Så var det åter dags med en liten uppdatering.
Fixade till skyddet över frässtålet. Fräste ut 8mm hålet med Dominofräsen och en rampamuff i anhållet bakom korsmuttern håller det hela på plats och är lätt att höjdjustera.
Plastskivan slipades till rätt form och kanten blankades med tändaren.
I morgon får jag ”elda på” bygget om det skall bli klart någon gång! Det är ju Valborg!


Skydd i formad plast över träarbetsstycke med frässtålsverktyget och fästelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Träskydd med svart stjärnmutter ovanför ett 8mm hål, bakom är en plastskiva formad och slipad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skydd över frässtål med fräst 8mm hål, rampamuff vid korsmutter och slipad plastskiva på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 3 till
  • Laddar…
Dagen till ära så blev det ”lite tid” över för fräsbordsbygget.
Fräsbordet har fått ett antal 20mm hål för blivande fastspänningar.

Träfräsbord med 20mm hål, T-rack list och en försänkt metallbricka i verkstadsomgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då bordsyten är 25mm tjockt har hålen fasats 45 grader på undersidan så att Festool spännverktygen går att använda.

Träfräsbord med 20mm hål och fasade kanter, en inbäddad metallbricka, verktyg och utrustning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


T-rack listen har borrats och måttanpassats.

Ett hembyggt fräsbord i trä med 20 mm hål, T-spår och en försänkt metallbricka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En 30mm metallbricka har försänks ner i fräsbordet för att kunna hålla vinkelmätaren på plats när man vinkelställer fräsbordet i framtiden.

Snart är alla olika bearbetningsmoment klara och då blir det slutslipning av alla träytor men mer om det kommer under veckan hoppas jag.
Elda med sans ikväll! Trevlig Valborg!
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Dagens arbetpass är över och jag har utrustat mig med en behändig ”brandsläckare”!

Ölburk av märket Arboga på ett arbetsbord i en verkstad med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Klaugust och 1 till
  • Laddar…
Regn! Det regnar och det är bra av två skäl. Vi behöver regn för marken är snustorr och jag kan bygga vidare på fräsprojektet!

I dag har ytorna fått sin första puts korn 80. De flesta kanter har fått en 45 graders fräsning med den lilla 12v Boschfräsen. Otroligt smidig att köra kanter med! Kontaktytorna kommer att få finare putsning innan oljan strykes på.

Träarbetsbänk i verkstad med 45 graders frästa kanter och tvärgående ekbitar för stabilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Upptäckte att den stavlimmade bordsskivan hade blivitlite buktig i och med att jag hade fräst spåret för T-racken. Två tvärgående lite tjockare ekbitar gjorde den plan igen!

Träbord med frästa spår och rampamuffar, förstärkt med tvärgående ekbitar och skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två rampamuffar har fällts in i underredets kortsidor. Med hjälp av dom och bult kommer vinkeln mellan dom två borden justeras in i exakt 90 grader.

En infälld rampamuff i en träyta med synlig fiberstruktur, verktyg och arbetsmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en rampamuff fälld in i en träyta, med suddig verktygsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av trä med 45 graders kantfräsning och T-spår, med vinkelhake för precision.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Höjdjusteringsplattorna har fått var sin försänkning.

Träkonstruktion med välpolerade kanter och en 45 graders fräsning, stagade med skruv och ekbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu börjar det närma sig slutmontering med limning av all delar.

Träsnickeriprojekt på arbetsbänk med frästa kanter och insatta rampamuffar, omgivet av verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi hoppas på regn dom närmaste dagarna!
Dag
 
  • Gilla
saiter och 5 till
  • Laddar…
Ostadigt och kallt väder = verkstadstid!
Även om det är regn och moln så lyser ljuset i ”Snickerboa”.
Förmiddagen har gått i ljusets tecken. Bra ljus är ett måste om man vill använda maskiner och verktyg på bästa sätt..
Jag ville ha en punktbelysnig över fräsverktyget och efter lite letande i ”Bra och ha” lådorna hittade jag några LED-puckar med trafo.

LED-puck med trafo och synliga dioder på en mörk arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Efter avskalning av diverse ringar och plastdetaljer fick jag fram vad som behövdes. Pucken limmas direkt på ovansidan av frässkyddets plastskiva.
Ett lock till ovansidan borrades ut med rätt dosborr.

Trälock med centralt borrat hål på verktygsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rund träplatta med en limmad träpuck mitt på, över en svart arbetsbänk med hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kabeldragningen är försänkt på baksidan för att bevara det estetiska utseendet.

Träplatta med utsågat hål och försänkta spår för LED-puckbelysningsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett vackert verktyg är roligare att använda.

LED-puck monterad som punktbelysning på övre delen av ett träbearbetningsverktyg i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


LED-belysning monterad på ett frässkydd i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I eftermiddag blir det att börja limma ihop alla delar. Mer om det senare.
 
  • Gilla
ergonomen och 5 till
  • Laddar…
Efter lunch gjordes lampan i frässkyddet helt klar. Uttaget på baksidan täcktes med en bred svart plastfolie och brytaren fick ett kardborrefäste. Allting går enkelt att demontera om något fel uppstår.

Trähölje med frässkydd och brytare, rund träbit framför på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arbetsbelysning med LED-lampa monterad på en träplatta skyddad av en genomskinlig frässkyddsbåge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svart plastfolie täcker uttag på lampan med frässkydd och synlig brytare monterad med kardborre ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Höjdjusterinens två stänger kortades till rätt längd och anhållspinnarna fick metall i botten.

Ajusterbart träklemme med svart handtag fixerat på en arbetsbänk sedd uppifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Trästomme med ekbitar och T-racks förberett för limning, sett uppifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två träbitar med inborrade metallhållare för stänger och skruvar vid deras öppningar, fotograferad uppifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Spånuppsugningens delar fick en enhetlig färg.

Svart frässkyddslampa med anslutet dammsugarhose monterad på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så började limningen. Dom tre första stående delarna i stommen limmades.
Rikligt med lim men jag skrapar och putsar delarna i morgon när det är torrt.

Två trädelar med T-spår och vita fästen, limmade och förberedda för ytterligare montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vy över en verkstadsbänk med träkonstruktion, klämmor och en vit platta som en del av ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dom två ekbitarna med stående T-racks som skall hålla ihop fräsplattan med bordet måttanpassades och förborrades. Dom monteras i ett senare skede.

Två trä- och metallkomponenter för maskinbygge, förborrade och monterade med skruvar, på verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så var det dags för den klassiska avslutningsbilden för dagen tagen ”litta grann från ovan”!

Vy ovanifrån på en träkonstruktion med höjdjusterbara stänger och en central metallbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Trevlig helg!
 
  • Gilla
ergonomen och 6 till
  • Laddar…
Förmiddagen var det trädgårdstjänst.
Efter lunch blev det frästime!
Började att fixera T-spåren som håller ihop fräsen.

Hörn av ett träfräsbord under konstruktion med klämmor och T-spår fixerade i träet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av träfräsbordets hörn med fixerade T-spår och synliga spännskruvar i ett hemmabyggt snickeriprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter borrades hålen för dom två spännskruvarna som fick en större planbricka att spänna mot.

Delar av ett träfräsbord med fixerade T-spår och monterade gångjärn för justerbara vinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Del av ett träarbetsprojekt med en spännskruv och gångjärn monterade på träkonstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan monterades dom två gångjärnen som gör att fräsbordet kan ställas i olika vinklar. Den lilla Bosch 12v maskinen med olik chuckar kom väl till pass då det var väldigt trångt.

Montering av gångjärn på träyta med Bosch 12v borr/skruvdragare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borrmaskin och skruvmejselbits används vid montering av gångjärn under ett träfräsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här blev det i källaren under fräsbordet.

Undersidan av ett fräsbord med monterade gångjärn, T-spår och spännskruvar, upplyst av en lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är samtliga delar limmade och behöver en sista slutputs innan vaxoljan.
Nästa vecka hoppas jag gå i mål med bygget men mycket kan hända under resans gång. Bra ljus över fräsverktyget!

Närbild på en stor planbricka som spänner ihop delar under ett fräsbord, med bra belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som avslutning ett nytt ”fräsverktyg”!

Arboga ölburk använd som improviserad lampskärm på ett fräsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsättning följer..................
 
  • Träfräsbord med fastspända T-spår, spännskruvar, planbricka och gångjärn under konstruktion med belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rustik träplanka med svarta krokar monterad på vit vägg, använd som hatthylla vid entrén.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljbild av träkonstruktion med T-spår och monterad spännskruv samt planbricka under fräsbordet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en större planbricka med skruvhål, monterad i träyta, del av ett byggprojekt för fräsbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
Hoppsan!
Inte lätt at redigera på plattan!
Det slank med en rockhängar men det är en annan story!
 
SLUTSLIPAT!
Men först fixade jag elkopplingen för horisontalfräsen.
Jag ville hålla nere storleken på elkopplingen så därför gjordes en liten eklåda för nollspänningsbrytaren. Utanpå den satte jag ett dubbeluttag med ett direktkopplat uttag för belysningen och det andra kopplat över brytaren för fräsen.
Monteringen tog lite tid då allting fick fästas innefrån och ut. Men vad gör det om X-antal år? Bara det blir snyggt!


Trä låda med elkoppling för en nollspänningsbrytare, verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trähölje med nollspänningsbrytare och rund uttagshål, för horisontalfräs, på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inuti en öppen elkopplingslåda med synliga anslutningsskruvar och en röd nollspänningsbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Liten egenbyggd trälåda för nollspänningsbrytare med gult dubbeluttag och röd vippknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En träkonstruktion med en horisontalfräs och nollspänningsbrytare i en eklåda, plus dubbeluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Spånstosen under bordet fick en gummikjol av en restbit från duken som jag använde till vattenfallet för några år sedan. Den som spar han har!

Gummikjol på spånstos under arbetsbord med träyta, bredvid elkoppling i en eklåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bordet lutat ca. 20 grader.

Slutslipat träbord med slitytor, elförbindelse i eklåda och spånstos med gummikjol vid horisontalfräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bordet i nollposition.


Slutligen slipades alla slitytor med 500 papper. Ytan är nu len som en babykind!

Slipad träyta med horisontalfräs och ansluten flexibel dammutsugningsslang på verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett nyslipat träbord med horisontalfräs och elkoppling i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



En första strykning med Osmo hårdvaxolja skall jag också hinna med innan kvällen så den får stå och torka in fint innan en sista strykning läggs på i morgon.
Sen blir det slutmontering, provfräsning och utvärdering.
Mer om det i morgon.
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Horisontalfräsen Klar! Vers: (1.1)

Arbetsbänk med ett fastmonterat horisontellt fräsverktyg, upplyst av en arbetslampa i en verkstadsmiljö med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dagen började i "moll". Upptäckte att fräsen som skall sitta i bygget lät lite konstigt. Hackade lite på lägre varv. Troligtvis bottenlagret som gett upp!

Plockade isär fräsen och fixade ett nytt SKF-lager. Det dåliga lagret var troligtvis ett budgetlager från Asien.

Nedmonterad horisontalfräs med öppnad korg som visar det nya SKF-lagret och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När lagret var ute öppnade jag tätningen och såg att lagerfettet var helt svart och fullt av svarta dammrester. Troligtvis har jag kör fräsen i den svarta Valchromatskivan för hårt då jag fräste dom 204st. 20mm hålen till mitt MFT-bordsbygge. Den gången fick den verkligen gå varm!

Närbild på ett utbytt SKF-kullager som ersättning i ett fräsbygge, visar slitage och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av ett öppnat kullager med svart smuts och dammrester inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enda problemet vid lagerbytet var dom två skruvarna som stoppar lagret i fräskorgen. Skruvarna var satta med Locktite och gick inte att rubba. Snabbt Goooglande löste det hela. Värme/hetta!

Efter 5-10 minuter med den lilla gasbrännaren fick jag upp skruvarna.

Liten gasbrännare med röd säkerhetsspärr på vit bakgrund, använt för uppvärmning av skruvar vid lagerbyte på en fräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid återmonteringen använda jag växelvis ungnen/frysen och en gängstång 12mm med stora muttrar samt hylsorna i min Bahcolåda.


Delar till en horisontalfräs inklusive lager, muttrar, skruvar och stålbrickor efter underhåll på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter operationen snurrade fräsaxeln lätt igen.

Slutmonteringen startade. Fräsen skruvades fast och kablarna buntades ihop. Att byta frässtål är väldigt enkelt då man kommer lätt åt.

Horisontalfräsen monterad i arbetsbänk med justerskruvar och fastsatt kabelhantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Horisontalfräs monterad på träbord med justerskruvar och uppbundna kablar, redo för användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Horisontalfräs fastsatt på ett MFT-bord med synliga justerskruvar och ledade kabelbuntar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Vinkeln mellan fräsplattan och bordet justerades enkelt med dom två justerskruvarna som jag hade monterat i ett tidigare skede.


Närbild av trä med en skruv olåst, relaterat till en beskrivning av reparation av en horisontalfräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vinkelverktyg med graderingar nära en träarbetsbänk och verktyg, som illustrerar precision vid uppbyggnad av fräsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den infällde stålbrickan i bordet håller vinkelmätaren på plats när man vill ändra bordets vinkel.


Vinkelmätare visar 20.1 grader på träyta med hål och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fastsättningen av horisontalfräsen i mitt MFT-bord sker snabbt och säkert med två VP-rörstumpar. Jag använder den metoden på alla min byggen.

En detaljbild av en träyta med en svart plastknopp och en vit plastdel som förmodligen är en del av ett fräsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har nu byggt 3 olika fräsbord där alla tillbehör passar oavsett maskin. Det är en av fördelarna att bygga själv samt det är väldigt roligt och lärorikt att få det som man vill.

Vinkelmätare och justeringsdetaljer på ett träfräsbord med hål och fastsättningsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träbearbetningsbord med en monterad horisontalfräs, klämfäste och justeringsmekanism, upplyst av arbetslampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Körde en snabb provfräsning med en av mina 1/2" profilfräsar i en något skev granregel. Kändes mycket bra! Enkelt att fräsa och säkert! Höjdjustering och fräsdjup är enkelt att sätta.

Horisontalfräs med profilfräs i träregel, detalj av fräs och fräsbord med justerskruv och infälld stålbricka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träplanka med frästa mönster i hörnet ligger på ett arbetsbord med hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Avslutningsvis en dubbelklassiker! Arboga = Fredagsöl!

Öppnad ölburk av märket Arboga placerad på ett träbord, symboliserar en avslutning på en framgångsrik renoveringsdag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PS. Helt klart blir det en Vers.( 1.2 ) när jag har arbetat med fräsen.

Trevlig Helg!
Dag
 
  • Gilla
ergonomen och 8 till
  • Laddar…
Snyggt bygge. ;)
Bra skrivet och dokumenterat med bilder.

Mycket tips för oss som har fräsbyggen framför oss.

//AA
 
S saiter skrev:
Snyggt bygge. ;)
Bra skrivet och dokumenterat med bilder.

Mycket tips för oss som har fräsbyggen framför oss.

//AA
Tack!

Att bygga själv utvecklar dig! Många problemlösningar/tankar och känslan när du väl går i mål och redan tänker på nästa projekt! Det är utveckling!
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
intressant tråd, och bra byggt! och så blev man sugen på öl :)
 
Oerhört intressant. Grattis till ett väldigt välbyggt fräsbord. Inspirerande att se din fina presentation av dina idéer, tankar och hur du förverkligar dem! Kan själv ibland längta efter ett bord av din typ.

Ber om ursäkt, vill inte vara tråkig men kan ändå inte undra hur du resonerat runt valet av limfog i ek till bordet. Inga farhågor när det gäller säsongsrörelser?

Sammanfattningsvis får jag avsluta med att säga att jag är imponerad av vad du åstadkommit.
//Ronnie
 
D daugaard skrev:
intressant tråd, och bra byggt! och så blev man sugen på öl :)
Tack!

Jag bygger oftast själv för det är mer utvecklande samt man kan då anpassa storleken till sin alltid för liten verkstad.
En helgöl efter en lyckad dag sitter alltid fint!

Med vänlig hälsning, Dag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.