I vårt tidigare vardagsrum har vi en fiskbensparkett, troligen från 1946, som av vad jag kan se är av gediget trä. Vi har låtit slipa den en gång och det verkar vara ca 4 mm kvar till not. Nu har vi tagit bort skiljeväggen till ett tidigare sovrum (där golvet är av furu) med syfte att få ett större vardagsrum. Tyvärr har stavarna de idag udda måtten 310 x 59 mm. Någon som vet om det finns möjlighet att komplettera med ytterligare parkett med samma mått eller om det finns en andrahandsmarknad för gammal fiskbensparkett?
 
  • Gammal fiskbensparkett intill furugolv som visar skillnaden efter borttagen vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som pekar på en stav i fiskbensparkett med måttband, visar längden 310 mm på trägolvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara att beställa på lokala snickeriet, dom fixar detta galant.
Så snyggt golv
 
  • Gilla
bygga2015
  • Laddar…
Tack för svar! Sågar de upp stavar enligt samma mått som original?
 
B bygga2015 skrev:
Tack för svar! Sågar de upp stavar enligt samma mått som original?
Om det är ett bra snickeri gör dom allt! bara det har med trä att göra :)
Har beställt en del special staket, lister och dörrar på ’mitt’ snickeri så nog måste dom kunna göra ekgolvparkett också.
 
Tack, ska kolla! Har hittat ett snickeri men det ligger en bra bit bort men hittar jag ett borde jag hitta fler.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Kolla med calexico Wood.
 
  • Gilla
bygga2015
  • Laddar…
När jag letade gammal fiskbensparkett (dock annan dimension än den du vill ha) hade jag tur på Blocket, så ja, det finns en viss andrahandsmarknad.
 
  • Gilla
bygga2015
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.