borde alla som klagar på "lådhus" se och inse att det är skillnad på snabbyggda och billiga "lådhus" och eftertänksamt ritade och genomtänkta moderna hus.
 
Skånska sparbanksstiftelsen hade ju helt rätt, hus med tegelfasad, med taktegel och betongstomme och grund lämpar sig mycket väl i de Skånska fuktiga klimatet. Särskilt jämfört med alla "utländska" hus från Sverige som byggs i Skåne nu, med både träbjälklag i grunden, träreglar och sedan lite putsade skivor som fasad.
 
yonna yonna skrev:
Svart kakel i bad/duschrum kan visst fungera bra även för mig som har extremt hårt vatten. Mitt kakel är inte högblankt. Kan det kanske bero på kvaliten? Jag har samma svarta kakel på golvet i bastun och det fungerar också bra.
Högblankt svart är det jag sett och det såg inte så roligt ut. Sen är ju högblankt svart en mardröm ur belysningsergonomisk synpunkt …
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.