Funderar vidare på uppvärmningen av mitt framtida garage.

Är det tillåtet/lagligt att montera in en kamin i ett garage?

Jag har en italiensk rackare på 10kW med glas i luckan där man efter att fått fart på brasan matar från en lucka på ena kortsidan. Det finns yttre luckor som kan täcka dragspjällen (utan att kväva) och och sidomatningsluckan. Alltså brinner lågan "instängt".

Skulle ju vara ett utmärkt sätt att höja temperaturen från den tänkta grundtempen på 15 grader vid stora mekorgier ;)

Vilka regler/bestämmelser gäller för detta? Nån som vet?
 
Tror inte det är tillåtet, tyvärr, skulle själv vilja kasta in en kamin, då det går väldigt snabbt att värma upp garaget.
 
Hemmakatten
Varför skulle det inte vara tillåtet?
 
Jag har också hört det, vill minnas att anledningen var att man ofta har lättantändliga vätskor t.ex. bensin i garaget. :-/ ;)
 
Hemmakatten
Men det är okej att ha oljepannan och tanken i garaget. Vet bestämt att jag varit på besök i hus som haft det så. Det verkar lite okonsekvent, men ni har säkert rätt. ;)
 
Eldningsolja är inte på lååååånga vägar så lättantändligt som bensin. ;)
 
Kommer inte ihåg var jag har läst att det är otillåtet med kamin i garage, min pappa har dock kamin i sitt garage, dock bor han på laglöst land i norrbotten :)
 
  • Gilla
tobiast
  • Laddar…
Oavsett lagligheten så skulle jag ändå ta och bygga ett litet panrum i garaget och sen köra något enklare vatten/luft värme system i byggnaden. Eld i närheten av bilar och annat dyrt bränbart känns inte helt bra.
 
Enligt uppgift får det inte vara dörr direkt från pannrummet in till garaget, stämmer det ?

En kompis fick i.a.f problem efter att rivit en vägg i källaren så att det endast var en dörr mellan pannrum och garage.

Var i höstas och köpte en bil hos en som hade relativt nybyggt garage, han hade panna i garaget, jag frågade hur tusan det blev godkänt, han sa att det var inte speciellt enkelt, kravet var visst att pannan tog förbränningsluften utifrån  :-?

Låter jäkligt konstigt att man får ha panna i garaget i ena fallet.....och i det andra måste man ha 2 dörrar med utrymme imellan  ::)
 
Jag har en kompis som har kamin i garaget, -lagligt eller ej??
[smiley=huh.gif]
 
Om det nu är otillåtet att ha kamin i garage skulle jag vilja veta vad defnitionen på garage är..

Jag bygger just 40kvm garage. Dubbelgarage, men bara enkelgarageport på ena halvan. En vägg delar av garaget på mitten. Den halvan som inte har garageport blir inrett rum med trägolv - alltså inte möjligt att förvara en bil där. Skulle man alltså inte få ha kamin i detta rum?
 
galento
Skulle själv aldrig vilja ha vedeldning i ett garage.Det brukar ju finnas mkt brandfarliga ämnen där förutom bensin t.ex knallgas vid laddning av batterier.Via arbetet på verkstad har vi fått varit med om brandövningar och fått sett resultatet av vad detta med brand kan leda till.Enligt brandgubbarna är t.ex 2 cl bensin i ett 200 liters fat den optimala blandningen för att få explosiv gasblandning så öppen låga i garage bör man nog vara försiktig med.Ett annat (dyrare) alternativ är väl att ha en byggfläkt att klämma på vid behov av extra värme.
 
Gassvets, el/migsvets, vinkelslip är väl minst lika farligt som en vedkamin?
 
galento
morsan skrev:
Gassvets, el/migsvets, vinkelslip är väl minst lika farligt som en vedkamin?
Ska man hålla på med dessa maskiner så har man förhoppningsvis varit förutseénde och gipsat väggar och tak alternativt plåtklädda väggar och tak,annars har en del ett särskilt utrymme för slipning mm.
 
galento skrev:
[quote author=morsan link=1136986624/0#12 date=1137234434]Gassvets, el/migsvets, vinkelslip är väl minst lika farligt som en vedkamin?
Ska man hålla på med dessa maskiner så har man förhoppningsvis varit förutseénde och gipsat väggar och tak alternativt plåtklädda väggar och tak,annars har en del ett särskilt utrymme för slipning mm.[/quote]

galento, vad har väggar och tak med mkt brandfarliga ämnen att göra ;) Frågan ställdes med anledning av ditt inlägg om t ex knallgas. Det finns bra många elmaskiner som kan tända på lika bra som en vedkamin, eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.