Hej
Jag är novis och behöver synpunkter på om jag är på rätt spår kring hur jag planerar den bärande konstruktionens utformning.
Se skiss på altan och bärlager. Känns utformningen ok? Avstånd och dimensioner vettiga?
Hur tycker ni jag ska göra trappa/sittdel? Behöver den en egen plint i hörnet för att bära upp, eller bygger jag tralldäcket först och sedan trappan som en "fristående/påhängd" del? Tacksam för råd och tips!
Bärlina A,B,C - 45x170
Skruvreglar D - 45x120
Trall tryckt furu - 28x120
Jag är novis och behöver synpunkter på om jag är på rätt spår kring hur jag planerar den bärande konstruktionens utformning.
Se skiss på altan och bärlager. Känns utformningen ok? Avstånd och dimensioner vettiga?
Hur tycker ni jag ska göra trappa/sittdel? Behöver den en egen plint i hörnet för att bära upp, eller bygger jag tralldäcket först och sedan trappan som en "fristående/påhängd" del? Tacksam för råd och tips!
Bärlina A,B,C - 45x170
Skruvreglar D - 45x120
Trall tryckt furu - 28x120
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Hej och välkommen till Byggahus forum!
Trapplösningen känns lite krystad. Gör en del av eller hela framkanten till en trappa i stället. När det gäller virkesdimensionerna så är med nuvarande avstånd mellan bärlinor samt mellan plintar, både bärlinor och golvbjälkar för klena. Det behöver vara 45x220 C 24 till bärlinor och 45x170 C 24 till golvbjälkar. Vill du använda dina tänkta dimensioner så får du sänka avståndet mellan bärlinorna och avståndet mellan plintarna till 1,7 meter.
Trapplösningen känns lite krystad. Gör en del av eller hela framkanten till en trappa i stället. När det gäller virkesdimensionerna så är med nuvarande avstånd mellan bärlinor samt mellan plintar, både bärlinor och golvbjälkar för klena. Det behöver vara 45x220 C 24 till bärlinor och 45x170 C 24 till golvbjälkar. Vill du använda dina tänkta dimensioner så får du sänka avståndet mellan bärlinorna och avståndet mellan plintarna till 1,7 meter.
Hmm, kollar jag i spännviddstabell tycker jag att det ser ut som att 45x145 räcker till 2,3m mellan bärlinor. Bärlinorna kan då vara 45x195 och ha ett plintavstånd på 2m.J justusandersson skrev:Hej och välkommen till Byggahus forum!
Trapplösningen känns lite krystad. Gör en del av eller hela framkanten till en trappa i stället. När det gäller virkesdimensionerna så är med nuvarande avstånd mellan bärlinor samt mellan plintar, både bärlinor och golvbjälkar för klena. Det behöver vara 45x220 C 24 till bärlinor och 45x170 C 24 till golvbjälkar. Vill du använda dina tänkta dimensioner så får du sänka avståndet mellan bärlinorna och avståndet mellan plintarna till 1,7 meter.
Eller läser jag tabellen fel?
TS: jag tycker inte att trappan är överarbetad! Riktigt fin och kul enligt mig. Tanken är väl att man ska kunna sitta bekvämt till höger? Enda tanken jag hade där var säkerheten. Du ska väl ha ett räcke också och då behöver du ha det lite längre in så att man kan sitta ner framför
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det går inte sönder om man använder 45x145 med spännvidd 2,3 meter, men det blir svajigt. Ska man möta sviktkriteriet, vilket jag anser att man ska göra om man kostar på ett nytt däck, krävs 45x170 för den spännvidden. När det gäller bärlinorna blir ofta tvärkraften dimensionerande (om de behöver ligga på plintar). Man gör det lättare för sig med så grov dimension som möjligt på bärlinorna.
Tack för bra input!
Jag har tänkt om lite kring trappan och uppdaterat dimensionerna på reglarna. Hade egentligen tänkt ha mer räcke på altanen, men tror det blir både lättare att bygga och snyggare så här.
Spontant - vad tror ni om stolpar till en pergola? Fästa i en stolpsko i plint (isf - hur göra med bärlina här?) eller skruvar man stolpen från sidan in i bärlinan? Räcker det eller behöver den ha stöd nedåt och stå på något?
Bärlina A,B,C - 45x220
Skruvreglar D - 45x170
Trall, tryckt furu - 28x120 (eller 34*145, ej bestämt mig ännu)
Jag har tänkt om lite kring trappan och uppdaterat dimensionerna på reglarna. Hade egentligen tänkt ha mer räcke på altanen, men tror det blir både lättare att bygga och snyggare så här.
Spontant - vad tror ni om stolpar till en pergola? Fästa i en stolpsko i plint (isf - hur göra med bärlina här?) eller skruvar man stolpen från sidan in i bärlinan? Räcker det eller behöver den ha stöd nedåt och stå på något?
Bärlina A,B,C - 45x220
Skruvreglar D - 45x170
Trall, tryckt furu - 28x120 (eller 34*145, ej bestämt mig ännu)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Nu är trappan jättesnygg! Pergolan måste stabiliseras på flera sidor med diagonaler (eller vajerkryss). Infästningen i däcket är mest till för att förhindra att den välter.
Hej
Tack @justusandersson för bra input! Har nu tänkt om kring pergolan och vänt på den.
Fundering - om man kör på limträbalk, skulle det då funka utan diagonaler? Och hur fästa stolparna, räcker det med en extra plint (se skiss)?
Och håller det att ställa limträpelarna på bärlinan på övriga ställen?
Tack @justusandersson för bra input! Har nu tänkt om kring pergolan och vänt på den.
Fundering - om man kör på limträbalk, skulle det då funka utan diagonaler? Och hur fästa stolparna, räcker det med en extra plint (se skiss)?
Och håller det att ställa limträpelarna på bärlinan på övriga ställen?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
När konstruktionen är fäst i huset minkr behovet av diagonaler avsevärt. Som det ser ut nu är det bara de yttre stolparna som behöver låsas i överkant. Det räcker faktiskt med en diagonal (eller ett vajerkryss) i takets plan. Höga balkar, t.ex. limträ, får ju också en viss skivverkan så de kan ersätta diagonaler. Vindlasterna på en pergola är ju inte så stora. Stolparnas nedre ände behöver låsas i horisontlled, vilket går bra med en plint.
Jag tycker att pergolan hamnade rätt nu.
Jag tycker att pergolan hamnade rätt nu.
Kan personligen tycka att snedsträvor är fina och hör till. Behöver ju inte göras helt raka utan kan sågas ur en större bit, smyckas med snickarglädje mm.
Ang tjockleken har du valt 90mm på både stolpe och tak. Det måste då skarvas med plattjärn eller göras urtag, men det har du säkert tänkt på.
Riktigt fint med pergolan åt det hållet!
Ang tjockleken har du valt 90mm på både stolpe och tak. Det måste då skarvas med plattjärn eller göras urtag, men det har du säkert tänkt på.
Riktigt fint med pergolan åt det hållet!
Ja, jag gör nog så att jag sätter en bärlina i överkant på väggen för limträbalkarna. Då slipper jag innersta stolpparet. Frågan kvarstår dock om ni tror det funkar att ställa mittenstolparna rakt på bärlinan?
Undrar också om ni har lust att kommentera mitt nya förslag på konstruktion för trappan. Såg nånstans en variant där man fäster hela bärverket för trappa i altanens bärverk mha reglar 45x170 och skruvlister 45x45. Ritade ett förslag men det kanske är onödigt ”tungt”? Är isf bästa alternativet att istället köra på färdiga vangstycken?
@Jotsat ja, jag vill åt en så nätt konstruktion som möjligt i pergolan, så 90 LT-pelare och balkar. Tänker att jag jackar ur 45 i vardera så de kramar varandra snyggt i fogen. Borde väl funka?
Är så tacksam för alla synpunkter!
Undrar också om ni har lust att kommentera mitt nya förslag på konstruktion för trappan. Såg nånstans en variant där man fäster hela bärverket för trappa i altanens bärverk mha reglar 45x170 och skruvlister 45x45. Ritade ett förslag men det kanske är onödigt ”tungt”? Är isf bästa alternativet att istället köra på färdiga vangstycken?
@Jotsat ja, jag vill åt en så nätt konstruktion som möjligt i pergolan, så 90 LT-pelare och balkar. Tänker att jag jackar ur 45 i vardera så de kramar varandra snyggt i fogen. Borde väl funka?
Är så tacksam för alla synpunkter!
Hej
Lite mer akut än frågorna ovan har dykt upp ett par nya funderingar under dagen då jag nu äntligen på allvar satt igång att bygga.
1. Min första fråga gäller att jag tvingades inse att bärlinan i fasaden inte hade på mexiteglet att göra, vilket gjorde att jag fick sätta den i betongbjälklag/lecagrund direkt under teglet. Därmed saknas ca 50 mm i höjd (inräknat skruvreglar och trall, 170+34) för att nå upp till önskad höjd (rött streck i bild). Kan jag förlänga bärlinan i höjd genom att skruva dit t.ex. en 45x45 regel ovanpå och sedan på den skråspika golvreglarna?
2. Jag har lyssnat (läst) mycket till råd om infästning i olika material och tror att vår grund är byggd av block som närmast liknar leca. Därför landade jag i att använda mig av fasadplugg 10x140 LE UTV (https://www.woody.se/hus-bygg/bygg/...nder-plast-mm/vsb-fasadplugg-le-10x140-utv-25). Problemet är dock (förutom att de kostar 15 spänn styck) att i de två reglerna jag börjat skruva upp så fäster ca 2 av 3 skruv. Träffar jag i vad jag tror är betongbjälklaget så sitter den som berget. Men på många andra ställen drar den inte. Tror jag gör rätt som först slår i pluggen helt, sedan skruvar. Har testat med mindre borr i fasaden, men lyckas ändå inte få den att dra. Idéer? Skulle vara oerhört spännande med kommentarer från den erfarne, t.ex. gode herr @estwing.
Tack på förhand!
Lite mer akut än frågorna ovan har dykt upp ett par nya funderingar under dagen då jag nu äntligen på allvar satt igång att bygga.
1. Min första fråga gäller att jag tvingades inse att bärlinan i fasaden inte hade på mexiteglet att göra, vilket gjorde att jag fick sätta den i betongbjälklag/lecagrund direkt under teglet. Därmed saknas ca 50 mm i höjd (inräknat skruvreglar och trall, 170+34) för att nå upp till önskad höjd (rött streck i bild). Kan jag förlänga bärlinan i höjd genom att skruva dit t.ex. en 45x45 regel ovanpå och sedan på den skråspika golvreglarna?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2. Jag har lyssnat (läst) mycket till råd om infästning i olika material och tror att vår grund är byggd av block som närmast liknar leca. Därför landade jag i att använda mig av fasadplugg 10x140 LE UTV (https://www.woody.se/hus-bygg/bygg/...nder-plast-mm/vsb-fasadplugg-le-10x140-utv-25). Problemet är dock (förutom att de kostar 15 spänn styck) att i de två reglerna jag börjat skruva upp så fäster ca 2 av 3 skruv. Träffar jag i vad jag tror är betongbjälklaget så sitter den som berget. Men på många andra ställen drar den inte. Tror jag gör rätt som först slår i pluggen helt, sedan skruvar. Har testat med mindre borr i fasaden, men lyckas ändå inte få den att dra. Idéer? Skulle vara oerhört spännande med kommentarer från den erfarne, t.ex. gode herr @estwing.
Tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "fasadplugg"
Fasadplugg
Fasadpluggar är särskilt utformade för att ha hög hållfasthet och används ofta i grövre material såsom betong och natursten. De är också utmärkta för montering av plåt. Med sin robusta konstruktion kan de hantera stora belastningar och
Läs mer
Hej.
Ang pluggen så gör du rätt men börja inte skruva direkt utan knacka in pluggen igenom bärlinan med hjälp av skruven så kommer det garanterat att funka.
Japp du kan spika på en 45x45 å sedan skråspika dina golvreglar.
Lycka till
/estwing
Ang pluggen så gör du rätt men börja inte skruva direkt utan knacka in pluggen igenom bärlinan med hjälp av skruven så kommer det garanterat att funka.
Japp du kan spika på en 45x45 å sedan skråspika dina golvreglar.
Lycka till
/estwing
Angående pluggen, det är en spikplugg. Den SPIKAR du i. Anledningen till att du kan skruva den är ifall du vill skruva ur den i framtiden. Fördelen med en spikplugg är att den inte behöver ta upp några roterande krafter. Istället expanderar den radiellt när du spikar i den. Mkt trevligt!bobbyrune skrev:Hej
Lite mer akut än frågorna ovan har dykt upp ett par nya funderingar under dagen då jag nu äntligen på allvar satt igång att bygga.
1. Min första fråga gäller att jag tvingades inse att bärlinan i fasaden inte hade på mexiteglet att göra, vilket gjorde att jag fick sätta den i betongbjälklag/lecagrund direkt under teglet. Därmed saknas ca 50 mm i höjd (inräknat skruvreglar och trall, 170+34) för att nå upp till önskad höjd (rött streck i bild). Kan jag förlänga bärlinan i höjd genom att skruva dit t.ex. en 45x45 regel ovanpå och sedan på den skråspika golvreglarna?
[bild]
2. Jag har lyssnat (läst) mycket till råd om infästning i olika material och tror att vår grund är byggd av block som närmast liknar leca. Därför landade jag i att använda mig av fasadplugg 10x140 LE UTV ([länk]). Problemet är dock (förutom att de kostar 15 spänn styck) att i de två reglerna jag börjat skruva upp så fäster ca 2 av 3 skruv. Träffar jag i vad jag tror är betongbjälklaget så sitter den som berget. Men på många andra ställen drar den inte. Tror jag gör rätt som först slår i pluggen helt, sedan skruvar. Har testat med mindre borr i fasaden, men lyckas ändå inte få den att dra. Idéer? Skulle vara oerhört spännande med kommentarer från den erfarne, t.ex. gode herr @estwing.
Tack på förhand!
Så ta fram hammaren vid infästnings-momentet istället för skruvdragaren så kommer det säkert gå lite bättre.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Din källarvägg består nog av betonghålsten, som var det vanligaste materialet en bit in på 1970-talet. Dessa murblock av betong har många vertikala luftkanaler. Väggarna mellan luftkanalerna är ganska tunna (12 mm). Jag tror det är en bättre strategi att göra många infästningar med kortare skruvar som bara fäster i stenens ytterkant (ca 20 mm tjock). c/c ca 300 mm tror jag kan vara lämpligt. När jag gör sådana infästningar själv brukar jag använda spikplugg eftersom den är lättare att centrera, men om det är bäst vill jag inte svära på. Betongbjälklaget tror jag inte du kommer åt. Det brukar ligga en halvsten utanför dess ytterkant.