Hej

Jag är novis och behöver synpunkter på om jag är på rätt spår kring hur jag planerar den bärande konstruktionens utformning.

Se skiss på altan och bärlager. Känns utformningen ok? Avstånd och dimensioner vettiga?
Hur tycker ni jag ska göra trappa/sittdel? Behöver den en egen plint i hörnet för att bära upp, eller bygger jag tralldäcket först och sedan trappan som en "fristående/påhängd" del? Tacksam för råd och tips!

Bärlina A,B,C - 45x170
Skruvreglar D - 45x120
Trall tryckt furu - 28x120
3D-skiss av altan med trappa och detaljerad konstruktionsritning av bärlager med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej och välkommen till Byggahus forum!
Trapplösningen känns lite krystad. Gör en del av eller hela framkanten till en trappa i stället. När det gäller virkesdimensionerna så är med nuvarande avstånd mellan bärlinor samt mellan plintar, både bärlinor och golvbjälkar för klena. Det behöver vara 45x220 C 24 till bärlinor och 45x170 C 24 till golvbjälkar. Vill du använda dina tänkta dimensioner så får du sänka avståndet mellan bärlinorna och avståndet mellan plintarna till 1,7 meter.
 
  • Gilla
john68 och 1 till
  • Laddar…
optimum
Tips
Ta med konstruktion och plintar för trappan från start.
Så mycket enklare då en försöka hitta på något senare.
 
J
J justusandersson skrev:
Hej och välkommen till Byggahus forum!
Trapplösningen känns lite krystad. Gör en del av eller hela framkanten till en trappa i stället. När det gäller virkesdimensionerna så är med nuvarande avstånd mellan bärlinor samt mellan plintar, både bärlinor och golvbjälkar för klena. Det behöver vara 45x220 C 24 till bärlinor och 45x170 C 24 till golvbjälkar. Vill du använda dina tänkta dimensioner så får du sänka avståndet mellan bärlinorna och avståndet mellan plintarna till 1,7 meter.
Hmm, kollar jag i spännviddstabell tycker jag att det ser ut som att 45x145 räcker till 2,3m mellan bärlinor. Bärlinorna kan då vara 45x195 och ha ett plintavstånd på 2m.

Eller läser jag tabellen fel?

TS: jag tycker inte att trappan är överarbetad! Riktigt fin och kul enligt mig. Tanken är väl att man ska kunna sitta bekvämt till höger? Enda tanken jag hade där var säkerheten. Du ska väl ha ett räcke också och då behöver du ha det lite längre in så att man kan sitta ner framför
 
  • Gilla
bobbyrune
  • Laddar…
Det går inte sönder om man använder 45x145 med spännvidd 2,3 meter, men det blir svajigt. Ska man möta sviktkriteriet, vilket jag anser att man ska göra om man kostar på ett nytt däck, krävs 45x170 för den spännvidden. När det gäller bärlinorna blir ofta tvärkraften dimensionerande (om de behöver ligga på plintar). Man gör det lättare för sig med så grov dimension som möjligt på bärlinorna.
 
  • Gilla
bobbyrune
  • Laddar…
Tack för bra input!

Jag har tänkt om lite kring trappan och uppdaterat dimensionerna på reglarna. Hade egentligen tänkt ha mer räcke på altanen, men tror det blir både lättare att bygga och snyggare så här.

Spontant - vad tror ni om stolpar till en pergola? Fästa i en stolpsko i plint (isf - hur göra med bärlina här?) eller skruvar man stolpen från sidan in i bärlinan? Räcker det eller behöver den ha stöd nedåt och stå på något?

Bärlina A,B,C - 45x220
Skruvreglar D - 45x170
Trall, tryckt furu - 28x120 (eller 34*145, ej bestämt mig ännu)

3D-rendering av en trädaltan med integrerad sittbänk och trapp, ej fullständigt räcke, förberedelse för pergola.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av en altan med pergola, inbyggd grill och sittplatser, omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Nu är trappan jättesnygg! Pergolan måste stabiliseras på flera sidor med diagonaler (eller vajerkryss). Infästningen i däcket är mest till för att förhindra att den välter.
 
Hej

Tack @justusandersson för bra input! Har nu tänkt om kring pergolan och vänt på den.

Fundering - om man kör på limträbalk, skulle det då funka utan diagonaler? Och hur fästa stolparna, räcker det med en extra plint (se skiss)?
Och håller det att ställa limträpelarna på bärlinan på övriga ställen?
 
  • 3D-skiss av pergola med limträbalkar, utan diagonaler, och en extra plint, bredvid hus med träterrass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss av en pergola med limträbalkar, stolpar och reglar märkta och positioner för plintar angivna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av pergola med måttangivelser, visar positionering och dimensioner av balkar och stolpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När konstruktionen är fäst i huset minkr behovet av diagonaler avsevärt. Som det ser ut nu är det bara de yttre stolparna som behöver låsas i överkant. Det räcker faktiskt med en diagonal (eller ett vajerkryss) i takets plan. Höga balkar, t.ex. limträ, får ju också en viss skivverkan så de kan ersätta diagonaler. Vindlasterna på en pergola är ju inte så stora. Stolparnas nedre ände behöver låsas i horisontlled, vilket går bra med en plint.

Jag tycker att pergolan hamnade rätt nu.
 
  • Gilla
bobbyrune
  • Laddar…
J
Kan personligen tycka att snedsträvor är fina och hör till. Behöver ju inte göras helt raka utan kan sågas ur en större bit, smyckas med snickarglädje mm.

Ang tjockleken har du valt 90mm på både stolpe och tak. Det måste då skarvas med plattjärn eller göras urtag, men det har du säkert tänkt på.

Riktigt fint med pergolan åt det hållet!
 
  • Gilla
bobbyrune
  • Laddar…
Ja, jag gör nog så att jag sätter en bärlina i överkant på väggen för limträbalkarna. Då slipper jag innersta stolpparet. Frågan kvarstår dock om ni tror det funkar att ställa mittenstolparna rakt på bärlinan?

Undrar också om ni har lust att kommentera mitt nya förslag på konstruktion för trappan. Såg nånstans en variant där man fäster hela bärverket för trappa i altanens bärverk mha reglar 45x170 och skruvlister 45x45. Ritade ett förslag men det kanske är onödigt ”tungt”? Är isf bästa alternativet att istället köra på färdiga vangstycken?

@Jotsat ja, jag vill åt en så nätt konstruktion som möjligt i pergolan, så 90 LT-pelare och balkar. Tänker att jag jackar ur 45 i vardera så de kramar varandra snyggt i fogen. Borde väl funka?

Är så tacksam för alla synpunkter!
 
  • 3D-ritning av trapp och altan i virke med bärverk, balkar och konstruktionsdetaljer i olika färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

Lite mer akut än frågorna ovan har dykt upp ett par nya funderingar under dagen då jag nu äntligen på allvar satt igång att bygga.

1. Min första fråga gäller att jag tvingades inse att bärlinan i fasaden inte hade på mexiteglet att göra, vilket gjorde att jag fick sätta den i betongbjälklag/lecagrund direkt under teglet. Därmed saknas ca 50 mm i höjd (inräknat skruvreglar och trall, 170+34) för att nå upp till önskad höjd (rött streck i bild). Kan jag förlänga bärlinan i höjd genom att skruva dit t.ex. en 45x45 regel ovanpå och sedan på den skråspika golvreglarna?
Husfasad med utgrävning framför och bärlina under fönster markerad med rött streck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2. Jag har lyssnat (läst) mycket till råd om infästning i olika material och tror att vår grund är byggd av block som närmast liknar leca. Därför landade jag i att använda mig av fasadplugg 10x140 LE UTV (https://www.woody.se/hus-bygg/bygg/...nder-plast-mm/vsb-fasadplugg-le-10x140-utv-25). Problemet är dock (förutom att de kostar 15 spänn styck) att i de två reglerna jag börjat skruva upp så fäster ca 2 av 3 skruv. Träffar jag i vad jag tror är betongbjälklaget så sitter den som berget. Men på många andra ställen drar den inte. Tror jag gör rätt som först slår i pluggen helt, sedan skruvar. Har testat med mindre borr i fasaden, men lyckas ändå inte få den att dra. Idéer? Skulle vara oerhört spännande med kommentarer från den erfarne, t.ex. gode herr @estwing.

Tack på förhand!
 
Hej.
Ang pluggen så gör du rätt men börja inte skruva direkt utan knacka in pluggen igenom bärlinan med hjälp av skruven så kommer det garanterat att funka.

Japp du kan spika på en 45x45 å sedan skråspika dina golvreglar.

Lycka till
/estwing
 
bobbyrune bobbyrune skrev:
Hej

Lite mer akut än frågorna ovan har dykt upp ett par nya funderingar under dagen då jag nu äntligen på allvar satt igång att bygga.

1. Min första fråga gäller att jag tvingades inse att bärlinan i fasaden inte hade på mexiteglet att göra, vilket gjorde att jag fick sätta den i betongbjälklag/lecagrund direkt under teglet. Därmed saknas ca 50 mm i höjd (inräknat skruvreglar och trall, 170+34) för att nå upp till önskad höjd (rött streck i bild). Kan jag förlänga bärlinan i höjd genom att skruva dit t.ex. en 45x45 regel ovanpå och sedan på den skråspika golvreglarna?
[bild]
2. Jag har lyssnat (läst) mycket till råd om infästning i olika material och tror att vår grund är byggd av block som närmast liknar leca. Därför landade jag i att använda mig av fasadplugg 10x140 LE UTV ([länk]). Problemet är dock (förutom att de kostar 15 spänn styck) att i de två reglerna jag börjat skruva upp så fäster ca 2 av 3 skruv. Träffar jag i vad jag tror är betongbjälklaget så sitter den som berget. Men på många andra ställen drar den inte. Tror jag gör rätt som först slår i pluggen helt, sedan skruvar. Har testat med mindre borr i fasaden, men lyckas ändå inte få den att dra. Idéer? Skulle vara oerhört spännande med kommentarer från den erfarne, t.ex. gode herr @estwing.

Tack på förhand!
Angående pluggen, det är en spikplugg. Den SPIKAR du i. Anledningen till att du kan skruva den är ifall du vill skruva ur den i framtiden. Fördelen med en spikplugg är att den inte behöver ta upp några roterande krafter. Istället expanderar den radiellt när du spikar i den. Mkt trevligt!
Så ta fram hammaren vid infästnings-momentet istället för skruvdragaren så kommer det säkert gå lite bättre.
 
Din källarvägg består nog av betonghålsten, som var det vanligaste materialet en bit in på 1970-talet. Dessa murblock av betong har många vertikala luftkanaler. Väggarna mellan luftkanalerna är ganska tunna (12 mm). Jag tror det är en bättre strategi att göra många infästningar med kortare skruvar som bara fäster i stenens ytterkant (ca 20 mm tjock). c/c ca 300 mm tror jag kan vara lämpligt. När jag gör sådana infästningar själv brukar jag använda spikplugg eftersom den är lättare att centrera, men om det är bäst vill jag inte svära på. Betongbjälklaget tror jag inte du kommer åt. Det brukar ligga en halvsten utanför dess ytterkant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.