Som ni ser på bifogad bild finns det en plan för hur vi ska ha trappen till huset och sen marksten mellan hus och garage/förråd.
Nu vill vi göra trappen av samma marksten som gårdsplan.
Frågan är nu i vilken ordning man ska börja, marksten på gården först, eller göra trappen först och sen gårdsplan?

Trappen kommer att vara dikt emot altanen och i samma nivå som altanen, så trappsteget däremellan går bort. Altanen är inte byggd ännu.

Sen tänkte vi rama in markstenen på trappen på något vis, antingen med sten eller med tryckimpregnerad stolp 95x95. Någon som gjort nåt liknande? Eller som har något tips på vad man ska undvika?

Handritad skiss av en trapp och markstensplanering mellan ett hus och ett förråd/garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Smaksak tycker jag.
 
Inte samma sak, men inramad stensättning med trä vid entré har jag gjort. Bifogar bild för inspiration!

Tycker ni ska börja med trappen så ni får den i rätt nivå med altanen. Sedan fyller ni upp runtom till den nivå ni vill ha markstenen...

Börjar ni med markstenen först, och lägger marksten Under trappen. Då måste det ju vara i rätt höjd i förhållande till hur hög 95x95 eller stenen ni ramar in är, eftersom denna sedan är tänkt att linjera med altanen.

Grå stensättning inramad med träplankor vid en altan, med löv på ytan och inbyggda spotlights.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inramad stensättning angränsande till en träaltan vid en husentré med plantkrukor och uteplatssmöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Entré med inramad stensättning och trätrapp, grå marksten omgiven av träplank vid husdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
DAS# och 4 till
  • Laddar…
C crazytok skrev:
Inte samma sak, men inramad stensättning med trä vid entré har jag gjort. Bifogar bild för inspiration!

Tycker ni ska börja med trappen så ni får den i rätt nivå med altanen. Sedan fyller ni upp runtom till den nivå ni vill ha markstenen...

Börjar ni med markstenen först, och lägger marksten Under trappen. Då måste det ju vara i rätt höjd i förhållande till hur hög 95x95 eller stenen ni ramar in är, eftersom denna sedan är tänkt att linjera med altanen.

[bild]

[bild]

[bild]

Skitsnyggt! Nästan precis som vi hade tänkt oss! Nu ser jag ju att det funkar med grå marksten mot virket också. :)
Nu ska jag nog tänka om och kopiera din idé men vi gör nog med bara en bräda som ram, men ändå med en läpp, för det blir nog snyggare än att använda 95x95-stolpar. Nu kan jag se lösningen framför mig med regelverket under trappen som sen fylls med sand och sen sten. :)

Altanen är förresten inte byggd ännu utan den tänkte jag bygga när trappen var klar, men nu blir nog den samtidigt för då kan den sitta ihop med trappen. Jäklar vad bra det här blir.
Kommer jag ihåg sen så slänger jag upp bilder här sen. :)
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Anledningen till att jag har två brädor är just för att jag har dubbelfris runt altanen och ville ha samma även vid entrén.

Tycker det låter som en bra idé, bygg ihop det med altanen så smälter det ihop snyggt. Kul att kunna inspirera dig, vi blev själva väldigt nöjda och det är lite kul med något annorlunda. Gillar även kombinationen med trä och sten.... :)

Ja absolut måste du lägga upp bilder på slutresultatet! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.